[Materiaalkunde] Bordes met 6 m overspanning RVS - keuze koker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 88

[Materiaalkunde] Bordes met 6 m overspanning RVS - keuze koker

Beste allemaal!

Ik doe een poging te rekenen aan een bordes met een overspanning van 6m. Maar ik heb eigenlijk heen idee waar ik moet beginnen. Het probleem is het volgende

Voor een bordes met een overspanning van 6m en een breedte van 80cm. Moet ik uitrekenen wat voor dikte RVS304 koker ik minimaal moet gebruiken. Ik raak echter in de war door alle verschillende soorten materiaal sterktes etc die er zijn. Kan iemand van jullie mij een voorzet geven qua te gebruiken formules? [rr]

Alvast bedankt!

Gosse

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [Materiaalkunde] Bordes met 6 m overspanning RVS - keuze koker

Misschien nog een paar aanvullingen van mijn kant op de vraag, alhoewel het mij vooral gaat om de formule en niet om het antwoord.

De maximale belasting is 250 kg,

het bordes is voor te stellen als een standaard bruggetje over 6m met een breedte van 80cm. Ik stel me zo voor dat 2 lange liggers (6m) verstevigd worden door er elke (x)cm een dwarsligger aan te lassen?

Nogmaals het gaat mij vooral om de formule, wat voor parameters heb ik nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [Materiaalkunde] Bordes met 6 m overspanning RVS - keuze koker

Als ik logisch beredeneer, zie ik dat de maximale belasting bij een 0.2% rekgrens 180 N/mm2 is. Als ik dan een koker D80mm gebruik met een L van 6000mm waardoor het opppervlak 480.000 mm2 is betekend dit dan een maximale belasting van de totale koker van 180 * 480.000 = 86.400.000N?

Gevoelsmatig denk ik dat dit veel te kort door de bocht is. Zo zal ik toch ook wat moeten doen met de overspanning. Nu wordt de 6 meter in mijn voordeel gebruikt, terwijl dit toch in het nadeel zo moeten zijn.

Zou ik bijvoorbeeld moeten kijken naar hoe de mensen op het bordes verdeeld zouden staan, en dan kijken hoe die kracht opgevangen wordt door beide kokers. zodat de belasting van de mensen ook in een aantal newton per vierkante millimeter komt.

Kan iemand mij aub verder helpen!

Alvast bedankt

G

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [Materiaalkunde] Bordes met 6 m overspanning RVS - keuze koker

Ik heb inmiddels de oplossing gevonden. Hieronder een korte uitleg voor de geintresseerden. Mochten er onjuist heden invoorkomen dan hoor ik het graag.

Voor krachten geld actie reactie. naast de eerder bepaalde kracht is er ook nog een reactie kracht die samen voor een bepaalde spanning zorgen.

Deze spanning = M / W

M = buigend moment

W = weerstand tegen buiging

Voor M zijn afhankelijk van de situatie verschillende formules maar de meest eenvoudige is een puntsbelasting in het midden van de koker. Dan geld: M = (PxL)/4 Met P als puntbelasting in Newton, en L=6000mm Wat voor een 60mm koker betekend dat 3750 KNmm

De weerstand is afhankelijk van de vorm van de koker. Voor een ronde koker is dit 0.25*pi*r^3. voor 60mm koker is dit 21206 mm3. Waardoor de spanning neerkomt op 177 N / mm2.

De maximale treksterkte van RVS 304 is 485 N/mm2 dus geen probleem. De doorbuiging die hierbij hoort kan echter wel een probleem zijn. Deze volgt uit

f = P.L^3 / 48.E.L. E is hierin de elasticiteitsmodulus. voor RVS ongeveer 200.000 N/mm2.

De doorbuiging is ongeveer 88mm. Wat aan de hoge kant is. Met een grotere koker of andere belasting is dit probleem op te lossen.

Bron: MCB.

Voor vragen neem gerust contact op.

Berichten: 4.502

Re: [Materiaalkunde] Bordes met 6 m overspanning RVS - keuze koker

Ook even kort door de bocht:je spreekt over een bordes,het is wrs.een soort bruggetje met een overspanning van 6 mtr bij een breedte van 80 cm.

Die 250 kg is eigenlijk gelijkm.belasting gewicht brug met een puntlast incidentele bewegende belasting.

In jouw geval is de opdracht blijkbaar vereenvoudigd tot een puntlast en kun je dus twee balken nemen met elk een puntlast van 125 kg en M(form.had je al)=0,25 P*L=187,5 kgm ofwel 18750 kgcm

Doorbuiging van een dergelijke constructie kun je houden op 1/300 ofwel 2 cm bij belasting.Formule (had je al)P*L^3/48EI ,denk aan eenheden in cm en kg.

In het boekwerk van MCB op blz.345 staan gegevens van een mogelijk toepasbaar soort RVS;weet in dit boek niet zo eenvoudig parameters te vinden;er zijn x soorten staal!

Zou maar gewoon staal pakken en dit laten verzinken,eenvoudiger,goedkoper en makkelijker achter parameters te komen!

Reageer