Springen naar inhoud

[natuurkunde] Practicum remweg van een vertraging

• Log in om te kunnen reageren

Dani

Dani

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 15:52

Hey!
Ik had een vraagje:
We hebben laatst een practicum gedaan: we moesten de veer energie van een elastiek bepalen, de snelheid die een muntje krijgt als je deze met een elastiek af schiet en de remweg van het muntje als je deze over de plank waar het elastiek aan bevestigt zit afschiet.

Mijn vraag ging over dat 3e deel. We moeten de wrijvingskracht berekenen van het muntje die over de plank heen schuift.
Ik had zelf wat dingen gevonden, maar ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie en mijn berekingen ongelofelijk fout zijn.

Wat ik dus had gevonden:

(massa)m= 0,0085 kg
(voorwaartse kracht waarmee het muntje word afgeschoten) Fv= 0,55 N
(veer energie) Ev= 0,011 joules (afstand) s=0,46 m
Gevraagd= Fw (wrijvingskracht)

Wrem = Fw * s Wrem= Ev dus Ev= Fw *s
Fw= 0,46= 0,011
Fw= 0,011/0,46= 0,0239 Newton

Als iemand mij er mee kan helpen heel erg bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 16:11

Het klopt wat je doet, maar die "Wrem= Ev", was dat een geniale ingeving of is er ook een verklaring?
Ik bedoel maar, dat mag je niet altijd aannemen, hier mag het echter wel:
De energie van een voorwerp is de arbeid die je op het voorwerp moet verrichten om het in die toestand te krijgen, maar zodra je de veer (of elastiek) loslaat zet je al die "veerenergie" om in kinetische energie.
Door de wrijving zal zijn snelheid afnemen naar nul en in totaal geldt er inderdaad dat: Wrem = Ebegin - Eeind = Δ E.
(Eeind = 0, want zijn eindsnelheid is nul)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2007 - 16:34

Voor de zekerheid de vraag hoe je aan die veerenergie van 0,011 J komt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dani

Dani

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 21:30

Voor de zekerheid de vraag hoe je aan die veerenergie van 0,011 J komt.

Tuurlijk.
U=0,04 m
F= 0,55 N

Als je een U,F -diagram maakt, zou je de veerenergie er uit kunnen halen door het oppervlakte in de grafiek te bepalen. Om dat het een rechte lijn is kan je dus U*f*0,5 doen.

0,04*0,55*0,5= 0,011 joules

Dani

Dani

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 21:34

Het klopt wat je doet, maar die "Wrem= Ev", was dat een geniale ingeving of is er ook een verklaring?
Ik bedoel maar, dat mag je niet altijd aannemen, hier mag het echter wel:
De energie van een voorwerp is de arbeid die je op het voorwerp moet verrichten om het in die toestand te krijgen, maar zodra je de veer (of elastiek) loslaat zet je al die "veerenergie" om in kinetische energie.  
Door de wrijving zal zijn snelheid afnemen naar nul en in totaal geldt er inderdaad dat: Wrem = Ebegin - Eeind = Δ E.
(Eeind = 0, want zijn eindsnelheid is nul)

Ik snap het. Die wrijvingskracht is dus groter dan de voorwaartse kracht, vandaar dat het muntje vertraagd en tot stiltand komt?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 januari 2007 - 23:19

Die wrijvingskracht is dus groter dan de voorwaartse kracht, vandaar dat het muntje vertraagt en tot stiltand komt?

Vanaf het moment dat de veer ontspannen is is er geen voorwaartse kracht meer, en inderdaad alleen die wrijvingskracht nog over. Die mag je constant veronderstellen, onafhankelijk van de snelheid (in de praktijk dan toch).

[schoolmeestertoontjemodus aan] Grote F van Force en kleine u van uitrekking [schoolmeestertoontje modus uit]
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Dani

Dani

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2007 - 07:38

Die wrijvingskracht is dus groter dan de voorwaartse kracht, vandaar dat het muntje vertraagt en tot stiltand komt?

Vanaf het moment dat de veer ontspannen is is er geen voorwaartse kracht meer, en inderdaad alleen die wrijvingskracht nog over. Die mag je constant veronderstellen, onafhankelijk van de snelheid (in de praktijk dan toch).

[schoolmeestertoontjemodus aan] Grote F van Force en kleine u van uitrekking [schoolmeestertoontje modus uit]

Oke heel erg bedankt :)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 januari 2007 - 11:29

Bij nader inzien nog een vraagje: je wrijvingskracht werkt namelijk al vanaf het moment dat je muntje in beweging komt. Heb je die 46 cm gemeten vanaf het startpunt van het muntje, of vanaf het punt waar het elastiek ontspannen was? Dat scheelt nl. 4 cm op je remweg.

Dani

Dani

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 14:08

Bij nader inzien nog een vraagje: je wrijvingskracht werkt namelijk al vanaf het moment dat je muntje in beweging komt. Heb je die 46 cm gemeten vanaf het startpunt van het muntje, of vanaf het punt waar het elastiek ontspannen was? Dat scheelt nl. 4 cm op je remweg.

Dat weet ik zelf niet want mijn 'team maat' heeft gemeten.

Maar ik zit nu met een ander probleem, ik moet de snelheid berekenen die het muntje heeft als het word afgeschoten. Ik zou echt niet weten hoe ik dat moet doen, ik heb ook de horizontale snelheid moeten berekenen, daar kwam ik wel uit maar uit deze toch echt niet. [rr]

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 14:46

Als je klaarstaat om het muntje af te vuren heeft het alleen wat jij veerenergie noemt. Die wordt volledig omgezet in kinetische energie: K = 0,5mv. v = ?

Dani

Dani

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 19:15

Als je klaarstaat om het muntje af te vuren heeft het alleen wat jij veerenergie noemt. Die wordt volledig omgezet in kinetische energie: K = 0,5mv. v = ?

Ja die heb ik gebruikt! Dankje
Als je dat antwoord hebt is die dan in m/s of gewoon m/s? Dat is de enige vraag die ik nog heb.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 19:38

Een snelheid is afstand/tijd dus m/s
Kijk ook maar naar de dimensies in de formule:

LaTeX
Bekijken we de dimensies
LaTeX
F=ma, of a = F/m of m/s = N/kg, vullen we dit in
LaTeX
De dimensie van de snelhied is dus wel degelijk m/s [rr].

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures