[Thermodynamica] Adiabatisch en Isothermisch proces

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 58

[Thermodynamica] Adiabatisch en Isothermisch proces

Hallo

ik heb een vraagje, wat is het verschil tussen een adiabatisch proces(geen warmte uitwissling) en een isothermisch proces (constante temperatuur).

Ik heb het antwoord al gedeeltelijk gegeven. Maar wat ik me hierbij moet voorstellen weet ik niet. Het lijkt mij eigenlijk logisch dat als er geen warmte uitwisseling is de temperatuur automatisch gelijk blijft.

groetjes Jeroen.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [Thermodynamica] Adiabatisch en Isothermisch proces

Misschien heb je hier iets aan:

isotherm proces

adiabatisch proces

Berichten: 718

Re: [Thermodynamica] Adiabatisch en Isothermisch proces

jeroeno schreef:Hallo

ik heb een vraagje, wat is het verschil tussen een adiabatisch proces(geen warmte uitwissling) en een isothermisch proces (constante temperatuur).

Ik heb het antwoord al gedeeltelijk gegeven. Maar wat ik me hierbij moet voorstellen weet ik niet. Het lijkt mij eigenlijk logisch dat als er geen warmte uitwisseling is de temperatuur automatisch gelijk blijft.

groetjes Jeroen.
Neem een cilinder gevuld met een één-atomig gas. Als je de inhoud van de cilinder verkleind door de zuiger te bewegen dan zullen gasmoleculen die tegen de zuiger botsen een hogere snelheid krijgen als gevolg van de beweging van de zuiger en dat impliceert dat de temperatuur hoger wordt. Om de temperatuur bij een dergelijk proces constant te houden moet je dus warmte afvoeren. Bij meer-atomige gassen neemt de temperatuur minder toe omdat de kinetische energie die door de zuiger wordt overgedragen dan deels in trillingen van de atomen ten opzichte van elkaar gaat zitten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Thermodynamica] Adiabatisch en Isothermisch proces

Warmte en temperatuur hebben niet altijd een rechtlijnige relatie met elkaar, en je mag de twee termen dan ook absoluut niet verwarren zoals dat in de volksmond standaard gebeurt. Het gaat als duidelijkste voorbeeld al mis wanneer je van ijs water maakt. Je blijft maar warmte toevoeren, maar de temperatuur gaat geen spat omhoog. Het maakt bijvoorbeeld ook een heel verschil of je bijvoorbeeld een kJ warmte toevoert aan een systeem met water of aan een systeem met kwik.

In een adiabatisch proces heb je geen warmte-uitwisseling met de omgeving. Pak bijvoorbeeld je fietspompje, isoleer die goed, en oefen dan arbeid uit op de zuiger (pers het gas samen). Je zult zien dat de temperatuur van het gas in je pompje fors oploopt. De energie die je erinstopte moet ergens heen, en kan het systeem niet uit door de isolatie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer