Springen naar inhoud

[Mechanica] Simulatie van de motoren van 'n Duikboot.. Hoe??


  • Log in om te kunnen reageren

#1

sander_8

    sander_8


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2007 - 16:18

Hallo, even (heel) kort voorstellen, ik ben Sander en nieuw hier :) Ik hoop dat ik dit onderwerp in het juiste forum heb geplaatst.

Mijn probleem: Ik ben op het ogenblik bezig met het schrijven van een duikboot simulator, om (met name de onderdelen voor de voortstuwing, dus motoren, roer) tot een beetje inzicht te komen wat plaatsing en kracht van motoren, massa van de duikboot en dergelijke voor invloed hebben op hoe efficient deze zich verplaatst.

Het doel is om motoren vrij aan de duikboot te kunnen "bevestigen" dus op iedere denkbare plaats.

En daar loop ik vast. Want hoe bepaal je precies hoe een duikboot zich dan gaat voortbewegen? Stel je hebt een motor aan de achterkant, en je verplaatst deze iets naar rechts, dan kan ik begrijpen dat de duikboot een bocht naar links zal gaan maken, maar hoe scherp is deze bocht, waar hangt dit vanaf (massa - vorm boot, plaatsing motor)

Het is NIET de bedoeling om een compleet aerodynamisch model te implementeren. Het gaat alleen om hoe globaal de krachten op een boot werken zodat je dat ding een beetje rond kan laten varen met verschillende motor configuraties.

Als iemand mij hierbij zou kunnen helpen graag!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

vinny007

    vinny007


  • >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 januari 2007 - 19:12

Als de motor in het midden staat gaat de kracht recht op het zwaartepunt inwerken, wat de boot dus recht laat gaan. Als je hem meer naar de zijkant brengt gaat hij wel degelijk een bocht maken aangezien de kracht nu niet meer recht op het zwaartepunt staat, er gaat dus een moment ontstaan. Hoe groot de afbuiging van de boot gaat zijn zal wel van iets meer aspecten afhangen denk ik, vorm, snelheid, ...

#3

sander_8

    sander_8


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 15:49

Ik zou bij het maken van een bocht de weerstand kunnen berekenen van het water op de zijkanten van de boot (benaderingen, maar de boot is bij benadering een perfecte cilinder aan de voorkant)

Vanuit mijn gevoel moet het met die gegevens (lengte bekend, breedte bekend, snelheid etc bekend, weerstand bekend) te berekenen zijn hoever de boot gaat afbuigen.

En waar ligt het draaipunt van de boot, is dat op het zwaartepunt, of is dat afhankelijk van de plaatsing van de motoren?

#4

vinny007

    vinny007


  • >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 16:04

Dat is rond het zwaartepunt van de boot, kun je zelf makkelijk zien als je bvb een lege petfles in het water legt, en je bebt ongeveer de horizontale Zwaartelijn getekend zul je zien dat die daar rond draaid.

grtz

#5

sander_8

    sander_8


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 januari 2007 - 16:12

Ok bedankt! 's kijken of ik verder kan komen nu..

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 januari 2007 - 22:53

Dat is rond het zwaartepunt van de boot, kun je zelf makkelijk zien als je bvb een lege petfles in het water legt, en je bebt ongeveer de horizontale Zwaartelijn getekend zul je zien dat die daar rond draait.

grtz

Ik wil dit niet tegenspreken, want ik weet het ook niet. Maar volgens mij is dit niet zo simpel, en sterk afhankelijk van de snelheid van het schip. Draaiing om dat zwaartepunt bij een achterin geplaatste motor krijg je volgens mij op zijn best in een situatie waarin dat zwaartepunt zelf niet beweegt, m.a.w. voor een schip dat stilligt. (of in het geval van een ruimteschip, d.w.z. zonder wrijving en hydromechanica). Mijn intu´tie zegt mij dat met de motor achterin dat draaipunt verder naar voren komt te liggen naarmate het schip sneller vaart. Ik ben benieuwd wat mijn intu´tie hierbij waard is......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2007 - 11:57

Ik denk dat dit "gezichtsbedrog" is. Doordat het schip snelheid heeft, beweegt het massamiddelpunt en dus ook het draaipunt van het schip. Doordat het draaipunt beweegt, zal het lijken of het draaipunt van het schip meer naar voren ligt (c.q. naar achteren als het schip achteruit vaart).

Ik kan niet bedenken waar de krachten/ momenten vandaan moeten komen om het draaipunt te verleggen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2007 - 13:04

Ik kan niet bedenken waar de krachten/ momenten vandaan moeten komen om het draaipunt te verleggen.

De druk van het water in de buitenbocht, en de (onderdruk) van het water in de binnenbocht. Ik weet het ook niet, maar als ik me nog scheepsbewegingen die ik in het echt en op films heb gezien voor de geest haal zie ik dat zwaartepunt geen rechte lijn volgen. Uitzoeken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9


  • Gast

Geplaatst op 29 januari 2007 - 18:37

De snelheid van een schip wordt niet alleen bepaalt door het vermogen van de aandrijving maar door zijn lengte.Hoe langer het schip is,hoe minder vermogen je nodig hebt om een bepaalde snelheid te halen.Een kort schip kan zich even snel bewegen,maar zal in verhouding vÚÚl meer vermogen nodig hebben om het zelfde te presteren.

#10

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 februari 2007 - 14:34

Is een 2-tal motoren niet beter,links en rechts op een willekeurige (of qua waterwrijving uitgezochte) plaats.
Kun je ook mee sturen;zie veel hedendaagse vliegtuigen.Als je de motoren ook nog in verticale richting kunt bewegen( zeg een graad of 20);je bent nu toch aan het uitvinden,kun je ook dalende en opstijgende bewegingingen maken.Werken bathyscapen ook niet zo?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures