[natuurkunde] Lenzen, constructie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 40

[natuurkunde] Lenzen, constructie

Hoi, ik ben een samenvatting voor m'n Natuurkunden proefwerk aan het maken maar bij mijn aantekeningen kwam ik de volgende tekening tegen:

Afbeelding

De vraag is dus, waarom heb ik die bovenste lijn getekend? Ik zie nergens dat er een scherm staat, mss moets dat wel, maar ik heb wel vaker gewzien dat er een lijn recht naar de top moets gaan en dan gebroken werd, hoe weet je nou hoe die gebroken moet worden? En wat houdt dit in?

Bij voorbaat dank, Joep.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

Om het beeld van een voorwerp te construeren kan je 3 lijnen trekken.

De eerste vertrekt van de top van het voorwerp en gaat door de oorsprong.

De tweede vertrekt van de top van het voorwerp en gaat evenwijdig met de as tot aan de lens en gaat dan door het brandpunt aan de rechterzijde van de lens.

De derde vertrekt van de top van het voorwerp en gaat door het brandpunt aan de linkerzijde van de lens en gaat dan evenwijdig met de as.

Deze 3 lijnen komen samen in 1 punt en zo vind je het beeld. In principe heb je eigenlijk aan 2 lijnen genoeg om het beeld te construeren.

Ik heb nog nooit gehoord van een lijn die naar de top van de lens moet, maar de lijn die jij getekend hebt, gaat wel ongeveer evenwijdig met de as naar de lens, misschien heb je verkeerd getekend?

Berichten: 40

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

Aaah! Juist, dit is dus gewoon de randstaalconstructie? Dankje voor je uitleg, dacht dat het mss nog iets appart betekende omdat hij in m'n boek namenlijk perfect horizontaal loopt..

(dus 1 lijn door het optisch midden, en twee lijnen langs de randen van de lens tot het uiterste punt dat te breken valt op de lens naar de focus/brandpunt..)

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

De randst®aalconstructie ken ik niet. Inderdaad 1 lijn door het optisch midden, maar 2 lijnen langs de randen van de lens? Ik heb bij het tekenen van beelden nooit de rand van een lens gebruikt, gewoon 1 invallende straal evenwijdig met de as en vanaf de lens naar het 2e brandpunt, 1 invallende straal door het eerste brandpunt en vanaf de lens evenwijdig en 1 invallende straal door het optisch midden.

Berichten: 200

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

Je mag die lijnen niet langs de rand van lens trekken, de lijn moet evenwijdig lopen aan de as van de lens. Zo nodig moet je de lens maar even iets langer maken, want het gaat er alleen om om het beeld te vinden. Deze straal zal er in het echt ook niet lopen, maar is alleen een hulplijn om je beeld te vinden.

Berichten: 40

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

Je mag die lijnen niet langs de rand van lens trekken, de lijn moet evenwijdig lopen aan de as van de lens. Zo nodig moet je de lens maar even iets langer maken, want het gaat er alleen om om het beeld te vinden. Deze straal zal er in het echt ook niet lopen, maar is alleen een hulplijn om je beeld te vinden.
Wat je zegt klopt niet, hij gaat niet langs de rand, maar zegmaar op de rand, net iets eronder. Het is dus het uiterste punt van de lens dat nog wel breekt. Hieronder een picture..

Afbeelding

Evenwijdig aan de hoofdas kan ook, het maakt niet veel uit..

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

@Appel:
Je mag die lijnen niet langs de rand van lens trekken, de lijn moet evenwijdig lopen aan de as van de lens. Zo nodig moet je de lens maar even iets langer maken, want het gaat er alleen om om het beeld te vinden. Deze straal zal er in het echt ook niet lopen, maar is alleen een hulplijn om je beeld te vinden.


NB: De straal 'klopt' wel maar het is geen constructiestraal, je kunt hem pas trekken als je een snijpunt van 2 officiele constructiestralen hebt (die door het optisch midden en die evenwijdig aan hoofdas).

Berichten: 40

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

AAP33 schreef:@Appel:
Je mag die lijnen niet langs de rand van lens trekken, de lijn moet evenwijdig lopen aan de as van de lens. Zo nodig moet je de lens maar even iets langer maken, want het gaat er alleen om om het beeld te vinden. Deze straal zal er in het echt ook niet lopen, maar is alleen een hulplijn om je beeld te vinden.


NB: De straal 'klopt' wel maar het is geen constructiestraal, je kunt hem pas trekken als je een snijpunt van 2 officiele constructiestralen hebt (die door het optisch midden en die evenwijdig aan hoofdas).


Seriously? Als iedereen het hier zegt zal het wel zo zegt, ons is het zo niet uitgelegd.. en zo staat het ook niet in het boek. Ik zal het eens aan m'n docent Natuurkunde voorleggen, ik neem aan dat het snijpunt dat ik het geconstrueert heb wel het brandpunt is, als je weet dat de afstand van optisch midden tot doek de brandpuntsafstand is?

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

Ja, dan heb je inderdaad het brandpunt al.

Maar over die lijn, ga maar na: er zit geen logica in die lijn :)

Berichten: 40

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

In die bovenste lijn zit wel een logica. De logica is dat de lijn door de rand van de lens gaat en dan recht verdergaat totdat hij de lijn door het optisch midden kruist. Dat is toch logica genoeg lijkt mij?

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

hoe weet je dan hoe stijl je die lijn moet trekken? je kan toch op alle mogelijke plaatsen die lijn door het optisch midden kruisen?

Berichten: 40

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

hoe weet je dan hoe stijl je die lijn moet trekken? je kan toch op alle mogelijke plaatsen die lijn door het optisch midden kruisen?


Wij zijn op school op 3GYM nog niet al te ver met dit soort zaken, volgend jaar wel, als ik NenG/NenT ga doen (Natuur, Gezondheid en Techniek). De brandpuntsafstand is gegeven, daarop moet een helder beeld te construeren zijn. De lijn door het optisch midden is dus duidelijk, die kan niet anders. vervolgens moet je de constructie daaronder en boven naar dat punt toe kruisen. Natuurlijk, dan is er iets voorgezegd, maar brandpuntsafstand kunnen wij nogn iet berkenen. Zou je me de formule kunnen geven? (Of overige zaken die je hiervoor moet doen..)

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

ah, die lijn gaat door het brandpunt?

(en wat is 3GYM?)

naja, wij hadden een practicum met een optische bank en we moesten de volgende formule gebruiken om de brandpuntsafstand te berekenen:

1/brandpuntsafstand=1/voorwerpsafstand + 1/beeldafstand

(de voorwerpsafstand en beeldafstand moesten we meten)

en daar dan verdere berekeningen mee doen en tekeningen maken ed.

Berichten: 40

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

3GYM=Derdejaars Gymnasium

Zeer bedankt voor je formule! Ik kan d'r zeker wat mee. Nou, m'n proefwerkpunt zal ik in dit topic nog wel eens posten, als dit dan nog open is en ik het dan al terug heb (nogal een slome leraar, maar wel een héle goede).

Groetjes, Joep.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [natuurkunde] Lenzen, constructie

oh, ik ken eigenlijk niets van het nederlands onderwijssysteem :) . Wat is een proefwerkpunt? suc6 ermee :wink:

Reageer