[ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

Hallo,

Wat gebeurt er als je twee zulke bronnen in serie schakelt en dan de spanning laat uittekenen door een oscilloscoop? Gaat de amplitude van het AC-signaal onveranderd blijven maar gewoon boven de tijdsas zweven (stel een positief constant DC-signaal), of zal enkel de amplitude van het AC-signaal groter worden?

Bedankt

Berichten: 255

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

DC = A (constant spanning)

AC = B sin(2 pi f t)

AC + DC = A + B sin(2 pi f t) gewoon je 2 bronnen optellen dus

Dus inderdaad je krijgt een AC spanning die varieert rond de DC waarde ipv rond 0V.

Berichten: 380

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

Stel dat je van een dc stroom een varierende stroom maakt die met een golfbeweging van 100 x per sec van bv 0,1 tot 1 ampere oploopt en afloopt dan kun je deze toch gebruiken om te transformeren?

Het voordeel is dan waarschijnlijk dat je een kleinere trafo hoeft te gebruiken?
Stop de overbevolking

Berichten: 255

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

solarplanet schreef:Stel dat je van een dc stroom een varierende stroom maakt die met een golfbeweging van 100 x per sec van bv 0,1 tot 1 ampere oploopt en afloopt dan kun je deze toch gebruiken om te transformeren?

Het voordeel is dan waarschijnlijk dat je een kleinere trafo hoeft te gebruiken?
Ik zie echt niet waar je naartoe wil

DC in AC omzetten om te kunnen transformeren?

Berichten: 380

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

Nee een dc in spanning varieren in een golf beweging zonder dat deze door de nul gaat en boven de nul weer opklimt naar max waarde.

Dan blijft de stroom van strekte veranderen waardoor deze ook transformeerbaar is,ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee had?
Stop de overbevolking

Berichten: 255

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

Een transformator laat geen DC door

Als je bv
\( V\in = V_{DC} + V_{AC} \sin(2 \pi f t) \)
aanlegt dan zal er
\( Vout = nV_{AC} \sin(2 \pi f t) \)
uitkomen (n is afhankelijk van de wikkelverhouding van de 2 spoelen in de transformator)

Dus je gaat enkel de AC component transformeren.

Berichten: 98

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

En bovendien is er kans dat de kern van je transformator in verzadiging gaat...

Berichten: 866

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

@bram2 : Een transformator laat geen DC door

Volgens mij werkt de primaire wikkeling van een transformator als een weerstand als je er een DC op aansluit. Naargelang de spanning en de weerstand van de draad zal de primaire een min of meer sterke stroom doorlaten en warm of heet worden ( I = V/R ).

Bedoel je niet eerder dat de primaire wikkeling van een trafo (praktisch) geen wisselstroom doorlaat als er geen verbruik is aan de secundaire kant ?

Berichten: 255

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

Ik bedoelen gewoon het geval met een ideale spoel in de transformator. Inderdaad dit zal als weerstand werken. Daarom mag je ook geen DC aanleggen op een transformator (tenzij je gepaste voorzorgen neemt) . De spoel heeft namelijk een kleine weerstand (= wat bedrading) dus dit is een kortsluiting

Berichten: 380

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

Neem dan een dc golfbeweging van 100 hz of meer dan zal de weerstand hoger zijn zodat er geen kortsluiting optreed.

Maar om op het onderwerp terug te komen,een dc in serie met een ac?

Stel een batterij van 100 volt in serie met een ac bron van 100 volt en een weerstand r , dan zal over de weerstand R, hoeveel: ? volt staan?

En hoelang duurt de verdubbelde spanning?
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

Stel een batterij van 100 volt in serie met een ac bron van 100 volt en een weerstand r , dan zal over de weerstand R, hoeveel: ? volt staan?
Afwisselend 100 -100 = 0 V en 100 + 100 = 200 V
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 255

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

Neem dan een dc golfbeweging van 100 hz of meer dan zal de weerstand hoger zijn zodat er geen kortsluiting optreed.
DC spanning is per definitie constant.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

DC spanning is per definitie constant.
Dan hanteer je de definitie wat al te strikt. DC betekent dat de polariteit niet verandert, maar de waarde kan bij DC wel degelijk variëren.

Berichten: 255

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

bram2 schreef:DC spanning is per definitie constant.
Dan hanteer je de definitie wat al te strikt. DC betekent dat de polariteit niet verandert, maar de waarde kan bij DC wel degelijk variëren.
Die definitie heb ik nog nooit gehoord. Voor mij is DC gewoon een spanning die constant is (of zo traag varieert dat je ze als constant benadert).

Maar blijkbaar heb je gelijk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkstroom

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [ Elektriciteit ] Een DC- en een AC-bron in serie

bram2,

het simpelste voorbeeld van een variabele DC is een gelijkgerichte, maar niet afgevlakte spanning. Dat is een reeks sinushobbels, dus sterk variërend in spanning, maar wel degelijk DC.

Reageer