E = m x c²

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

E = m x c

Als rookie zou ik graag willen weten waar deze formule vandaan komt ( ik weet van Einstein). Maar waarvoor staat ze? energie = massa x lichtsnelheid² dat weet ik ma wa bedoelt men daarmee en waarom was da een grote doorbraak in de wetenschap

Alvast bedankt voor de helpende onder jullie

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: E = m x c

massa (m) kan worden omgezet in energie (E).

Bij kernreacties, bijv. kernfusie, is de totale massa van de kernen voor de reactie niet gelijk aan de massa na de reactie.

De massa die "verdwenen" is, is omgezet in energie. Zodoende levert kernfusie (bij lichte kernen) energie op.

Om vergelijkbare redenen levert kernsplijting van zware kernen energie op.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Re: E = m x c

maar wat komt die lichtsnelheid erbij doen?

moet die massa tegen een snelheid van het licht gaan of hoe zit dat?

Berichten: 718

Re: E = m x c

Bart Killens schreef:maar wat komt die lichtsnelheid erbij doen?

moet die massa tegen een snelheid van het licht gaan of hoe zit dat?
Nee de lichtsnelheid heeft hier meer de functie van omrekeningsconstante.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: E = m x c

het mooiste voorbeeld vind ik wel de annihilatie van deeltjes en antideeltjes, waarbij hun massa volledig wordt omgezet in energie, of het omgekeerde, de creatie van een deeltje antideeltje paar uit pure energie

ik heb ergens gelezen dat de formule - wat ik ook heel logisch vind - impliceert dat de massa moet verhogen als de energie toeneemt(rust + toenemende kinetische energie dus), alhoewel een recent boek me vertelt dat moderne fysici dat niet meer geloven, weet iemand hoe dat zit? is het aangetoond dat de massa constant blijft bij het versnellen?

Berichten: 718

Re: E = m x c

HolyCow schreef:het mooiste voorbeeld vind ik wel de annihilatie van deeltjes en antideeltjes, waarbij hun massa volledig wordt omgezet in energie, of het omgekeerde, de creatie van een deeltje antideeltje paar uit pure energie

ik heb ergens gelezen dat de formule - wat ik ook heel logisch vind - impliceert dat de massa moet verhogen als de energie toeneemt(rust + toenemende kinetische energie dus), alhoewel een recent boek me vertelt dat moderne fysici dat niet meer geloven, weet iemand hoe dat zit? is het aangetoond dat de massa constant blijft bij het versnellen?
Een waarnemer die een voorwerp ziet bewegen zal inderdaad een hogere massa waarnemen dan een waarnemer die stilstaat ten opzichte van het voorwerp. Vroeger werd er gewerkt met die relativistische massa maar tegenwoordig heeft men het alleen nog maar over rustmassa maar dat wil niet zeggen dat fysici nu denken dat de gemeten massa niet meer afhankelijk is van de snelheid van de waarnemer.

Reageer