[fysica] energie in vloeistof

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 89

[fysica] energie in vloeistof

Een simpel vraagje maar ben er niet zeker van, is de potentiële energie in een vloeistof constant? Ik denk het niet omdat de afstand van de moleculen volgens mij veranderd wat dus ook de potentiële energie... Is dit correct?

Dank bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] energie in vloeistof

Potentiële energie in welke vorm(en)? Zolang de vloeistof niet van plaats verandert in een of ander krachtveld, of zolang je er geen energie in de vorm van warmte of druk instopt of uithaalt zie ik niet zo gauw niet waarom je over de potentiële energie van een vloeistof praat.... :)

De afstand tussen afzonderlijke moleculen verandert gedurig, maar als je alle afstanden tussen alle moleculen in de vloeistof als geheel op enig moment bij elkaar optelt en middelt gebeurt er per saldo niks. (tenzij in gevallen zoals hierboven aangestipt).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 89

Re: [fysica] energie in vloeistof

Dat denk ik niet, de som van de potentiële en de kinetische energie in een vloeistof is 0, gemakkelijk af te lijden uit de intermoliculaire potentiaal maar wat ik mij dan afvraag is of dit nu komt doordat de kinetische en de potentiële energie constante zijn met een tegenovergestelde grote wat dus geeft dat de totale energie nul is. Of dat de kinetische en de potentiële energie evenredig zijn maar geen constant grote hebben, wat dus ook geeft dat de som 0 is!

Ep = -Ek of -Ep + Ek ==> Etot = Ep + Ek = 0

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] energie in vloeistof

Nou weet ik eerlijk gezegd niet of ik nou in de war ben, of jij, maar als de potentiële energie en de kinetische energie samen nul zijn moet een van beide negatief wezen. Dat zie ik niet helemaal hangen [rr] . Ik zou dan eerder zeggen dat die som constant moet zijn. Dat op enige momente Ep en Ek aan elkaar gelijk zouden zijn lijkt me overigens ook al alleen voorkomen op een enkel moment in enig proces.

Kortom, ik denk dat je in de war bent. Maar omdat ik niet zie waar je heen wil zie ik ook niet zo gauw hoe je uit de war te halen. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 89

Re: [fysica] energie in vloeistof

Volgens het intermoleculair potentiaal weten we dat de totale energie van een vaste stof negatief is, ja. De kinetische energie is klein en de potentiële energie is negatief... Bij een gas is de totale energie positief, en redelijk groot. Ze bestaat bij een gas voornamelijk uit kinetische energie wat er dan ook voor zorgt dat de gemiddelde afstand tussen de moleculen groter word, ja? Dit heeft dan als gevolg dat de moleulen geen krachten meer op elkaar kunnen uitoefenen! Bij een vloeistof is de energie nul want de kinetische energie is omgekeerd evenredig met de potentiële. Kun je nog volgen?

Een molecule bezit dus energie enerzijds dankzij de krachten die er op inwerken (hier de inermoleculaire kracht en dus de inermoleculaire potentiaal) en anderzijds dankzij zijn snelheid ( kinetische energie ). Zoals jij al gezegt hebt kun je de totale energie aanpassen door energietoevoer -afvoer via omgevingsfactoren. Indien er geen invloed is van buiten zoals bij mijn vraag is de totale energie een constante en zal bij een stijging van de potentiële energie een daling van de kinetische energie vereisd zijn, of omgekeerd. Wat ik nu wou weten is of dat die fluctuatie van energieën voordurend gebeurd in een vloeistof of dat de kinetische en de potentiële energie een constante bereiken...

(Denk niet dat ik in de war ben...)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] energie in vloeistof

Dan zal ik wel in de war zijn. [rr] Ben benieuwd....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 89

Re: [fysica] energie in vloeistof

Hoop nu wel dat er iemand gaat zijn die ons uit ons lijden gaat verlossen!

Reageer