Atoommodel van Bohr

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Atoommodel van Bohr

Goedenavond!

Ik heb morgen examen Fysica en ik zit met een probleem bij het atoommodel van Bohr, waarom werkt dit enkel voor atomen met 1 elektron op de buitenste schil? Ik vind nergens een verklaren op het hele internet die dit grondig staaft!

Ik zou het heel hard appreciëren moest iemand hier asap een antwoord op weten want ik heb morgenvroeg examen, en ik verwacht dit als bijvraag als ik een vraag omtrent dit alles krijg.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Atoommodel van Bohr

Dat atoommodel van Bohr werkt helemaal niet, ook niet voor atomen met één elektron in de buitenste schil. Of bedoel je van die energieberekeningen wanneer je een atoom ioniseert?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Atoommodel van Bohr

Dat atoommodel van Bohr werkt helemaal niet, ook niet voor atomen met één elektron in de buitenste schil. Of bedoel je van die energieberekeningen wanneer je een atoom ioniseert?


Inderdaad, dat bedoel ik ;-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Atoommodel van Bohr

Het elektron wordt aangetrokken door de positief geladen protonen in de kern. Hoe meer protonen, hoe sterker die kracht. Dat kun je met dat Bohr-model nog betrekkelijk netjes benaderen. Maar als er nou een ander elektron óók rond die kern draait, dan geeft die een afstotende kracht op het elektron waaraan ik wil rekenen, en gaat het sommetje niet meer op. Met wat aangepaste formules valt er nog wel benaderend rekenwerk te verrichten, met de nadruk op benaderend.

Dus je kunt met Bohr wél de ionisatie-energie van het laatste nog aanwezige elektron netjes berekenen, ook theoretisch voor bijvoorbeeld een ijzeratoom waarvan je al 25 elektronen op voorhand hebt verwijderd, maar niet zolang er nog andere elektronen rond de kern aanwezig zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Atoommodel van Bohr

Jan van de Velde schreef:Het elektron wordt aangetrokken door de positief geladen protonen in de kern. Hoe meer protonen, hoe sterker die kracht. Dat kun je met dat Bohr-model nog betrekkelijk netjes benaderen. Maar als er nou een ander elektron óók rond die kern draait, dan geeft die een afstotende kracht op het elektron waaraan ik wil rekenen, en gaat het sommetje niet meer op. Met wat aangepaste formules valt er nog wel benaderend rekenwerk te verrichten, met de nadruk op benaderend.  

Dus je kunt met Bohr wél de ionisatie-energie van het laatste nog aanwezige elektron netjes berekenen, ook theoretisch voor bijvoorbeeld een ijzeratoom waarvan je al 25 elektronen op voorhand hebt verwijderd, maar niet zolang er nog andere elektronen rond de kern aanwezig zijn.
Eerst en vooral ben je alvast bedankt voor het snelle antwoord :wink:

Maar één ding begrijp ik niet goed in de redenering. Je zegt dat het wel mogelijk is als er bijvoorbeeld eerst 25 elektronen verwijderd worden? Kan dat dan zomaar? Alleszins is het dus duidelijk dat het enkel mogelijk is voor 1 elektron dat rond de kern draait.

In het algemeen is het dus eigelijk niet mogelijk omdat dus de verschillende elektronen op elkaar inwerken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Atoommodel van Bohr

Maar één ding begrijp ik niet goed in de redenering. Je zegt dat het wel mogelijk is als er bijvoorbeeld eerst 25 elektronen verwijderd worden? Kan dat dan zomaar? Alleszins is het dus duidelijk dat het enkel mogelijk is voor 1 elektron dat rond de kern draait.
Nee, die andere 25 van de 26 krijg je daar niet zomaar af natuurlijk. Maar dán pas zou je er met Bohr fatsoenlijk aan kunnen rekenen. Het gaat dus niet om één elektron in een buitenste schil, berekeningen op basis van Bohr gaan alleen netjes op voor één (het laatst overblijvende) elektron rond een kern.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Atoommodel van Bohr

OK, bedankt voor die laatste verduidelijking!

Een tevreden man,

Grtz ;-)

Reageer