fotosynthese

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

fotosynthese

Hoi,

ik heb een vraagje waar ik echt geen antwoord op vind (het is een examenvraag die me volgende week te wachten staat)

Hoeveel atp's brengt de light-reaction in de fotosynthese op?

Heb al veel site doorgenomen, menig boek ter hand genomen, maar nergens een concreet antwoord.

Kan iemand mij helpen?

dank bij voorbaat

Student uit België

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: fotosynthese

ja het enige echte antwoord is ze weten het niet.

maar das niet het antwoord dat ze van je verwachten. Als ik me het goed herinner was het 38 maar ik zal het eens opzoeken.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: fotosynthese

C6H12O6 + 6 O2 -----------------------> 6 CO2 + 6 H2O + 36 ATP + warmte

das een dak gevonden had.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: fotosynthese

Dank u vriendelijk, ik zal het zeker kunnen gebruiken. Ik had die vergelijking nog niet gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: fotosynthese

Dino schreef:C6H12O6 + 6 O2 -----------------------> 6 CO2 + 6 H2O + 36 ATP + warmte

das een dak gevonden had.

xd
Bijna.

Ten eerste is dat aërobe ademhaling dfie je daar noemt, ten tweede wordt er expliciet gevraagd naar de lichtreactie van de fotosynthese.

Glucose wordt gemaakt in de donkerreactie (Calvin cyclus) van de fotosynthese!

De lichtreactie bestaat uit twee excitatie-niveau's (waarbij photonen electronen exciteren).

De geëxciteerde electronen in de elektronentransportketen werken als een soort protonenpomp (waarbij delta-pH de drijvende kracht is voor ATP-synthase)

Vergeet ook niet dat je cyclische en non-cyclische fotofosforylering hebt! (Waarbij de cyclische fotofosforylering weer bijdraagt een de elektronentransportketen).

Door deze diverse factoren is de kwantificering heel moeilijk te bepalen.

Ik mis dit ook in de vraagstelling.

Hoeveel ATP's per wat? per photon? Per elektron? Per jaar?

En als je als antwoord de donkerreactie (de vorming van glucose) erbij haalt, hou er dan rekening mee dat per molecuul 9 molecule ATP benodigd zijn! (Geen 36, dus :shock: )

Reageer