Kernfusie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Kernfusie?

In de zon word helium (2 protonen en 2 neutronen) gevormd uit een aantal waterstofkernen (protonen). Nu heb ik ergens gelezen dat een neutron meer massa bezit dan een proton. Dus is er sprake van massatoename dan van massaafname.

Waar zit mijn fou?

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Kernfusie?

Volgens mij hebben een proton en een neutron dezelfde massa, namelijk 1u.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Kernfusie?

Volgens mij hebben een proton en een neutron dezelfde massa, namelijk 1u.


Een neutron weeg ietsje meer.

proton: 1.00728 u

neutron: 1.008665 u

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Kernfusie?

Volgens mij zij de wet van Loi... nog wat, dat bij een chemische reactie nooit een af/toename van massa voorkomt. Dus dat zou niet kunnen.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Kernfusie?

de wet van loi... en nog wat ken ik niet maar massadefect komt wel degelijk voor bij chemische reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kernfusie?

Chemische reacties kunnen volgens mij alleen plaatst vinden tussen stoffen. Het versmelten van kernen o.i.d. lijkt mij toch echt kernfysica.

Terug naar de vraag. Een massa afname is helemaal niet zo vreemd omdat er ook (veel) energie vrijkomt (E = Mc2). Tevens zijn er ook isotopen van waterstof (Deuterium en Tritium) Die wel neutronen in de kern hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Kernfusie?

Terug naar de vraag. Een massa afname is helemaal niet zo vreemd omdat er ook (veel) energie vrijkomt (E = Mc2). Tevens zijn er ook isotopen van waterstof (Deuterium en Tritium) Die wel neutronen in de kern hebben.


De vraag was juist dat er massatoename is, volgens aaargh dan. En in de zon wordt toch waterstof omgezet, toch geen (of weinig) deuterium en tritium?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kernfusie?

Volgens Wikipedia:
The Sun and other stars are powered by the fusion of hydrogen or helium.

Solar neutrinos are a different type of radiation emitted by the nuclear reactions in stars. Electrons and positrons (anti-electrons) are delocalised because the matter in stars is a plasma. These leptons may also be considered a form of solar radiation, but they do not travel far from the solar body. Fusion begins with the combination of four hydrogen-1 nuclei to create two hydrogen-2 nuclei. As a result, two positrons (positive electrons) and two neutrinos are released. These two hydrogen-2 nuclei, together with another two hydrogen-1 nuclei, form two helium-3 nuclei and release gamma radiation. These two unstable isotopes of helium fuse to form helium-4 and two particles of hydrogen-1.

The whole process can be summed up by saying that four protons undergo fusion to produce a helium nucleus and energy. The energy radiated away in the form of gamma radiation, as well as the positrons and neutrinos, is solar radiation. The hydrogen-1 nuclei are not radiation, by its strict definition, as they are usually used again as an input in the fusion chain-reaction.

Also note that energy is conserved, so by calculating the mass of the four protons, and the mass of the helium nucleus, and subtracting you can calculate the mass of energy (energy and mass are interchangeable) emitted in gamma and positron radiation. The equation E = mc2 can be used to convert between mass and energy in joules. Since these values are very small, it is useful to convert joules into electron volts. An eV (electron volt) is equal to 1.6 × 10-19 joules, but in most cases the energy released in reactions is measured in MeV or mega-electron volts, or larger quantities.
Dus inderdaad geen deuterium of tritium, maar die massatoename zie ik er niet in.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Kernfusie?

maar welke energie wordt in welke energie omgezet?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Kernfusie?

In de zon worden netto 4 waterstofkernen (protonen) omgezet in een een heliumkern.

Tijdens deze omzetting wordt ook deuterium en helium-3 gemaakt. Daarbij vervalt een proton tot een neutron onder uitzending van een beta-deeltje.

De heliumkern heeft minder massa dan de massa van de 4 protonen bij elkaar. Deze massa is omgezet in energie volgens de beroemde vergelijking E = mc2
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Kernfusie?

Verplaatst naar het Natuurkundeforum.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer