Zonnebrandcreme

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Zonnebrandcreme

Hoi!

Ik heb een vraag, en ik hoop dat iemand me hier kan helpen met het antwoord!

Als je je zonnebrandcreme mengt met iets, bijvoorbeeld een andere creme of make-up, gaat er dan niets verloren aan de hoogte van de factor van die zonnebrandcreme? En indien er wel iets aan de factor verandert, hoeveel daalt deze factor dan ongeveer?

Ik hoor het graag!

Groetjes Jenny!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zonnebrandcreme

Ja, de beschermingsfactor zal lager uitkomen.

Hoeveel hangt onder meer af van de gebruikte UV filters.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 3

Re: Zonnebrandcreme

Bedankt voor je antwoord voor zover!

Stel dat de beschermingsfactor 50 is (er staat 50+ op mijn zonnebrandcreme), en de creme waarmee gemengd wordt bevat geen factor, hoe groot zou het verlies dan zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zonnebrandcreme

Dat ligt aan je mengverhouding en de hoeveelheid welke je vervolgens aanbrengt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zonnebrandcreme

jenny schreef:Bedankt voor je antwoord voor zover!

Stel dat de beschermingsfactor 50 is (er staat 50+ op mijn zonnebrandcreme), en de creme waarmee gemengd wordt bevat geen factor, hoe groot zou het verlies dan zijn?
Hoeveel hangt onder meer af van de gebruikte UV filters.
Wat zijn de gebruikte UV filters?

Verder is uiteraard ook de mengverhouding van belang, als je 50 gram van de ene crème mengt met 50 gram van de andere krijg je een ander resultat dan als je 10 gram / 90 gram gebruikt.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 3

Re: Zonnebrandcreme

Haha oja natuurlijk is dat ook van belang.

Het gaat 30 gram zonnebrandcreme tegenover 10 gram 'gewone' creme. In de zonnebrandcreme zit (tenminste) factor 50, in de andere creme geen.

En de hoeveelheid die opgesmeerd wordt is ter grootte van, laten we zeggen, een boon.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zonnebrandcreme

jenny schreef:Haha oja natuurlijk is dat ook van belang.

Het gaat 30 gram zonnebrandcreme tegenover 10 gram 'gewone' creme. In de zonnebrandcreme zit (tenminste) factor 50, in de andere creme geen.

En de hoeveelheid die opgesmeerd wordt is ter grootte van, laten we zeggen, een boon.
Het hangt nog steeds deels af van het soort UV filter dat in de zonnebrandcrème zit. Sommige filters hebben meer last van verdunning dan andere, je kan dus niet zomaar zeggen dat 25% andere crème bijmengen resulteert in een 25% vermindering van beschermingsfactor. Overigens mag je die som zeker niet maken, het gaat niet om een eenvoudig lineair verband.

Als het een praktische vraag is: ik zou gewoon meten, dat is het makkelijkste. Theoretisch berekenen kan uitsluitend als je de samenstelling van het product weet (en dan bedoel ik niet alleen de INCI declaratie, maar het hele recept met de hoeveelheden). Om dat te doen zal je je wel even moeten inlezen, het is binnen de cosmetica een bijzondere tak van sport.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer