Springen naar inhoud

[Economie] Minimumreserves banken

• Log in om te kunnen reageren

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 januari 2007 - 23:24

Als de banken hun minimumreserves doen stijgen, wat gebeurt er dan?

A: de maatschappelijke geldhoeveelheid stijgt en de rente daalt
B: de maatschappelijke geldhoeveelheid daalt en de rente stijgt
C: de maatschappelijke geldhoeveelheid stijgt en de rente stijgt
D: de maatschappelijke geldhoeveelheid daalt en de rente daalt

Het gaat tussen B en D, maar ik heb geen flauw idee wat er met de rent gebeurt op zo'n moment... Iemand die kan helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2007 - 01:32

Pfoe...economie is al een hele tijd geleden, maar mijn redenering zou zijn, het aanbod van geld daalt, bij een gelijkblijvende vraag leidt dit dus tot een stijgende rente.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2007 - 08:46

dit is voor mij ook een tijdje geleden

volgens mij: als de minimumreserves van de banken stijgen -> banken kunnen dan minder geld uitlenen -> wie toch wil lenen zal een hogere rente moeten betalen + door de hogere rente zal er op termijn meer worden gespaard (spaarboekje) waardoor de banken op termijn terug over meer middelen beschikken

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2007 - 08:49

Maarja ligt het niet zo:

Dalende maatschappelijk gelhoeveelheid zorgt voor stijgende prijzen => Deflatie. Banken moeten lagere intrest zetten om dit tegen te gaan en zo de mensen meer krediet te laten opvragen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2007 - 11:00

Volgens mij bedoel je dalende prijzen (=deflatie). Maar dan nog, banken hoeven helemaal geen rente te verlagen om dit tegen te gaan. Hooguit kan de centrale bank besluiten om de rente te verlagen, en als de centrale bank dit doet, kunnen de andere banken dit ook doen. Maar dat besluit staat los van de "vrije markt" effecten van vraag en aanbod.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2007 - 11:07

Volgens mij bedoel je dalende prijzen (=deflatie). Maar dan nog, banken hoeven helemaal geen rente te verlagen om dit tegen te gaan. Hooguit kan de centrale bank besluiten om de rente te verlagen, en als de centrale bank dit doet, kunnen de andere banken dit ook doen. Maar dat besluit staat los van de "vrije markt" effecten van vraag en aanbod.

Idd, dalende prijzen :) Dus dat staat compleet appart? Ok dan [rr]

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 25 januari 2007 - 12:06

Erh... vrije markt? Waar? Het bestaan van een centrale bank, fractional reserve banking betekenen dat we het over fiat geld hebben en dit impliceert dat er in elk geval geen vrije markt is voor geld.

Het hier boven beschreven senario kan ik me alleen voorstellen als het bestuur van de centrale bank geleidelijk zou willen afstappen van fractional reserve banking en wil overstappen op full reserve banking, mogelijk in aanloop naar het overstappen op een goud- of zilver-standaard.

Alleen China en wellicht een aantal oliestaten zouden dit kunnen doen. Hoe dan ook zou de USA dit als een oorlogsverklaring bezien: Als een land als China de goud-standaard of zelfs maar full reserve banking zou invoeren zou de dollar in no-time volledig instorten.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 januari 2007 - 13:00

Het is inderdaad de ECB (Europese Centrale Bank) die de korte termijnrente kan laten stijgen of dalen.

De ECB heeft 2 doelstellingen:
- behouden van een economische groei
- de inflatie trachten te beperken tot <2% op jaarbasis

De economie is een cyclus

Bij laagconjuctuur (economische malaise) gaat de ECB de rente systematisch laten dalen -> dit heeft tot gevolg dat het lenen goedkoper wordt -> de ondernemingen kunnen dan gemakkelijker investeren in nieuwe projecten, ... + de particulieren gaan dan eerder een auto kopen, een huis bouwen etc ...
m.a.w. de economie wordt terug aangezwengeld door een systematische renteverlaging

maar een (sterke) economische groei houdt ook in dat de prijzen duurder worden
-> doordat men gemakkelijker kan lenen is er meer geld in omloop -> de vraag naar goederen en diensten stijgt -> gevolg: prijsstijgingen
=> dit mag niet uit de hand lopen

om te verhinderen dat de economie oververhit geraakt en bijgevolg de prijzen uit de pan vliegen, zal de ECB de rente terug systematisch laten stijgen (zoals het op dit moment het geval is)

Dit is 1 mogelijkheid van de ECB om de economie in toom te houden

een andere mogelijkheid is inderdaad dat de ECB beslist dat banken een grotere bankreserve dienen te handhaven -> minder geld in omloop -> de inflatie wordt ook hiermee beperkt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures