Zwart ontmoet zwart

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Zwart ontmoet zwart

Wat gebeurt er wanneer 2 zwarte gaten in elkaars buurt komen? Wint het grootste van het kleinste of heffen ze elkaar op? Kan dit wel?

Alvast bedankt

Berichten: 683

Re: Zwart ontmoet zwart

Ze zullen samen een groter zwart gat vormen.

Re: Zwart ontmoet zwart

Ik las laatst dat rond het zwarte gat in het centrum van ons sterrenstelsel ook een hoop zwarte gaten bevinden. Eens in de zoveel tijd word zo'n kleintje opgeslokt. Toch vraag ik me af:

De tijd word flink vervormd in zo'n zwart gat. Staat de tijd niet stil in het centrum? En zo ja, hoe kan het dan opgeslokt worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Zwart ontmoet zwart

twee zwarte gaten naast elkaar in een dubbelster is geloof ik wel mogelijk en in principe kunnen ze zo eeuwig om elkaar heendraaien. Als de baan om elkaar instabiel is dan kan een van de zwarte gaten op de ander invallen en dan heb je 'e'en zwart gat met de massa van de oorspronkelijke twee. Misschien zijn er nog bij effecten, maar volgens mij is dit het belangrijkste

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Zwart ontmoet zwart

Ik las laats dat ze net naast het superzware zwarte gat in het midden van het melkwegstelsel een ander middelzwaar zwart gat gevonden hebben, welke om het grote zwarte gat draait.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 43

Re: Zwart ontmoet zwart

In de Natuurwetenschap & Techniek van deze maand las ik dat zwarte gaten iig kunnen botsen...wat er dan gebeurt zou ik niet weten.

Re: Zwart ontmoet zwart

waar zit het midden van een zwart gat?

Berichten: 683

Re: Zwart ontmoet zwart

De singulariteit is het midden van een statisch zwart gat.

Afbeelding

Re: Zwart ontmoet zwart

Maar dan vraag ik me toch af:

Hoe kan nou een zwart gat in een ander komen?

Sorry als ik domme dingen zeg, maar die singulariteit staat de tijd toch in stil, en bevind zich toch ook gedeeltelijk buiten ruimte en tijd?

Berichten: 20

Re: Zwart ontmoet zwart

OneStepForward schreef:Ik las laatst dat rond het zwarte gat in het centrum van ons sterrenstelsel ook een hoop zwarte gaten bevinden. Eens in de zoveel tijd word zo'n kleintje opgeslokt. Toch vraag ik me af:

De tijd word flink vervormd in zo'n zwart gat. Staat de tijd niet stil in het centrum? En zo ja, hoe kan het dan opgeslokt worden?


Naar mijn weten is de tijd daar zo vervormd dat wanneer je in een zwart gat terecht zou komen (dat word je dood)

en er weer uit komt (dat kan ook niet) er zowel een dag of wel 10 miljoen jaar voorbij kan zijn gegaan.

Berichten: 683

Re: Zwart ontmoet zwart

...maar in die singulariteit staat de tijd toch stil...
Nee, op de waarnemingshorizon staat de tijd stil, volgens iemand ver buiten het zwart gat.

Berichten: 96

Re: Zwart ontmoet zwart

Ze zullen samen een groter zwart gat vormen.


Maar een zwart gat is toch oneindig klein? Dus oneindig klein + oneindig klein = groter, maar nog steeds oneindig klein? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zwart ontmoet zwart

Ik las laats dat ze net naast het superzware zwarte gat in het midden van het melkwegstelsel een ander middelzwaar zwart gat gevonden hebben, welke om het grote zwarte gat draait.


Hoe kan je een zwart gat dan zien als het geen licht uitstraalt of weerkaatst ? :shock:

Berichten: 510

Re: Zwart ontmoet zwart

Hoe kan je een zwart gat dan zien als het geen licht uitstraalt of weerkaatst ?
Je kan een zwart gat ook niet direct zien. Je kan ze bijvoorbeeld vinden door hun enorme zwaartekracht die de ruimte vervormt. Een goed voorbeeld hierval is een zwart gat in een dubbelster samen met een 'normale' ster. Het zwarte gat kan dan gas van de buitenste lagen van deze normale ster wegtrekken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zwart ontmoet zwart

Ohzo, iemand die hier een afbeelding van heeft ofzo, zou dat wel graag even zien :shock:

Reageer