traumatische gebeurtenis en iq

Moderator: Rhiannon

Berichten: 64

traumatische gebeurtenis en iq

Kan een traumatische gebeurtenis op jonge leeftijd invloed hebben op de ontwikkeling van het iq, zoja kan ik het iq herstellen op latere leeftijd?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: traumatische gebeurtenis en iq

Die vraag is niet met zekerheid te beantwoorden want eigenlijk niet te onderzoeken.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 64

Re: traumatische gebeurtenis en iq

niet te onderzoeken,dat snap ik niet, als je jong bent en je maakt iets traumatisch mee en je presteert ondermaats voor je kunnen, dan moet men toch merken dat je je intelligentie terug hebt gevonden omdat je ineens anders zaken bekijkt , op een andere manier en of je ineens andere dingen kan of beter kan leren en de angst voor de dood beter voor schut kan zetten,niet dan?

Alé zo denk ik toch, als ze aan die mensen vragen wat het verschil is met nu en hun kindertijd en ze beantwoorden dat ze als kind slimmer zijn dan wat ze nu zijn, stel bv. misbruik, ze worden autistisch en gaan kort daarna naar de basisschool en ze moeten het verschil tussen jongens en meisjes nog leren , dat is toch ineens een enorme stap, als er voor zo'n stap iets gebeurd, moet dat toch invloed hebben, want je denkt niet vrij en vrijheid heb je volgens mij nodig om intelligentie te ontwikkelen.

Kan verkeerd zijn,maar ik ben ook nie intelligent, ik wil gewoon de waarheid weten.


Berichten: 536

Re: traumatische gebeurtenis en iq

Intelligentie verbeteren

maandag 16 januari 2006 in Intelligentie door Frank Ruiters

Je cognitieve vermogens (je intelligentie) zijn niet zo onveranderlijk als je zou denken. Bekijk de volgende onderzoeksbevindingen eens en doe er je profijt van.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die 10 min. luisteren naar een Sonate van Mozart een aantoonbaar beter ruimtelijk inzicht hebben (tijdelijk) dan mensen die evenlang niksen.

Koolhydraat rijk eten bevat veel suikers dat intellectuele prestaties vermindert. Kies daarom voor voeding dat in verhouding veel eiwit en gezond vet bevat, zoals makreel en zalm.

Voldoende slaap draagt ertoe bij dat je de informatie die je de afgelopen dag heb moeten opnemen beter ‘verwerkt’ wordt. REM-slaap (de fase waarin dromen optreden) zorgt ervoor dat hersenen zich ontdoen van onnodige informatie. Overigens is gebleken dat mensen die zich hun dromen herinneren veel slimmer zijn en een rijker fantasieleven hebben dan mensen bij wie dat niet het geval is. Het je herinneren van dromen kun je actief bevorderen.

Een glas alcohol verbetert tijdelijk je geheugen voor woorden. Meer dan dat doet je geheugen juist verslechteren.

Ook cafeïne heeft invloed op je geheugen en ruimtelijke redeneervaardigheden, vooral als je een extravert karakter hebt oftewel duidelijk gericht bent op mensen in je omgeving (en daarmee een ‘ondergestimuleerd’ zenuwstelsel hebt).

Lichamelijke beweging doet de bloedtoevoer naar je hersenen groeien. Vooral op oudere leeftijd blijken fitte mensen intelligenter en slimmer dan inactieven.


Berichten: 64

Re: traumatische gebeurtenis en iq

zo zit dat,goed om te weten

Volgens mij kan er een verband zijn met PTSD en het syndroom van asperger

ptsd kan volgens mij als het niet verwerkt raakt tot autisme leiden.

Ben er niet zeker van,heb al de bronnen nog niet geleze, zal ik zeker doen.

Zeer nuttig

Geheugen trainen is langs de andere kant dan weer goed ,want volgens mij als je meer bezig bent met het trainen van je geheugen, zoals mozart luisteren enzoverder en je kunt je daar dan nog meer op concentreren dan op je trauma

Kan je volgens mij wel tot redelijk wat instaat zijn.

Zoiets kan je volgens mij alleen als je een doel voor ogen hebt en denk ook dat het hard moet zijn voor zo'n mensen.

Een doel betekent immers bijna geen verleden meer en geen toekomst, want je zit in het nu.

Of je moet vanuit het nu moment het verleden en de toekomst bekijken, dit kan volgens mij dan praktisch alleen maar fotografisch en als je dit volgens mij een tijd kunt kunnen zo'n mensen die zo'n trauma hebben gehad het na een tijd ook zonder fotografisch alles te bekijken en gaan ze zich zeker gelukkiger voelen en verbonden voelen met anderen mensen, zonder een schuldgevoel te moeten hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: traumatische gebeurtenis en iq

Kent iemand gevallen waarbij autisme ontstaat op latere leeftijd (ik bedoel niet, dat het later gediagnosticeerd wordt, maar dat je van een "normale" in een autistische toestand overgaat)? M.i. is autisme iets dat aangeboren is, zo ook Asperger ("hoogfunctionerend autisme"?).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: traumatische gebeurtenis en iq

Nee, autisme (dus ook asperger) is aangeboren. Er is in die zin geen verband tussen autisme en trauma.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 9

Re: traumatische gebeurtenis en iq

Ik denk dat een traumatische gebeurtenis meer invloed heeft op de ontwikkeling van je EQ, en daardoor kan het lijken dat het ook invloed heeft gehad op de ontwikkeling van je IQ. Autisme is inderdaad altijd aangeboren. De beperkingen die je hebt als autist kunnen wel versterkt worden door een traumatische gebeurtenis.

Berichten: 64

Re: traumatische gebeurtenis en iq

Ja heb ook al gehoord dat ,autisme is toch iets erfelijks is,maar als er geen trauma is kan het toch zijn dat die autisme niet tot uiting komt en dat daardoor het eq zich dan niet normaal heeft kunnen ontwikkelen dus kan het iq ook niet beter ontwikkeld raken en daardoor heb je volgens mij altijd het gevoel dat je tot meer instaat moeten zijn dan wat de realiteit is.

Maar als je volgens mij zo'n trauma kan verwerken, kan dat autisme zo licht zijn dat het voor andere mensen zelfs niet opvald omdat je dan je eq beter kan ontwikkelen en dus een hoger iq krijgt en je gewoon ontzettend goed bent geworden in het verbergen van zo'n autisme en er zelfs voordeel uit kunt halen en dat je gezichtsveld terug zo goed als normaal wordt.

Kan zoiets?
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: traumatische gebeurtenis en iq

jefdezelle schreef:Ja heb ook al gehoord dat ,autisme is toch iets erfelijks is,maar als er geen trauma is kan het toch zijn dat  die autisme niet tot uiting komt en dat daardoor het eq zich dan niet normaal heeft kunnen ontwikkelen dus kan het  iq ook niet beter ontwikkeld raken en daardoor heb je volgens mij altijd het gevoel dat je tot meer instaat moeten zijn dan wat de realiteit is.

Maar als je volgens mij zo'n trauma kan verwerken, kan dat autisme zo licht zijn dat het voor andere mensen zelfs niet opvald omdat je dan je eq beter kan ontwikkelen en dus een hoger iq krijgt en je gewoon ontzettend goed bent geworden in het verbergen van zo'n autisme en er zelfs voordeel uit kunt halen en dat je gezichtsveld terug zo goed als normaal wordt.

Kan zoiets?
Autisme dat pas door trauma tot uiting komt? autisme is pervasief, wat zoveel wil zeggen als in alle levensgebieden tot uiting komend. Dat is er, of niet, er is geen 'onset' mechanisme.

Mensen die getraumatiseerd worden kunnen beperkingen krijgen, maar geen autisme. Als ze al autisme hebben, zullen ze niet méér autistisch worden.

Hopelijk is dit genoeg zo, Jefdezelle, voor nieuwe theorievorming rond dit fenomeen verwijs ik je graag naar 'theorievorming' op dit forum. Het wordt hier een beetje een herhaling van antwoorden anders.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: traumatische gebeurtenis en iq

Nee, autisme zal ook zonder trauma tot uiting komen. Het kan wel dat de ene autist grotere problemen heeft dan de andere, maar dat ligt niet aan trauma's. Het autisme zal ook niet verminderen, er kan wel voor gezorgd worden dat men ermee leert omgaan, maar het "verbergen" zit er niet in als de storing werkelijk ernstig is.

Zoals Lepton77 aangeeft: een trauma kan aanleiding geven tot andere psychische stoornissen, die tot uiting kunnen komen als extra problemen bij het autisme.

Berichten: 64

Re: traumatische gebeurtenis en iq

ja als het ernstig is zal je het niet kunnen verbergen, maar als je volgens mij een zeer goed zelfkennis krijgt kan je je zo gedragen dat de mensen je allemaal gaan helpen en steunen inplaats van te spotten en volgens mij kan het dan je er dan echt wel van genezen , grotendeels en leven in het nu moment en je voelen als de andere mensen en een andere kijk hebben op je lichaam

Weet er iemand of slijmpjes iets hebben te maken met autisme, want ik denk dat er mensen zijn die hun autisme hebben proberen te overwinnen en die ineens trillen op hun beentjes en dringend naar het wc moeten om slijmpjes te laten en ze krijgen dan volgens mij plots een andere ademhaling en worden terug helder , eigenlijk een soort van minder zuurstof gebruiken om intelligenter te worden.
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.

Berichten: 64

Re: traumatische gebeurtenis en iq

bv. autisme maar dan in combinatie met ptsd?

Als zoiets vanaf zeer jonge leeftijd ontstaat kan dat toch serieuse gevolgen hebben?

Kan er van ptsd genezen worden en kan het zijn dat je het na 15 jaar nog hebt.

Zou het niet kunnen als je je gevoel probeert te veranderen dat je in je nek en je ruggewervel je zenuwen voelt tintelen , maar dat je het moet proberen overwinnen.

En dat door die ptsd je autisme nog moeilijker is om mee omtegaan.

Zijn zo'n mensen snel aggresief en impulsief, maar toch goed vanbinnen?

En als er dan nog eens adhd bijzit, wordt het helemaal complex

Is het beste om ptsd te overwinnen dan niet gevaar ?

Ik ben maar wat aan gissen wil weten wat voor invloeden zoiets allemaal heeft, stel je hebt adhd , ptsd en asperger,ze stellen vanaf je leeftijd de diagnose adhd.

Tot je twaalf ben je bij de beste van de klas en dan gebeurt er iets waardoor je je niet meer mee kan, iets met de hormonen waardoor je te gevoelsmatig begint te denken en alles gaat precies veel te snel, met wat heeft dat dan te maken met autisme of adhd, heb gehoord tat 3 tot 5 procent van de mensen van adhd er maar tot instaat zijn om zich op een volwassen niveau te ontwikkelen, dus dan moet je eerst daar je aandacht oprichten en dan kan je die ptsd aanpakken en dan kan je je pas focussen op je autisme?

Ik zou echt niet weten wat mensen met zo'n probleem moeten doen,ze hebben langs alle kanten steken om zich te ontwikkelen maar begrijpen langs de andere kant toch wel hoe het had moeten zijn.
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.

Reageer