Sukkel-tv: een tendens?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 536

Sukkel-tv: een tendens?

Wat is dat toch tegenwoordig op tv, het lijkt wel een soort van antihelden-aanbidding ofzo. Steeds meer zie je zogenaamde 'mislukkelingen' opduiken in allerhande programma's. Het klinkt niet helemaal netjes, maar jullie begrijpen wat ik bedoel. Kijk, ik vind het begrijpelijk als mensen die iets gepresteerd hebben, of een talent hebben, of iets bijzonders hebben meegemaakt, dat die die mensen worden uitgenodigd om hun verhaal te doen. Of zelfs een eigen programma krijgen. Maar het lijkt wel alsof je tegenwoordig op de rand van zwakbegaafdheid moet zitten om 'in the picture' te komen.

Ik noem een Herman (Jensen), die nieuwe gozer van X-Factor "Wat ben je lelijk van dichtbij", (Jensen), een Adje (Paul de Leeuw, acteur?), een Kelly, een Bonnie stClaire (oke vroeger kon ze misschien wat, maar nu niet meer), een Viola Holt een Patty Brard, etc. etc.

Is het soms dat het Nederlandse volk dat wil?

Berichten: 10

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Blijkbaar wel he, wordt uitgezonden door de "commercielen", die denken alleen maar aan kijkcijfers en geld, dus er is blijkbaar vraag naar. Roept wel vragen op over het nivo van de "gemiddelde Nederlander" trouwens.

Mischien is het wel iets van dat de mensen zich graag willen vergapen aan oerdomme mensen om zichzelf beter te voelen als ze thuis komen van hun rotbaantje.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Tja, "het Nederlands volk". Daar verbaas ik me wel vaker over.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Tja in belgië is het niet veel beter. Maar deze rotzooi komt overgewaait uit amerika en engeland. Het lijkt me eerder een wereldfenomeen dan een plaatselijk iets.

Berichten: 536

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Maar deze rotzooi komt overgewaait uit amerika en engeland. Het lijkt me eerder een wereldfenomeen dan een plaatselijk iets.
Dat zou me inderdaad niet verbazen.

Vraag ik me nog steeds af, waarom? Is het echt zo fijn om naar te kijken? De fragmenten die ik heb bekeken zorgden bij mij alleen voor plaatsvervangende schaamte, dus lang heb ik het niet aan kunnen zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Als ik zo eens echt niet weet wat te doen dan kijk ik daar ook wel ff naar. Niet dat ik speciaal m'n tv er voor openzet, maar als ik het al zappend tegenkom kan ik er wel eens naar blijven kijken.

Maar als je kijkt hoeveel mensen er laag geschoold zijn dan is het logisch dat deze programma's immens veel kijkcijfers halen.

Berichten: 536

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Net alsof laagopgeleiden per definitie graag naar andere laagopgeleiden kijken.

Berichten: 4.546

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Tsja, hier ligt natuurlijk aan de grondslag: het beste vermaak is leedvermaak. We houden er kennelijk van om lekker aapjes te kijken, om onszelf beter te voelen door te kijken naar mensen die veel minder lijken. Geeft mensen een goed gevoel.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 536

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Je zou denken dat de doorsnee burger er eerder een minderwaardigheidscomplex van zou moeten krijgen: 'die jongen is half-mongoloide en verdient zijn geld door alleen maar z'n kop op de buis te vertonen'.

Nu ik erover nadenk, zou het wel een soort van opzettelijke psychologische afstomping kunnen zijn. Het inprenten van nieuwe ideaalbeelden. Zoals ook wel in bepaalde kringen bij vrouwen gebeurd is, die kregen het idee dat dom zijn iets goeds was als vrouw, soort van 'bimbocultuur'. Wellicht wil de regering onze idealen ook wel verleggen naar het vereren van domheid. Ignorance is bliss!

How fortunate for leaders that men do not think.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Tja, 'in a way' is ignorance ook bliss :)

Maar ik betwijfel ten zeerste dat dit een opzettelijke, bewuste indoctrine is: Ooit is gebleken dat een sukkeltje wel leuk wordt bevonden door het publiek om naar te kijken, dus zijn ze het vaker gaan doen. Zo wordt alles wat ook maar een beetje populair is meteen uitgemolken, want populariteit = geld.

De voorrondes van Idols zijn nog het beste voorbeeld denk ik, dat zal voor een groot deel de populariteit hebben bepaald. Lachen om losers, die ook nog eens worden afgekraakt.

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens heb gelachen om een kansloos iemand die denkt iets te kunnen. Mij gaat dat na een erg korte tijd echter vervelen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Roept wel vragen op over het nivo van de "gemiddelde Nederlander" trouwens.
Dat vraag ik me ook af wanneer ik zie hoeveel mensen er op komen draven om te kijken naar een spelletje waarbij 22 mannen zich anderhalf uur lang met een bal kunnen amuseren...

Maar ik had besloten dat ik het anders moet zien: dat is amusement. En dat is iets wat geen uitspraak doet over een niveau, maar over een interesse. Ook kan ik me best voorstellen dat iemand na een dag hard (intellectueel) bezig te zijn geweest zin heeft in iets geestdodends oid, inclusief het bekijken van minder begaafde TV-persoonlijkheden of een soap (waarbij ik niet het verschil tussen beiden ter discussie wil stellen :) ).
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 10

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Zoals iemand mij wel eens vertelde: "Op TV zie ik nog dommere mensen dan in mijn omgeving, dus is het met mijn omgeving nog niet zo slecht gesteld en dat doet me goed". Is in feite natuurlijk een variant op het jezelf boven een ander stellen. De mens thuis, waarvan velen zich waarschijnlijk toch een soort "loser" voelen, krijgen de indruk dat het nog niet zo slecht gesteld is met ze. Kort samengevat: Gewoon leedvermaak dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Ik heb niet echt leedvermaak, ik schaam mij meer als ik in miss Belgium Beauty zie hoe dom die meisjes kunnen zijn. Hun antwoorden kunnen soms wel eens grappig zijn "Je suis 18 âge"... Maar toch, als ik dan denk dat zo iemand in een 'ontwikkeld' land woont, en ons land moet vertegenwoordigen, dan schaam ik mij toch echt wel.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 4.546

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Och ja, zoiets was er ook met die modelwedstrijd in Nederland, vraagt die Amerikaan aan 1 van de kandidaten "How old are you?" zegt dat wicht, "I'm 18 years old." >.< En ze won nog ook!
Je zou denken dat de doorsnee burger er eerder een minderwaardigheidscomplex van zou moeten krijgen: 'die jongen is half-mongoloide en verdient zijn geld door alleen maar z'n kop op de buis te vertonen'.  

Nu ik erover nadenk, zou het wel een soort van opzettelijke psychologische afstomping kunnen zijn. Het inprenten van nieuwe ideaalbeelden. Zoals ook wel in bepaalde kringen bij vrouwen gebeurd is, die kregen het idee dat dom zijn iets goeds was als vrouw, soort van 'bimbocultuur'. Wellicht wil de regering onze idealen ook wel verleggen naar het vereren van domheid. Ignorance is bliss!
Eerder van "Kijk eens wat een debiel, ik ben blij dat ik niet zo ben!". Opzettelijk....dit is niet weer een complottheorie he :?: , nu even serieus, dat heet "mode". Op dit moment is het uiterlijk en geld het belangrijkst, zie bijv Paris Hilton (hoewel ik haar best lelijk vind) en dat soort programma's spelen alleen in op de wensen van mensen (wij apen de "succesvolle" mensen na, omdat zij succes hebben), wat ze simpelweg het beste kunnen verkopen en waarmee ze simepweg het meeste geld mee kunnen verdienen. Regeringen hebben daar niet zoveel mee te maken :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Sukkel-tv: een tendens?

Och ja, zoiets was er ook met die modelwedstrijd in Nederland, vraagt die Amerikaan aan 1 van de kandidaten "How old are you?" zegt dat wicht, "I'm 18 years old." >.< En ze won nog ook!
Ik geloof dat je bedoelde te zeggen dat de vraag was:" How tall are you... ?" toch?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Reageer