Zwembad verwarmen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Zwembad verwarmen

Ik wil een zwembad (80M3) in Frankrijk alsvolgt verwarmen: onder het nog aan te leggen terras vloerverwamingsbuizen (o.i.d.) leggen (zeg 200 meter) en het water uit het zwembad m.b.v. een CV pomp rondpompen.

Bedoeling is dat overdag de zon het terras en daarmee de buizen en het water verwarmt.

Kan dit, of is het een druppel op een gloeiende plaat(bij wijze van).

Kan iemand me hiermee helpen. Kun je eraan rekenen?

JJ de Groot

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zwembad verwarmen

Daar vallen al moeilijk redelijke slagen naar te slaan, en een exact antwoord lijkt me onmogelijk. Hoe meer je weet van je terras, hoe dichter je bij het juiste antwoord komt.

Op een zonnige zomerdag ontvangt je terras waarschijnlijk wel iets van 4-5 kW/(m²·dag), op een bewolkte winterdag zal dat véél minder zijn. Afhankelijk van de uitentemperatuur en de windsnelheid gaat daarvan ook weer veel verloren. Dan is nog de vraag van welk materiaal je terras is gemaakt en hoe diep de slangen hieronder liggen, en welk materiaal die warmte transporteert van je terrasoppervlak naar de slang. (slangen in droog zand onder een terrastegel zijn bijvoorbeeld al niet zo effectief omdat droog zand goed isoleert)

Ik verwacht eigenlijk een veel groter effect van je zwembad simpelweg afdekken met een (drijvend) noppenfolie. Een groot deel van de zonne-energie zal dan daadwerkelijk in je zwembad terechtkomen, en wat net zo belangrijk is, daar ook beter blijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Zwembad verwarmen

Dank je wel voor je reactie. Het gaat voornamelijk om verwarming tijdens zomerse dagen, dus niet in de winter. De leidingen komen in de beton zo dicht mogelijk onder de tegels. Ik begrijp dat zwarte tegels beter werken dan witte, maar de voeten willen geen bakplaat. Ik denk aan een redelijk lichte beige / lichtgele kleur tegels.

Voor het gemak ga ik uit van een buitentemperatuur van 28 - 32 graden en nagenoeg geen wind. Mag ik dan aannemen dat het terras opwarmt tot 35 graden?

Ik wil so wie so het bad 's nachts afdekken met afdekkleed.

Is er dan al iets meer zinnigs te zeggen of het de moeite loont om de buizen te leggen?

Berichten: 186

Re: Zwembad verwarmen

Buizen onder een terrasvloer is niet echt efficient volgens mij. Je spreekt toch al snel van 15-20 cm tot aan de buizen (tegel + zand/cement) waardoor de warmte die de buizen bereikt al enorm is afgenomen ...

Veel beter zou zijn om de zwarte buizen ergens op een plat dak te leggen, rechtstreeks in de zon.

Wij hebben zelf ook een zwembad en verwarmen dit ook met zonne-energie. Maar wij sturen geen zwembadwater naar het dak, maar een vloeistof die veel beter/langer de warmte vasthoud. Deze later wij dus uitkomen in een soort zonne-boiler waardoor er buizen spiraliseren met het zwembadwater. Dit werkt al een stuk efficienter maar volstaat eigenlijk nog niet om zo'n groot volume water op te warmen.

Daarom vrees ik dat jou optie niet het resultaat zal geven dat er van verwacht ...

Berichten: 12.262

Re: Zwembad verwarmen

Leuk idee, iets om eens wat rekenwerk op los te laten?

Laten we kijken wat er nodig is om het zwembad 1 graad warmer te krijgen (dus niet warm houden, maar opwarmen): 80 kuub water = 8e+7 gram x 4.2 joule = 336 MJ.

Laten we stellen dat je collector-constructie 5 kWh per m2 per dag aan zonne energie naar het zwembad weet te transporteren (klinkt reeel voor buizen op een dak): 5 kWh = 3600 x 5000 = 18 MJ.

Om in een (zonnige!) dag tijd 1 graad opwarming voor elkaar te krijgen heb je dus 336/18 = 19 m2 collectoroppervlak nodig. Zoiets geldt dan voor een constructie als hierboven omschreven - ik denk dat het rendement van buizen onder een terras aanzienlijk kleiner is.
Victory through technology

Berichten: 4.502

Re: Zwembad verwarmen

Ik dank dat de directe warmte door zonlicht zomers wel overeenkomt met die op een in de zon staande gevel en dat is ca.15 graden hoger dan de gemeten temperatuur in de schaduw.Als ik bijv in Tholen in de zon zit bij de achtergevel en de officiele temperatuur (id,.schaduw is 20 graden ,dan meet ik in de zon 35 graden).

Je zou verder je zwembadwanden en boden kunnen isoleren met geasfalteerde kurk dik 8 cm of foamglas in asfalt of wat goedkoper polyurethaan op de een of andere manier verlijmen.De meest efficiente methode is aan de binnenzijde en daar (weer op de een of andere manier,oa voorzetwand van 7 cm gemetselde wand) tegels verlijmen.

Als je in het grondwater zit,denk dan wel aan het kunnen gaan drijven van het hele geval als je hem leegpompt;de bak moet dan de waterdruk compenseren anders heb je de franse poupees aan het dansen!

Je kunt overigens de kunststofleidingen in een 5-7 cm dikke specie onderlaag van de tegels leggen en in die specie een vloeistof verwerken die ook bij vloerverwarming wordt gebruikt (zitten geleidende metaaldeeltjes in) .Als het vriest moet de zaak wel afgetapt zijn,anders dansen de poupees weer!

Reageer