Hersencellen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 45

Hersencellen

Ik heb eens gehoord dat hersencellen afsterven wanneer je langdurig achter een computer zit. Wie weet hier iets vanaf?

Berichten: 62

Re: Hersencellen

regeneratie van hercencellen is ook al bewezen... :shock:

Re: Hersencellen

regeneratie van hercencellen is ook al bewezen...   :shock:


Er worden idd nieuwe hersencellen aangemaakt. Maar bij de huid toch ook. ik bedoel dat is niets nieuws. Mijn vraag blijft nog steeds of hersencellen afsterven wanneer je gebruik maakt van een computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Hersencellen

Hersencellen sterven altijd af, en bij gebruik van computer volgens mij niet (veel)meer dan anders. Dit is, denk ik, weer zo iets om het nieuwe zwart te maken. Er zijn ook roddels dat je van computers blin zou worden. Maar dat is altijd zo geweest met nieuwe dingen. Heel vroeger godsdienstig, zoals dat is het werk van de duivel, enz. En naarmate de technische dingen vorderen zijn er medische dingen bedacht. Zo zou de TV ook straling uitzenden die je kon verlammen.

Dus ik zou me geen zorgen maken.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hersencellen

ik dacht wel dat je hersencellen afsterven van de elektromagnetische straling van een klassiek beeldscherm

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Hersencellen

Jay schreef:regeneratie van hercencellen is ook al bewezen...   :shock:
Er worden idd nieuwe hersencellen aangemaakt. Maar bij de huid toch ook. ik bedoel dat is niets nieuws. Mijn vraag blijft nog steeds of hersencellen afsterven wanneer je gebruik maakt van een computer.
De regeneratie van hersen-/zenuwcellen bestaat inderdaad, maar is nog een groot mysterie, en daarbij zo minimaal dat je er niet echt van kan spreken.

(Verhoudingsgewijs sterven er véél meer af dan erbij komen ;) )

En hersencellen sterven constant af, tot je dood gaat, daar is weinig aan te doen.

Voor zover ik weet heeft het gebruik van de computer geen aantoonbare invloed op de versnelling van het afsterven.

Misschien ben je in de war met mobiele telefoons? ;)

Berichten: 86

Re: Hersencellen

K weet alleen dat er een hoop meer hersencellen afsterven bij alcoholgebruik en hard met je hoofd schudden; Hersencellen stuk maken is niet altijd negatief, daardoor komen neurotransmitters vrij die je een goed gevoel geven.

Er worden electrische schokken toegediend bij manisch-depressieve mensen met de bedoeling hersencellen te vernietigen en hierdoor een grotere concentratie aan neurotransmitters te bekomen.

Of ben ik fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Hersencellen

Ge schreef:K weet alleen dat er een hoop meer hersencellen afsterven bij alcoholgebruik en hard met je hoofd schudden; Hersencellen stuk maken is niet altijd negatief, daardoor komen neurotransmitters vrij die je een goed gevoel geven.

Er worden electrische schokken toegediend bij manisch-depressieve mensen met de bedoeling hersencellen te vernietigen en hierdoor een grotere concentratie aan neurotransmitters te bekomen.

Of ben ik fout?
Het klinkt voor mij een beetje jaren 50 lobotomy-achtig ;)

Sowieso zie ik de link niet tussen het vernietigen van hersencellen en het vrijkomen van neurotransmitters 1-2-3, kan je hier iets meer over vertellen?

Ben wel benieuwd :shock:

Re: Hersencellen

Ge schreef:K weet alleen dat er een hoop meer hersencellen afsterven bij alcoholgebruik en hard met je hoofd schudden; Hersencellen stuk maken is niet altijd negatief, daardoor komen neurotransmitters vrij die je een goed gevoel geven.

Er worden electrische schokken toegediend bij manisch-depressieve mensen met de bedoeling hersencellen te vernietigen en hierdoor een grotere concentratie aan neurotransmitters te bekomen.

Of ben ik fout?
Elektrische schokken weet ik niet. Ze hebben wel pillen die het zelfde effect veroorzaken volgens mij.

Berichten: 86

Re: Hersencellen

nou, ik ken iemand waarbij ze die schokken toegepast hebben, dus daar ben ik zeker van. Veel heeft het niet uitgehaald een maand later is ze onder een trein gesprongen,dus ik weet niet of het ook daadwerkelijk helpt. Misschien niet in alle gevallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Hersencellen

nou, ik ken iemand waarbij ze die schokken toegepast hebben, dus daar ben ik zeker van. Veel heeft het niet uitgehaald een maand later is ze onder een trein gesprongen,dus ik weet niet of het ook daadwerkelijk helpt. Misschien niet in alle gevallen.
Naar nieuws ;)

Gecondoleerd :shock:

Dus het wordt blijkbaar nog (al?) toegepast.

Ik heb er niets over gelezen. Heb je er misschien meer info over?

Berichten: 86

Re: Hersencellen

[img]Heb je er misschien meer info over?[/quote]

Nee, sorry, alles heb ik van de familie van de persoon in kwestie die de therapie onderging.Ik kan er wel nog bij vermelden mss dat de schokken niet eenmalig waren, en het eigenlijk wel niet zo een bekende en veel voorkomende manier was, maar dat lijkt wel reeds duidelijk :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Hersencellen

Jakkes, ik dacht dat dat in de beschaafde wereld sinds de jaren '50 niet meer toegepast werd omdat het toch nogal wreedaardig was en omdat chemische medicatie gaandeweg minder zware bijwerkingen kreeg. :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Hersencellen

In mijn cursus biologie staat dat hersencellen zich nooit delen, iets verder in de cursus staat dat deze wel delen en dat de totale celcyclus (interfase + celdelingsfase) enkele jaren duurt. Welk is nu correct ?

En als ze zich niet delen, waarom niet ?

Berichten: 31

Re: Hersencellen

Sterven er eigenlijk meer hersencellen af bij heel diep en vooral langdurig na denken over iets? Denk aan nadenken over lenvensvragen of een 2 uur durende toets die je vrijwel niet geleerd hebt...

Reageer