intelligentieverschillen

Moderator: Rhiannon

intelligentieverschillen

Ik zit eigenlijk met de volgende vraag, hoe komt het eigenlijk dat er zo'n verschillen zijn in intelligentie?

Dat je bijvoorbeeld William James had met een IQ van 250-300 maar dat er ook mensen rond lopen met amper een IQ van 10.

Hoe komt dat? Hoe komt het dat de ene persoon slimmer is dan de andere?

Oké ik weet veel mensen gaan nu direcht het antwoord geven van ja omdat die ene persoon beter onthoud dan de andere, maar hoe komt dat juist?

Een andere werking van de hersens? betere werking? Andere ordenning van gegevens waardoor ze makkelijker kunnen opgeslagen en terug "opgezocht" worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: intelligentieverschillen

meer verbindingen in de hersenen tussen de neuronen. Het gaat eigenlijk om data-verwerking sneleheid, gekoppelt aan creativiteit, in mij optiek. Hoe meer verbindingen, hoe sneller de hersenen werken.

Meer verbindingen zou dan theoretisch resulteren in een hogere intelligentie.
Appareo decet nihil munditia?

Re: intelligentieverschillen

Dus, als ik het juist begrijp

zit het verschil in intelligentie hem juist doordat de ene persoon sneller verbindingen maakt en die dan nog eens langer blijven bestaan

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: intelligentieverschillen

uhm, het zit hem ook in het verschil dat diegen meer verbindingen heeft. Dan zal hij ze ook wel sneller maken, denk ik.
Appareo decet nihil munditia?

Re: intelligentieverschillen

maar neem nu kinderen die verwaarloosd worden, die gaan héél vaak daardoor een licht mentale handicap hebben, dus een laag IQ ook.

En ik dacht dat een IQ test gebasseerd is op de "oerintelligentie".

Bijvoorbeeld: inzicht, je hebt dit of je hebt dit niet, aanleren kan je dat niet echt.

Op welke manier heeft dit dan invloed op die verbindingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: intelligentieverschillen

kan het iets te maken hebben met stamcellen? (nu ik ken daar niks van maar kwam in me op)

Berichten: 86

Re: intelligentieverschillen

Ik denk dat het niets te maken heeft met stamcellen :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: intelligentieverschillen

Tis misschien een raar idee, maar die kinderen die verwaarloosd worden. Nemen vaak een voorbeeld aan de ouders. En mééstal(niet altijd) hechten zulke mensen niet veel waarde aan kennis, en dus de kinderen ook niet. Dit is misschien niet echt een wetenschappelijk idee, maart zou kunnen. :shock:

Bean ;)
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: intelligentieverschillen

Kinderen die verwaarloosd zijn hebben vaak weinig 'training' gehad voor hun hersenen. De werking van de hersenen kun je tot op zekere hoogte stimuleren door te oefenen.

Er zijn ouders die daar dan ook gebruik van maken en hun kinderen op jonge leeftijd reeds 'leerzame' speeltjes te geven in de hoop zo een kind te creeren dat goed kan leren of intelligent is.

Volgens mij is verreweg het grootste deel erfelijk bepaald, en niet eens zo zeer in de trend pa heeft IQ 100, moeder heeft IQ 110, kind heeft IQ 105, want ik ken hoogbegaafde mensen met ouders met zeer lage IQ's.

Een tijdje terug was er op Discovery een item over de hersenen van Einstein. Het bleek dat hij onder andere erg veel neurotransmittors ed had waardoor zijn hersenen goed konden functioneren.
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Berichten: 1

Re: intelligentieverschillen

Wellicht moeten we ook denken aan de intelligentietesten die door de tijd heen natuurlijk erg veranderd zijn. Neem nou William James, hij is geboren in 1842. In die tijd waren de intelligentietesten minder geavanceerd dan nu, misschien verklaart dit mede het enorme verschil tussen een IQ van 10 en 300. Ik vraag me overigens af of er momenteel van een mens bekend is dat hij/zij een IQ van boven de 250 heeft.

Verder heeft intelligentie volgens mij een 'nature' en een 'nurture' verklaringscomponent. Enerzijds wordt een mens met bepaalde capaciteiten geboren, anderzijds heeft de omgeving er invloed op. Uit onderzoek is bekend dat er een verschil van 20 IQpunten kan zitten tussen de ene helft van een (eeneiïge)tweeling die in een prikkelarme omgeving opgroeid en de andere helft die in een prikkelrijke omgeving opgroeid. (Zie Gregory 2000.)

Berichten: 14

Re: intelligentieverschillen

Wellicht moeten we ook denken aan de intelligentietesten die door de tijd heen natuurlijk erg veranderd zijn. Neem nou William James, hij is geboren in 1842. In die tijd waren de intelligentietesten minder geavanceerd dan nu, misschien verklaart dit mede het enorme verschil tussen een IQ van 10 en 300. Ik vraag me overigens af of er momenteel van een mens bekend is dat hij/zij een IQ van boven de 250 heeft. .


Ja, oké heb je inderdaad wel gelijk in maar je moet ook kijken naar de "toepassing". Ik denk dat een kind van een 1,5 die de New york times kan lezen (en al die andere dingen die hij presteerde) toch wel geen IQ onder de 250 zal hebben, ook niet met de IQ testen van vandaag.

En ja IQ van boven de 250 momenteel? hm ik betwijfel sterk of er nu wel iemand zou rondlopen met een IQ van boven de 200 zo'n mensen zijn echt wel witte raven.

Re: intelligentieverschillen

Zou onze samenleving kunnen bestaan als iedereen een i.q. zou hebben van 130 of hoger?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: intelligentieverschillen

Dat je bijvoorbeeld William James had met een IQ van 250-300 maar dat er ook mensen rond lopen met amper een IQ van 10.
250-300 kan niet echt, hij zal ongetwijfeld héél slim zijn maar er is geen enkele zinnige IQ test waar je zo'n uitkomst mee kunt krijgen.
Zou onze samenleving kunnen bestaan als iedereen een i.q. zou hebben van 130 of hoger?
Nee, het gemiddelde IQ is per definitie 100 :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 656

Re: intelligentieverschillen

Dat je bijvoorbeeld William James had met een IQ van 250-300 maar dat er ook mensen rond lopen met amper een IQ van 10.
250-300 kan niet echt, hij zal ongetwijfeld héél slim zijn maar er is geen enkele zinnige IQ test waar je zo'n uitkomst mee kunt krijgen.
10 kan volgens mij ook niet. Dan ben je een kasplantje en is je iq te laag om maar iets te kunnen invullen. 8)

Re: intelligentieverschillen

Zou onze samenleving kunnen bestaan als iedereen een i.q. zou hebben van 130 of hoger?
Nee, het gemiddelde IQ is per definitie 100 :shock: [/quote]

Okee het gemiddelde is NU 100, maar was dat altijd zo? ik denk het niet.

Hoe het komt dat er extreem hoge en extreem lage iq's zijn even buiten beschouwing latend. Maar 2 mensen met een hoog iq maken toch betere kans op een kind met een hoog iq, dan mensen met een laag iq. En wat heeft de toekomst/evolutie in petto? Maar mijn vraag was eigenlijk bedoelt als, stel dat iedereen een iq van 130 of hoger zou hebben, hoe zou de samenleving er dan uitzien? Gaan we dan allemaal voor een ministerspost en wie haalt dan het vuil op?

Ik stel me even voor: Mijn vraag is gisteren gesteld als Gast R, maar ik ben nu geregistreerd als Yemrev...

Reageer