[optica]lichtintensiteit en lichtmeting

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

[optica]lichtintensiteit en lichtmeting

hallo... een simpel vraagje, maar ik weet er het antwoord niet op... jullie wel ?

Ik ben fotograaf... ik werk wel eens in een studio met flitslicht....

ik gebruik om het licht te meten een flitsmeter of belichtingsmeter....daarmee meet ik het gereflecteerde licht naar een camera toe....

er is wat discussie ontstaan door verschillende mensen omtrent de vraag "mag je licht optellen" ?

Als twee identieke lichtbronnen van dezelfde intensiteit een onderwerp beschijnen vanuit dezelfde afstand, maar een andere hoek, wat gebeurt er dan met de lichtintensiteit op het vlak waar beide lichtbronnen samenvallen ??

Nu weten we ook wel dat er zeer minieme verschillen zijn omdat je nooit op dezelfde afstand van elke lichtbron zal verwijderd zitten, maarhet gaat hem om de theorie....

Volgens mezelf mag je licht helemaal niet zomaar optellen, vermenigvuldigen enzovoort... twee lampen van dezelfde intensiteit naast mekaar geven niet méér licht, maar wel een groter beschijnd oppervlak....

een ander voorbeeld om mijn vraag te illustreren : als je twee zaklampen op dezelfde plek laat schijnen... overheerst de sterkste dan, of wordt de inensiteit groter dan die van de sterkste lamp alleen ??

Stef

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [optica]lichtintensiteit en lichtmeting

meer fotonen betekend hoger intensiteit. Als je twee identieke lampen hebt is de intensiteit dus ongeveer 2 zo groot. maar erg zeker en ik niet:)

Berichten: 2

Re: [optica]lichtintensiteit en lichtmeting

wel.. ik weet het ook niet zeker....

als ik een model voor twee lampen zet.... en ik meet 1 lichtbron zodanig uit dat ik pal op haar neus een diafragma-opening op mijn lens moet instellen van f8.0 om mijn model correct te belichten op haar rechter wang...

en als ik dan mijn tweede lamp instel om haar linkerwang eveneens op f8.0 uit te meten, waarvoor ik uiteraard eerst mijn eerste lamp uitdoe....

en dan de twee lampen samen doe branden... wat meet ik dan op haar neus ??

afgaande op de stelling dat je die lichtbronnen op de samenenvallende vlakken wél mag optellen zou ik toch nooit vanzeleve niet aan een correcte opstelling geraken ?

stef

Berichten: 255

Re: [optica]lichtintensiteit en lichtmeting

Mag je licht optellen: ja, alleen moet je goed opletten wat je doet

Coherent licht (bv laser) is licht waar een mooi faseverband bestaat. Perfect coherent licht is een oneindig lange sinus.

Heb je coherent licht dan is de lichtintensiteit niet gelijk dan de som van de intensiteiten door de 2 bronnen, maar moet je de amplitudes van de velden optellen en dan kwadrateren (op een constante na) voor de intensiteiten.

Klein voorbeeldje: je telt 2 keer exact hetzelfde signaal op => amplitude x 2 ==> intensiteit x4

Je hebt ook incoherent licht (bv zonlicht , lamp, ...). Dit zijn geen mooie sinusgolven zoals het voirge geval , maar het veld varieert willekeuriger. In dit geval mag je wel gewoon de intensiteiten optellen.

(ik ken je voorkennis niet dus als dit iets te theoretisch was mag je gerust meer uitleg vragen)

Jij werkt met incoherent licht

Twee zaklampen die op dezelfde plek schijnen zullen gewoon een grotere lichtsterkte geven, er zal geen groter beschenen oppervlak zijn

Als je 2 zaklampen op dezelfde plaats laat schijnen zal de intensiteit vergroten volgens I1+I2. Natuurlijk als I2 klein is zal je weinig effect zien.

Nog effe opmerken, maar hier ben ik niet 100% zeker van: Ons oog neemt licht intensiteiten logaritmisch waar. Dit wil zeggen dat een verdubbeling van de intensiteit niet waargenomen wordt als dubbel zoveel licht.

Berichten: 95

Re: [optica]lichtintensiteit en lichtmeting

Twee studioflitsen :

Eén links, belichting linkerkant model, belichting gemeten richting camera, links aan de neus : f8 (hoofdbelichting)

Eén rechts, belichting rechterkant model rechts aan de neus, afgeregeld, richting camera gemeten, één stop minder f5.6.

Waar de lichten samenvallen op het tipje van de neus, richting camera, meet ik dan een waarde van f8.5 ja verhoogd dus.

Reageer