[optica]lichtintensiteit en lichtmeting

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

[optica]lichtintensiteit en lichtmeting

hallo... een simpel vraagje, maar ik weet er het antwoord niet op... jullie wel ?

Ik ben fotograaf... ik werk wel eens in een studio met flitslicht....

ik gebruik om het licht te meten een flitsmeter of belichtingsmeter....daarmee meet ik het gereflecteerde licht naar een camera toe....

er is wat discussie ontstaan door verschillende mensen omtrent de vraag "mag je licht optellen" ?

Als twee identieke lichtbronnen van dezelfde intensiteit een onderwerp beschijnen vanuit dezelfde afstand, maar een andere hoek, wat gebeurt er dan met de lichtintensiteit op het vlak waar beide lichtbronnen samenvallen ??

Nu weten we ook wel dat er zeer minieme verschillen zijn omdat je nooit op dezelfde afstand van elke lichtbron zal verwijderd zitten, maarhet gaat hem om de theorie....

Volgens mezelf mag je licht helemaal niet zomaar optellen, vermenigvuldigen enzovoort... twee lampen van dezelfde intensiteit naast mekaar geven niet méér licht, maar wel een groter beschijnd oppervlak....

een ander voorbeeld om mijn vraag te illustreren : als je twee zaklampen op dezelfde plek laat schijnen... overheerst de sterkste dan, of wordt de inensiteit groter dan die van de sterkste lamp alleen ??

Stef

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [optica]lichtintensiteit en lichtmeting

meer fotonen betekend hoger intensiteit. Als je twee identieke lampen hebt is de intensiteit dus ongeveer 2 zo groot. maar erg zeker en ik niet:)

Berichten: 2

Re: [optica]lichtintensiteit en lichtmeting

wel.. ik weet het ook niet zeker....

als ik een model voor twee lampen zet.... en ik meet 1 lichtbron zodanig uit dat ik pal op haar neus een diafragma-opening op mijn lens moet instellen van f8.0 om mijn model correct te belichten op haar rechter wang...