[Wiskunde] Lokale minima en maxima

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 175

[Wiskunde] Lokale minima en maxima

Ik moet van de volgende functie alle locale minima en maxima vinden:

f(x,y)=3x^2 +2xy +2x +y^2 + y + 4

Ik ben al even aan het rekenen geweest en mijn uitkomst was:

(-0.25,-0.25) is een het enigste minimum. Maxima zijn er niet. Is dat juist?

Ik ben er nog niet helemaal zeker van dat het op de juiste manier beheers... Is er iemand die in het kort kan uitleggen hoe je tot de locale minima en maxima moet komen. Termen als Hessian en Gradient mogen gebruikt worden, ik weet wat dat inhoudt...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Lokale minima en maxima

Dat lijkt me te kloppen, let wel dat het om z = f(x,y) gaat, je minimum ligt dus op (-1/4,-1/4,f(-1/4,-1/4).

Een overzicht over het bepalen van (lokale) extrema heb ik ooit hier geschreven, daar heb je misschien wat aan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 175

Re: [Wiskunde] Lokale minima en maxima

Oke, ik begrijp heel goed, hoe je de stationaire punten vindt... Maar kun je aan de hand van de Determinant van de Hessian iets zeggen of het een minima/maxima of een saddle point is...? Want dat begrijp ik nog niet echt heel goed..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Lokale minima en maxima

Wat begrijp je daar niet van? Zie de link die ik gaf, het stuk over \(\delta = \beta ^2 - \alpha \gamma\). Of zie hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 175

Re: [Wiskunde] Lokale minima en maxima

Oke, dat is natuurlijk de determinant van de Hessian... Maar 1 ding begrijp ik nog niet helemaal... Misschien een domme vraag: Maar die determinant kan toch niet gelijk negatief en positief zijn? Dus als er een minima/maxima inzit, kan er geen saddle-point meer inzitten, of hoe zit dat? Of gebeurt dat ook nooit :)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Lokale minima en maxima

Je moet het toch ook in een punt evalueren? Een bepaald punt kan niet tegelijkertijd een extremum en een zadelpunt zijn...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 175

Re: [Wiskunde] Lokale minima en maxima

Zie je wel, domme vraag :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Lokale minima en maxima

Dat bedoelde ik helemaal niet :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer