Springen naar inhoud

[scheikunde] Meetfout of correct

• Log in om te kunnen reageren

zerodian

zerodian

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2007 - 19:01

Hey,

Ik heb nu de proeven gedaan om te bepalen hoeveel CO2 er in verschillende frisdranken zit.

Ik heb Hebron bronwater, Cola, 7-Up en Spa rood gebruikt hiervoor. Eerst heb ik a la au bain marie de CO2 eruit laten gegaan en dit door een natronloog oplossing geleid. Daarna met zoutzuur getitreerd en daaruit bepaalt hoeveel CO2 er nou in de frisdranken zat.

De uitkomsten zijn:

Hebron 1600 mL
Cola 1500 mL
7-Up 600 mL
Spa rood 600 mL

Nu vindt ik de uitkomsten niet erg overeenkomen. Ik had gedacht dat alles wel ongeveer rond hetzelfde getal zou zijn maar dit verschilt dus erg. Alles hebben we 2x gedaan en kwam rond hetzelfde uit dus er is niet 1 uitschieter ofzo.

Waar zou dit verschil aan kunnen liggen? Het is toch aannemelijk dat Hebron ongeveer hetzelfde CO2 gehalte heeft als Spa rood??

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2007 - 19:07

a la au bain marie

Beetje dubbelop he :)

Wat geeft de fabrikant voor specificaties?

zerodian

zerodian

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2007 - 19:43

Wat geeft de fabrikant voor specificaties?

niks, staat niks op de flesjes duss, ik heb niet echt iets om mee te controleren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2007 - 19:50

http://www.frisdrank...rs/frwaters.htm

Consumenten kunnen kiezen uit verschillende soorten mineraalwater. De markt onderscheidt koolzuurhoudend en koolzuurvrij (zogenaamd 'plat') water. Bij koolzuurhoudend water is er verschil tussen water dat van nature koolzuur bevat en dat waaraan het gas is toegevoegd. Bovendien bevat het ene water meer koolzuur dan het andere. De Nederlandse Warenwet geeft geen richtlijnen voor het benoemen van water met een hoog of een laag koolzuurgehalte. Wel moet worden vermeld of er koolzuur is toegevoegd.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

zerodian

zerodian

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 20:59

hey ik heb nog ene vraag hierover:

ik vroeg me af hoe ik kon bereken wat de maximale hoeveelheid CO2 is die je bij kamertemp en normale druk in water kan oplossen?? ik weet zelf helemaal niet hoe ik dit moet uitrekenen.

alvast bedankt

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 februari 2007 - 21:06

Kun je niet berekenen. Maar wel opzoeken in tabellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures