Boeken over Moderne Natuurkunde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 536

Boeken over Moderne Natuurkunde

Omdat internet ook niet alles is, en schoolboeken niet echt interessant zijn...

Ik zou graag meer te weten willen komen over bepaalde dingen van de Moderne Natuurkunde.... daarom dus dit boekentopic gebaseerd op deze wellopende thread. Liever geen 'schoolboeken'.

Afbeelding
Math schreef:Het maakt hierbij niets uit in welke taal het boek geschreven is, maar het moge duidelijk zijn dat Nederlands en Engels de meest gangbare talen zijn.  

Post hieronder alleen boeken die jij de moeite waard vindt. Geen commentaren dus, dat kan in de reeds geopende thread.  

Gebruik het volgende malletje hiervoor:  

Titel:  

Schrijver:  

Omschrijving / vakgebied:  

Taal:  

Niveau:
En Natuurkundeboeken kopen doe je o.a. hier:

Natuurkunde @ Bol.com

Natuurkunde @ Bruna

Tweedehands Natuurkunde boeken

Kleine Catalogus

Marktplaats

eBay

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Boeken over Moderne Natuurkunde

Er zijn ongelofelijk veel boeken over natuurkunde. Waarom begin je niet eens met de 133766 stuks die Amazon te koop heeft...

Het lijkt me zinvoller dat je een deelgebied binnen de natuurkunde kiest, en ook een opleiding/achtergrond-niveau...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 536

Re: Boeken over Moderne Natuurkunde

:) :) bol.com zijn dikke afzetters als ik Amazon zo bekijk phi.gif [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... nfused.gif[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Boeken over Moderne Natuurkunde

Het is wel een schoolboek maar zeer goed en mooi uitgelegd (met natuurlijk ook oefeningen):

Pas wel op dat je de dikkere versie hebt want er bestaan 2 versies: een dunne (met de klassieke natuurkunde en 1 hoofdstukje moderne fysica; ong. 1200 blz.) en daarnaast ook een dikkere versie (met de klassieke natuurkunden en veel uitgebreidere hoofdstukken van de moderne natuurkunde)

Titel: Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics (7th ed., International Student Edition)

Schrijver: J.W. Jewett, R.A. Serway

Omschrijving / vakgebied: bevat zowel de klassieke als de moderne fysica

Taal: Engels

Niveau: het begint wel van 0, maar enige voorkennis is toch niet zo slecht
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Boeken over Moderne Natuurkunde

Een leuk boek voor beginners die vertrekken vanuit de middelbare leerstof, maar een echt uitdaged boek is het niet eigenlijk. Het gaat wiskundig niet dieper dan de middelbare stof, dat viel me een beetje tegen.

Berichten: 3

Re: Boeken over Moderne Natuurkunde

Mendelevium schreef:Het is wel een schoolboek maar zeer goed en mooi uitgelegd (met natuurlijk ook oefeningen):

Pas wel op dat je de dikkere versie hebt want er bestaan 2 versies: een dunne (met de klassieke natuurkunde en 1 hoofdstukje moderne fysica; ong. 1200 blz.) en daarnaast ook een dikkere versie (met de klassieke natuurkunden en veel uitgebreidere hoofdstukken van de moderne natuurkunde)

Titel: Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics (7th ed., International Student Edition)

Schrijver: J.W. Jewett, R.A. Serway

Omschrijving / vakgebied: bevat zowel de klassieke als de moderne fysica

Taal: Engels

Niveau: het begint wel van 0, maar enige voorkennis is toch niet zo slecht
Thanks voor de tip! Dit soort boeken heb ik nodig :D

Eens even opzoeken dan maar.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Boeken over Moderne Natuurkunde

In de meeste Standaard Boekhandels ligt dit boek denk ik. Je moet er wel rond de 70 euro voor neerleggen denk ik.

Berichten: 3

Re: Boeken over Moderne Natuurkunde

In de meeste Standaard Boekhandels ligt dit boek denk ik. Je moet er wel rond de 70 euro voor neerleggen denk ik.
Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics with Other

5-7 werkdagen

Hardcover | 2007

bol.com prijs: € 169,00


Dat is wel een prijs waar je U tegen zegt zeg :D

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Boeken over Moderne Natuurkunde

sanakthe schreef:
Dat is wel een prijs waar je U tegen zegt zeg :D
Inderdaad wij kopen hem aan met de KU Leuven voor € 73 per boek, daarin zit een groepskorting van 10% dus hij kost in de Standaard Boekhandel ong. € 80
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Berichten: 4

Re: Boeken over Moderne Natuurkunde

Elmo schreef:Er zijn ongelofelijk veel boeken over natuurkunde. Waarom begin je niet eens met de 133766 stuks die Amazon te koop heeft...

Het lijkt me zinvoller dat je een deelgebied binnen de natuurkunde kiest, en ook een opleiding/achtergrond-niveau...
In dit verband lijkt mij bvb. volgende indeling niet zonder nut :

1° "Elementaire Natuurkunde" : boeken die het ganse gebied bestrijken en die bestemd zijn voor het secundair onderwijs ; (vereist wiskundig niveau : elementaire algebra en trigonometrie, elementaire vectoralgebra en grondbeginselen van de analyse)

2° "Algemene Natuurkunde" : boeken die insgelijks het ganse gebied bestrijken en die bestemd zijn voor het hoger of universitair onderwijs (algemeen bachelor-niveau) en die, als een eerste contact met de Natuurkunde op hogeronderwijsniveau, min of meer rekening houden met de gekozen studierichting : natuurkunde, scheikunde, biologie of andere ;(vereist wiskundig niveau : grondbeginselen van differentiaal- en integraalrekening). Algemene Natuurkunde is dus in feite Elementaire Natuurkunde op bachelor niveau..

3° "Fundamentele Natuurkunde" : boeken die handelen over de fundamentele wetten en concepten van de natuurkunde (analytische mechanica -Lagrange, Hamilton- relativistische mechanica -partim speciale relativiteit-, electrodynamica van Maxwell, axiomatische quantumfysica, dynamische systemen -chaostheorie- ...) , en die bestemd zijn voor toekomstige bachelors in de Natuurkunde, in de Wiskunde , in de Ingenieurswetenschappen en eventueel in de Scheikunde (vereist wiskundig niveau : lineaire algebra , vectoranalyse, beginselen van de reële en complexe analyse)

4° "Theoretische Natuurkunde" : boeken die handelen over de fundamentele wetten en concepten van de Natuurkunde en die bestemd zijn voor toekomstige masters in de Natuurkunde en in de Ingenieurswetenschappen (vereist wiskundig niveau : reële en complexe analyse, tensoranalyse, topologie ..). Theoretische Natuurkunde is dus in feite Fundamentele Natuurkunde op master niveau

4° "Wiskundige Natuurkunde" : boeken die de fundamentele wetten van de Natuurkunde bestuderen uit wiskundig oogpunt ;

Volgens deze indeling zou het vroeger aangehaalde boek van Serway en Jewitt zich in categorie 2° -studierichting : natuurkunde of scheikunde situeren... Opgemerkt moet worden dat het marktaanbod in deze categorie erg groot is en het aangewezen is het kaf van het koren te scheiden...
errare humanum est , perseverare diabolicum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Boeken over Moderne Natuurkunde

Er is een begin gemaakt met een boekenlijst. Deze gaat derhalve op slot.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gesloten