Roken op school : gewoon verbieden?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Roken op school : gewoon verbieden?

(Ik hoop dat dit hier past, sorry indien niet)

Beste forumleden,

vrt nieuwsbericht

twee weken geleden stelde de Vlaamse minister van Onderwijs voor om roken te verbieden op de middelbare scholen, na een klacht van een vader van een dochter op wiens school dat mocht. In de gebouwen zelf was het al verboden voor de duidelijkheid, maar niet op de speelplaats.

Bij veel mensen wekte dit verwondering op ..... mocht dat dan nog?

Bij mij op school mocht het dus helemaal niet (en dus ook nergens en nooit), en enkel de leerlingen van het laatste jaar middelbaar mochten sigaretten meenemen in hun rugzak.

Er zijn echter talrijke scholen waar men op de speelplaats een apart afgebakend gebied voor rokers had.

Graag uw mening. Ik zou het interessant vinden om te vergelijken tussen Nederland en Vlaanderen .( Ik heb op dit moment de indruk dat het daar losser is)

Tot slot, wat vinden jullie van deze aanpak van een school in Oostende:

link

Afbeelding

Rokers mogen roken, maar dan moeten ze wel daarbij deze badge dragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Bij ons op school mogen ze alleen op het achterplein roken of buiten het hek.

Ik vind dat zelf wel een goede regeling aangezien je nu niemand iets verbied.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Bij ons op school mochten ze tot op 2 jaar geleden nog in de benedengang roken (BME gent), gelukkig is het nu alleen nogmaar buiten toegelaten :) Zo vond ik het perfect. Wie wil roken kan buiten gaan en men stoort niemand.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Als ik het goed begrijp is het verboden om op het buitenterrein te roken? Ik dacht dat betutteling een Nederlandse uitvinding was, maar jullie kunnen er blijkbaar ook wat van zeg. Dat het binnen niet mag vind ik begrijpelijk, maar buiten heeft niemand er last van, tenzij die binnen een halve meter van de sigaret staat. En dan kies je er toch zelf voor denk ik.

Die badge vind ik trouwens ook behoorlijke kwats. Als iemand rookt moet hij dat lekker zelf weten, zolang hij er anderen niet mee lastig valt. En als je buiten of in een aparte ruimte staat heeft niemand er last van.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Een badge dragen bij het roken :)

Is best wel stigmatiserend en zo, er een marginaal schandelijk groepje van te maken?

Zoiets kan toch nooit goed zijn voor de contacten onder leerlingen?
Alles is relatief...

Berichten: 481

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Sorry maar, als ik het school gebouw wilt betreden/verlaten , moet ik dikwijls door een rookgordijn heen... Het zou veel beter zijn als er een duidelijk plek zou zijn waar je zou mogen roken..

Het fenomeen ''rookgordijn'' zie je bij meerdere ingangen van gebouwen, en het is zeker niet iets smakelijks.. :)
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Heezen schreef:Sorry maar, als ik het school gebouw wilt betreden/verlaten , moet ik dikwijls door een rookgordijn heen... Het zou veel beter zijn als er een duidelijk plek zou zijn waar je zou mogen roken..  

Het fenomeen ''rookgordijn'' zie je bij meerdere ingangen van gebouwen, en het is zeker niet iets smakelijks.. :)
Ik denk niet dat dit topic gaat over onhandige details in de toepassing, maar over het algemene principe wél of niet roken op school.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Ik ben normaal gezien heel erg terughoudend t.o.v. dit soort vergelijkingen, maar het eerste wat me bij die badges te binnen schoot was toch: "Davidssterren op de arm". Je moet wel een heel grote idioot zijn om niet door te hebben dat roken ongezond is, dus het argument dat het om sensibilisering draait vind ik ongegrond. Op mijn middelbare school mocht gewoon nergens gerookt worden, punt aan de lijn. Dat is m.i. een goede oplossing. Maar ga roken niet aan de ene kant tolereren en ondertussen de rokers stigmatiseren, dat is hypocriet.

@Ger: We hebben Nederland duidelijk geen lessen te leren inzake betutteling, ze kunnen er hier inderdaad ook wat van :)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Ik ben normaal gezien heel erg terughoudend t.o.v. dit soort vergelijkingen, maar het eerste wat me bij die badges te binnen schoot was toch: "Davidssterren op de arm".
Met dat verschil dat een jood niet kon "stoppen met jood zijn", wat een roker wel kan, gewoon sigaret uitdoen en het is gebeurd.
Je moet wel een heel grote idioot zijn om niet door te hebben dat roken ongezond is, dus het argument dat het om sensibilisering draait vind ik ongegrond.
Correctie : een idioot of iemand zonder verantwoordelijkheidsgevoel.

Tegenwoordig heerst het idee dat kinderen reeds volwassenen zijn, en dat ze best over alles vooral reeds hun eigen mening moeten hebben.

Het volledig vrijlaten van leerlingen in hun doen en laten in zijn zuiverste vorm trachtte men te bereiken in "Ieder wijs" scholen. En wat een succes is dat geworden.

Wat is het volgende? Een condoomautomaat op school, met "aparte kamers" of zo? Omdat sex tijdens de speeltijd ook moet kunnen?

Dat met die badge gestigmatiseerd wordt is waar maar... wordt er niet ook gestigmatiseerd als je een "rokershoekje" hebt?

Wie zijn diegenen die daar niet staan? Kunnen ze er misschien niet tegen? Mogen ze misschien niet van hun mama? Of hebben ze er geen geld voor? Hebben ze het misschien nog nooit geprobeerd? Zijn ze misschien een beetje nerds?

Kortom : roken wordt hiermee een "extra muros" vak.
Op mijn middelbare school mocht gewoon nergens gerookt worden, punt aan de lijn. Dat is m.i. een goede oplossing. Maar ga roken niet aan de ene kant tolereren en ondertussen de rokers stigmatiseren, dat is hypocriet.
Inderdaad, eigenlijk is het in veel Vlaamse scholen wel al verboden. Ik heb vernomen, maar helaas heb ik geen bron, dat het vooral TSO en BSO scholen zijn waar het nog mag. Voor de Nederlanders : ASO is in Vlaanderen het meest theoretische secundair onderwijs (het is de norm dat je hoger onderwijs hierna doet) TSO is toegepaster, en BSO nog meer.
@Ger: We hebben Nederland duidelijk geen lessen te leren inzake betutteling, ze kunnen er hier inderdaad ook wat van :)
De echte winnaar in dit verhaal is dan ook volgens mij Wallonië, zij hebben immers WEL al een algemeen rookverbod. Mooi zo!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Binnen de schoolmuren moeten regels opgelegd worden... Als duidelijk wordt gemaakt dat roken niet kan, kan het niet daarmee uit. Ik vind wel dat je buiten de schoolmuren moet uitgaan van "ieder zijn wijsheid"... De wijsheid van de ouders als je niet van die van de jongere kan uitgaan.

Een totaalrookverbod is een andere discussie...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Ik denk toch niet dat het zo storend is als op de speelplaats gerookt kan worden. Waarom er juist een rookvrij deel van de speelplaats moet zijn ontgaat me dan ook. Het leidt alleen maar tot een scheiding, zoals evilbu aanhaalde.

Een argument dat ik wel zie opduiken is de opvoedende rol van de school. Eigenlijk vind ik dat de school hierin toch zeer inefficiënt is, vermits na de schooluren iedereen met de sigaret in de mond naar buiten loopt. Wat mij betreft kan je het dan evengoed tolereren in plaats van er een spel rond te maken. En er eens een gewoon niet-stigmatiserend ( :) ) gesprek over hebben natuurlijk.

Even terzijde: dat is toch een gek verhaal? Een vader vindt het niet kunnen dat zijn dochter op school kan roken. Maar daar buiten doet ze het dan wel? Zou de discussie dan niet eerder tussen vader en dochter moeten gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Ik denk toch niet dat het zo storend is als op de speelplaats gerookt kan worden.
Dat hangt er vanaf, ik zat op een school met meer dan 1600 leerlingen en daarvoor waren er twee relatief kleine speelplaatsen. We zaten daar allemaal nogal dicht op elkaar gepakt laat ik zeggen, het was ook verboden om te roken op de hele speelplaats binnen de lesuren. Maar ik denk wel dat het irritant zou geweest zijn moesten mensen beginnen roken midden op de speelplaats.

Maar langs de andere kant, het is net omdat roken niet mag, dat het zo spannend is om te doen (ik heb toen ik klein was ook nog in een groepje gestaan en aan een sigaret zitten trekken om stoer te doen).

Maar scholen moeten ons al wat vormen en ze moeten het goede voorbeeld geven, en roken is ongezond, dus denk ik dat het goed is dat scholen dat verbieden binnen de schoolmuren.

Persoonlijk denk ik dat we al stukken minder problemen zouden hebben moesten sommige handelaars wel de regel in acht nemen dat ze geen sigaretten verkopen aan mensen die jonger zijn dan 16. Als zelf mijn kleine broer van 12 al aan sigaretten kan geraken...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Op mijn oude middelbare school waren er bepaalde "rookzones" afgebakend op de grond. Ik ben geen engeltje en heb zelf ook wel eens gerookt, maar ik kan er niet inkomen dat mensen zomaar hun gezondheid verknallen met zo'n vuile gewoonte. Sorry voor de rokers die dit lezen, ik heb niks tegen jullie, zeker niet, ik ken genoeg mensen die roken, maar ik vind het gewoon een degoutante bedoening :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Ik ben geen engeltje en heb zelf ook wel eens gerookt
Ach, vind ik het niets te maken hebben met 'goed'of 'slecht'. Alles uitproberen, en het goede behouden zeg ik altijd maar :wink:

Daar hoort roken m.i. niet bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Roken op school : gewoon verbieden?

Ik denk toch niet dat het zo storend is als op de speelplaats gerookt kan worden. Waarom er juist een rookvrij deel van de speelplaats moet zijn ontgaat me dan ook. Het leidt alleen maar tot een scheiding, zoals evilbu aanhaalde.
Natuurlijk! Je moet toch op zijn minst de niet-rokers de kans geven daaraan te ontsnappen. :) Ik ben zelf extreem gevoelig. Als ik een minuut in de buurt van een roker sta krijg ik al hoofdpijn, zeer aangenaam als je dan nog vijf lesuren moet volgen. Bovendien kruipt die geur in je haar en zo.
Even terzijde: dat is toch een gek verhaal? Een vader vindt het niet kunnen dat zijn dochter op school kan roken. Maar daar buiten doet ze het dan wel? Zou de discussie dan niet eerder tussen vader en dochter moeten gaan?
Zoals ik het begrijp was hij boos omdat zijn dochter in zo een rookwalm moest zitten op de speelplaats.
Persoonlijk denk ik dat we al stukken minder problemen zouden hebben moesten sommige handelaars wel de regel in acht nemen dat ze geen sigaretten verkopen aan mensen die jonger zijn dan 16. Als zelf mijn kleine broer van 12 al aan sigaretten kan geraken...
Inderdaad, onze (federale) minister van Volksgezondheid Rudy Demotte is zelf een geheel-onthouder en heeft verboden om onder 16 nog te verkopen. Hoewel veel te weinig zijn er al winkeliers beboet hiervoor.

Ik vind dat sommigen hier totaal anders kijken naar opvoeding. Bij mij is het eigenlijk de evidentie dat je dat niet mag. Misschien is dat een verschil tussen Vlaanderen en Nederland maar ik was gewoon op school van een hele hoop dingen gewoon niet te mogen en dat was dan zo.

Reageer