Springen naar inhoud

Tekenen van een parabool met een passer

• Log in om te kunnen reageren

gamer4

gamer4

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 11:11

Ik weet niet of dit de goeie plek is om deze vraag te stellen, maar dit kregen we ooit bij wiskunde dus heb ik hem maar hier neergezet.
We hadden een onderwerp waarbij je met passers allerlei afstanden en figuren etc. moest meten en tekenen, en er was een vraag bij m.b.t. de afstand vanaf een punt ofzo. Het is inmiddels al weer twee jaar geleden dus ik weet het niet precies meer. Wl weet ik nog dat mijn leraar toen zei dat je hiermee een "?" (ik geloof dat het een parabool was) kon tekenen, een vorm die ook wordt gebruikt in schotelantennes. De punten op de schotel kaatsen de stralen die ze opvangen naar 1 punt. Je moet dus vanaf dat punt een soort parabool maken geloof ik. Heeft iemand een idee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 27 januari 2007 - 11:50

Teken een punt A en een lijn l.
Alle punten die gelijke afstand hebben tot punt A en lijn l vormen een parabool.

A.Square

A.Square

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 22:41

Kijk ook vooral hier voor enkele constructies.
http://www.pandd.dem...parab/parab.htm

gamer4

gamer4

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 20:37

Ok, dankjewel!

EDIT: Damn, ik heb geen idee meer hoe je nou eigenlijk die punten kunt tekenen die even ver van de lijn als van het punt afliggen (en dat terwijl ik voor het proefwerk hierover toch echt een 9,3 haalde, maar dat is dan ook al weer een jaar of twee geleden). Hoewel ik het heb geprobeerd kan ik er niet achter komen. Ik probeerde eht met een tweede lijn tekenen parallel aan de eerste, en die afstand dan ook van het punt naar de lijn doen, maar hoe kom je dan aan het eerste punt (het onderste zeg maar)? Bovendien is mijn methode veel te onprecies. Want ik wete ook niet meer hoe je zo'n lijn parallel aan ene andere tekende.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures