Springen naar inhoud

[FYSICA] Practicum: wrijvingsfactor afleiden mbv. kettinkjes


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Larry

    Larry


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 14:23

Hey,
we hebben een practicum gedaan met een 6-tal kettingen van verschillende lengte en 3 ervan door schakels verbonden en de andere 3 door bolletjes.
Door de ketting gedeeltelijk over de rand te hangen en te meten vanaf welke lengte de ketting van de tafel valt, moeten we de wrijvingsfactor () afleiden.
Het heeft iets te maken met de krachten die inwerken op de ketting, nl. Fz, Fn en Fw. Fn < Fz als hij er wat overhangt en als hij er voldoende overhangt is Fn + Fw < Fz waardoor hij valt. (Klopt dit alvast?)
De verhoudingen:

-bolletjeskettingen:
32/40 = 26/34 = 41/50 =0,8
-schakelkettingen:
35/53 = 20/30 = 29/42 = 0,69

Hieruit moet afgeleid worden, maar hoe?

Practicum is blijkbaar nog nooit voorgekomen want niks gevonden met zoekfunctie.

Alvast bedankt,
groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2007 - 16:17

Fn + Fw < Fz waardoor hij valt. (Klopt dit alvast?)

Je gaat de goede kant op, maar het is een tikje anders.
Het moet zijn: Fw < Fz waardoor hij valt.
met Fw = μFn

Fn is dan gelijk aan de zwaartekracht op het deel dat nog op tafel ligt, Fz gelijk aan de zwaartekracht op het stuk dat over de rand hangt.

Geinig practicum, moet ik onthouden. Hl directe bepaling van μ :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Larry

    Larry


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 20:35

Ok bedankt voor de hulp :)

Dan is het dus zo dat als de ketting valt dat:

Fz > . Fn
m(deel over rand) . g > . m(deel op tafel) . g
m(deel over rand) > . m(deel op tafel)

Hoe kom ik van de massa naar de lengte van die meetresultaten? Of is er een andere manier om te berekenen?

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2007 - 21:24

Ok bedankt voor de hulp  :)

Dan is het dus zo dat als de ketting valt dat:

Fz > . Fn
m(deel over rand) . g > . m (deel op tafel) . g
m(deel over rand) > . m(deel op tafel)

correct

Hoe kom ik van de massa naar de lengte van die meetresultaten? Of is er een andere manier om te berekenen?

Je deelde al zo handig die g eruit

Net zo goed als de massa van een voorwerp te bepalen is aan de hand van zijn dichtheid (g/cm) en zijn volume (cm), kun je hier de deelmassa's bepalen aan de hand van de massa per lengte-eenheid (g/cm) en de lengte (cm)
even handig doorrekenen en je hebt geen massa's meer in je formule staan, maar nog slechts deellengtes.
Sterker, dan heb je nog twee deellengtes, maar die kun je elk uitdrukken als deel van de totale lengte. Dan kun je die totale lengte ook nog wegdelen, hou je slechts de verhoudingen van de deellengtes over als dimensieloze factor. En dat is gelijk je wrijvingsfactor. Hl elegant. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

Larry

    Larry


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 13:45

Maar het is toch ook niet juist als ik dan dit doe:
32/40 > . 8/40
4 >
of wel? =)
ik heb geen gegevens over de massa en dat was ook niet de bedoeling zij men leerkracht..? :)

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2007 - 15:08

Maar het is toch ook niet juist als ik dan dit doe:
32/40 > . 8/40  
4 >
of wel? =)

Dit is wl de juiste idee (nog niet de goede uitvoering, zie verder)
Wat dat betreft heb je hierboven dus de goede idee te pakken.

Nou vond ik de 4 = nogal heftig, en ik heb de proef hier thuis eens even gedaan met het gouden kettinkje dat ik rond mijn nek heb hangen. Ik ben niet nauwkeurig gaan meten, maar ik vind dat als er ruwweg een vijfde over de rand hangt dat het kettinkje dan al begint te glijden. Ik neem dan ook niet aan dat er bij jou nog 8 cm op tafel ligt en 32 cm erover hangt voordat het glijdt. Dus gaan we verder met die interpretatie van jouw cijfers.

p tafel (t):
Fw = Fn
Fn = mtg (massa op tafel x valversnelling)
mt= Lt m/L (lengte op tafel maal de massa van de ketting gedeeld door de lengte van de ketting, ofwel g/cm ketting)
Fw= Ltm/Lg
waarin:
mt= massa op tafel
Lt = lengte op tafel
L= totale lengte ketting

over de rand ®
Fz=mrg
mr=Lrm/L
Fz= Lrm/Lg

Als mijn kettinkje ketting juist begint te glijden ligt er 32 cm op tafel (Lt), en hangt er 8 cm over de rand (Lr)

Op dat moment zijn Fz en Fw nog juist gelijk:
Fz=Fw
Lrm/Lg = Ltm/Lg

ik heb geen gegevens over de massa en dat was ook niet de bedoeling zei mijn leerkracht..? :?:

Alle massa's vallen eruit!!!!!! (je leraar heeft gelijk dus :) ) Niet vreemd, want die massa is afhankelijk van de lengte, zoiets als de massa van een stuk baksteen afhangt van het volume van het stukje en van de dichtheid -soortelijke massa- van baksteen. Je kunt hier dus werken met een soort "lengtelijke massa" -geen idee van een correcte term- van je ketting.

tenslotte dus:
Lr = Lt
8= 32
= 0,25. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Larry

    Larry


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 19:30

Haha ok, ideaal :?:
Bedankt voor de hulp
:)

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2007 - 20:04

Zoals ik eerder al zei: een heel elegante methode :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

juull

    juull


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 22:04

Inderdaad zeer tof practicum. Je leerkracht zou wel eens het lam gods kunnen vinden!

#10

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2007 - 22:17

Inderdaad zeer tof practicum. Je leerkracht zou wel eens het lam gods kunnen vinden!

Haha, leuk eerste bericht op het Wetenschapsforum :)
Welkom trouwens :wink:





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures