Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Dopplereffect

• Log in om te kunnen reageren

Lars234

Lars234

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 15:42

…ťn ding is mij nogal onduidelijk over het dopplereffect.
Je heb namelijk de volgende formules:
Geplaatste afbeelding
en
Geplaatste afbeelding
De eerste formule voor als de geluidsbron jou nadert en de tweede andersom. Dan zouden er toch maar twee verschillende frequenties kunnen zijn? Terwijl je toch meer toonhoogtes hoort bij het dopplereffect.

Nu moet ik dit toepassen in een opgave: Het geluid van een passerende Formule-1 wagen wordt geanalyseerd. Bij het naderen is de (overheersende) frequentie 1,04 kHz. Na het passeren gedaald tot 0,64 kHz. Bereken de snelheid van de auto. Wie kan me hierbij helpen? Ook de term 'overheersende' is me niet helemaal duidelijk.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2007 - 16:15

De reden dat je meerdere frequenties hoort, dat de toonhoogte niet in 1 keer van de ene frequentie in de andere overgaat, is dat de geluidsbron meestal niet recht op je af komt (zou bij een raceauto niet handig zijn)

Je moet de waarde voor de snelheid van de bron dan ook eigenlijk aanpassen; de snelheidsvector ontbinden in 2 componenten, 1 deel van de bron naar de ontvanger, en 1 deel loodrecht daarop. Het deel dat recht dat naar de ontvanger gaat moet je gebruiken in de formule voor het dopplereffect. (een tekening zou handig zijn maar dat lukt me op dit moment helaas niet).

Maar voor grotere afstanden komen de formules zoals die gaf hiermee overeen.

Wat betreft je opgave: Deel beide formules eens op elkaar. Dan staat er 1,04/0,64=(V+Vb)/(V-Vb) (Fb valt dan weg)

Je kunt V opzoeken, en dus Vb uitrekenen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 16:34

Ook de term 'overheersende' is me niet helemaal duidelijk.

Volgens mij bedoelen ze dat een F1 wagen een heel spectrum aan geluid maakt en niet 1 bepaalde frequentie.

Maar om alles eenvoudig te houden mag je ervan uitgaan dat het geluid van een F1 wagen een perfecte sinus is (1 constante frequentie dus)

Lars234

Lars234

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 17:01

Dus (V+Vb)/(V-Vb)=1,625
Klopt het dat hieruit volgt: Vb=81,7m/s?

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 19:06

Dus (V+Vb)/(V-Vb)=1,625
Klopt het dat hieruit volgt: Vb=81,7m/s?

vul het gevonden antwoord eens in in de formule en kijk of je de juiste frequenties vindt

ironeye

ironeye

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 21:18

Eigenlijk bestaat alleen de eerst genoemde formule want als een voertuig van je af beweegt is de snelheid negatief!
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.
Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 21:22

Eigenlijk bestaat alleen de eerst genoemde formule want als een voertuig van je af beweegt is de snelheid negatief!

Inderdaad, het is slechts een kwestie van definitie, maar dit is toch handiger om te onthouden vind ik.
Zeker omdat het dopplereffect zich ook voordoet bij het licht tussen sterren, etc. Dan zal het (sterrekundig gezien) wel belangrijk zijn wie zich van wie afbeweegt en wie zich naar wie toe beweegt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures