scheiding kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

scheiding kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

In een kolom met aluminiumoxide hebben we een oplossing van kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat gedaan. We pipetteren hier eerst salpeterzuur bij, waardoor het permanganaat de kolom verlaat. Wanneer al het permanganaat de kolom verlaten heeft, pipetteren we zwavelzuur in de kolom. Het dichromaat verlaat hierdoor ook de kolom.

Maar hoe komt het dat permanganaat de kolom kan verlaten met HNO3 en dichromaat alleen met zwavelzuur?

Re: scheiding kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

zal dat niet liggen aan de oplosbaarheid van de stoffen in HNO3 en H2SO4?

Re: scheiding kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

volgens mij moet je kijken naar een mix tussen geleidbaarheid, polariteit en dichtheid. Veel succes rozemarije ;)

groetjes jelmer :shock:

Re: scheiding kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Mijn scheikunde leraar gaf als tip de polariteit. Dus daar zal het wel mee te maken hebben. Maar hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: scheiding kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Ik denk dat eerst het permanganaat aan het aluminiumoxide geadsorbeerd zal worden. Als je er salpeterzuur bijdoet, zal nu het nitraat aan het aluminiumoxide gaan zitten, en wel sterker dan het permanganaat, zodat het permanganaat van het aluminiumoxide verdringd zal worden en in oplossing gaat. Het dichromaat zal echter sterker aan het aluminium gebonden zijn en dit onder invloed van nitraat niet zal verlaten. Als je er daarna sulfaat bij doet, dan zal dit weer nóg sterker aan het aluminiumoxide adsorberen, zodat nu ook het dichromaat in oplossing zal gaan. Met stijgende polariteit zal de adsorptie van een ion aan het aluminiumoxide toenemen, dus je kunt nu zelf bepalen in welke volgorde de polariteit van de ionen zal toenemen.

Re: scheiding kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat

Bedankt!

Ik denk achteraf dat we fout zijn geinformeerd. De stoffen zijn namelijk niet polair, omdat het bindingen zijn tussen niet-metaal en metaal ionen. Je krijgt dus een moleculaire stof. Maar waarom is de binding tussen zwavelzuur en salpeterzuur met aluminiumoxide sterker dan met permanganaat en dichromaat.

Reageer