Springen naar inhoud

heeft elke hond een eigen taal?

• Log in om te kunnen reageren

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 16:39

hallo allemaal,
misschien heb ik weer eens een stomme vraag, maar ik waag het erop.
hebben , ''spreken'' alle honden dezelfde taal?
ik bedoel, wij in Europa zijn allemaal mensen, maar we verstaan elkaar niet.
mijn hond( een Maltezer) , kan die een blaffende Duitse herder ''verstaan''?
groeten Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2007 - 23:36

In zoverre dat dieren een 'taal' hebben, maakt het niet uit voor dieren van dezelfde soort om elkaar te begrijpen. Merk wel op dat sommige vogels hun gezang aan hun omgeving aanpassen. (In japan zijn bijvoorbeeld vogels die ringtones immiteren).

In zoverre kan het dus zijn dat deze dieren andere talen spreken. Hierbij gaat het over dezelfde soort, echter een totaal andere milieu. Dit fenomeen is bij honden niet vastgesteld.
"Meep meep meep." Beaker

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 10:38

Eerlijk gezegd denk ik dat als honden communiceren dat dit via geuren zal gaan en niet via geblaf/gekreun.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 20:32

communicatie bij honden verloopt inderdaad via geursporen, maar ook via houding (met name de staart) en ook geblaf en gegrom.
"Meep meep meep." Beaker

Campion

Campion

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 23:28

Bij de honden gebeurd het grootste deel van de communicatie via de lichaamstaal.

Bij mensen het grootste deel van de (hoe zal ik het noemen?) de basiscommunicatie, zoals het uitdrukken van emoties, gevoelens, van dat moment, gaat ook via lichaamstaal + gezichtsuitdrukkingen (wat ik ook onder lichaamstaal versta).

Het verschil tussen mensen en honden is dat wij mensen op een ander niveau kunnen communiceren. Hiervoor hebben wij de gesproken taal ontwikkeld. De gesproken taal is idd plaats en cultuur afhankelijk, maar de lichaamstaal niet.

Er is een amerikaanse expert in gezichtsuitdrukkingen (naam weet ik even niet, maar hij stond met een artikel in de "Psychologie" (tijdschrijft) van kort geleden), die heeft onderzoek gedaan naar gezichtsuitdrukkingen bij alle mensen, tot volledig van de buitenwereld afgesloten stammen aan toe, en is tot de conclusie gekomen dat alle mensen de zelfde gezichtsuitdrukkingen hebben. En daarmee ook de zelfde lichaamstaal hebben.

Ik denk dat ik hieruit wel kan afleiden dat dit bij honden dus ook het geval moet zijn.

Ik heb iig nog nooit een hond gezien dat als hij gromde en een dreigende lichaamshouding aannam dat hij nooit is begrepen door een "buitenlandse" hond.

Het gebeurd echter wel dat als een hond al heel jong bij de ouders word weggehaald en verder nooit meer in contact is geweest, deze hond deze signalen dus niet herkent.

Om even terug te komen op jouw vraag: de Maltezer zal de Duitse herder qua geblaf niet verstaan. Mits allebei de honden contact hebben gehad met andere honden en ze dus de lichaamstaal kennen, zullen ze elkaar "verstaan" d.m.v. lichaamstaal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures