[Biologie/Organische chemie] Newmanprojectie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

[Biologie/Organische chemie] Newmanprojectie

Hallo,

Ik heb een vraagje over de newman projectie. Ik kan het antwoord niet vinden in mijn cursus dus vraag ik het aan jullie.

Wanneer plaats je de streepjes heel dicht bij mekaar zoals hier?:

http://www.woc.science.ru.nl/data/pictures...psed_newman.gif

Wanneer plaats je de streepjes op gelijke hoogte tussen mekaar zoals hier?:

http://www.woc.science.ru.nl/data/pictures...ered_newman.gif

Alvast bedankt voor jullie tijd!


Berichten: 2.746

Re: [Biologie/Organische chemie] Newmanprojectie

dat zijn eclipse en geschrankte voorstellingen van hetzelfde molecuul.

in die eerste afbeedingen staan die zes groepen eigelijk twee aan twee achter elkaar.

beide voorstellingen kunnen in elkaar overgaan door toevoer van energie. geschrankt is stabieler dan eclips. (grotere afstand tussen de groepen)

dus om te antwoorden op je vraag: als je een eclipsvoorstelling wil zet je ze achter elkaar, en geschrankt teken je ze geschrankt :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [Biologie/Organische chemie] Newmanprojectie

Hallo, Bedankt voor de reacties.

Dus eigenlijk zijn beide modellen juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [Biologie/Organische chemie] Newmanprojectie

Ja, ze zijn allebei juist.

In een Newmanprojectie wordt de centrale binding langs 1 einde bekeken: het voorste atoom wordt door een punt voorgesteld, het achterste door een cirkel. De drie overblijvende bindingen naar het voorste atoom stralen dan uit het punt, en die naar het achterste atoom stralen uit vanaf de omtrek van de cirkel. Op die manier is zeer goed te merken dat in een geschrankte conformatie de groepen zo ver mogelijk van elkaar georiënteerd zijn en hoe in de geëclipseerde conformatie de bindingen precies "overlappen". De geschrankte en geëclipseerde conformaties hebben niet dezelfde energie-inhoud. Bij de geschrankte conformatie is de afstand tussen de groepen groter waardoor de sterische interactie kleiner is en die conformatie dus stabieler is.

Dit staat ook allemaal in je cursus, denk ik. Je hebt waarschijnlijk geen doos om moleculaire modellen te maken, zo is dat namelijk heel gemakkelijk te zien? Hier zie je enkele modellen van moleculen voorgesteld met de Newmanprojectie ernaast.

Reageer