Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 11

Waarom willen mensen gelukkig zijn?

De meeste mensen op deze aarde handelen bewust om zo vaak gelukkig te zijn.

Er zijn allerlei methoden die je daarbij kunnen helpen. Waarom willen wij mensen dat toch eigenlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Misschien omdat dat net (per definitie?!) is wat mensen graag zijn, hoe ze zich graag voelen, ...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Ik denk dat het streven naar geluk gewoon in de mens zit, ik denk dat iedereen wel zo gelukkig mogelijk wil zijn, niet? Het hoort gewoon bij de mens, denk ik. Hoe gelukkiger we zijn, hoe beter het leven te verdragen is. Ik denk dat dat het doel is van het leven, proberen gelukkig te zijn, gewoon eenvoudig gelukkig zijn en genieten van het leven. Dat is al moeilijk genoeg. We hebben de neiging om altijd te vergelijken en te denken dat andere mensen gelukkiger zijn. Ik denk ook dat je je niet mag laten doen door tegenslagen, maar je je erin moet schikken, je kan volgens mij niet echt geluk voelen als je nooit ongeluk en lijden gevoeld hebt. Net zoals vakantie niet zo fantastisch is, als je nooit school hebt gehad of moest werken. Je weet niet hoe goed je het hebt, als je nooit tegenslag gehad hebt. Ook tevreden zijn met wat je hebt, rondom je kijken en naar het mooie kijken, het mooie uit de wereld proberen te halen. Je moet ook je best doen om het leven van andere mensen gelukkiger te maken. Dit is volgens mij het doel van het leven, geluk nastreven, maar niet alleen voor jezelf, voor iedereen, een soort "gemeenschappelijk geluk". Het is waarschijnlijk een ideaal dat nooit bereikt zal worden, maar we moeten er wel naar streven om iedereen zo gelukkig mogelijk te maken. Daarom denk ik dat gelukkig willen zijn gewoon een eigenschap van de mens is, het is namelijk het doel van ons leven.

Het klinkt heel cliché, maar het is volgens mij niet zo gemakkelijk en daarom het doel van het leven.

Berichten: 11

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Oke...Zou het streven naar geluk aangeboren of aangeleerd zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Je weet niet hoe goed je het hebt, als je nooit tegenslag gehad hebt.
Klopt. Iets goeds is dus beter als iets anders. Er moet dus ook een minder goed iets zijn.
Oke...Zou het streven naar geluk aangeboren of aangeleerd zijn?
Ik denk dat het gewoon een eigenschap van de mens is, die je niet kan onderbrengen onder aangeboren of aangeleerd. Het gaat namelijk om iets wat (bijna) elke persoon op aarde wil bereiken. Bij aangeboren/aangeleerde eigenschappen denk ik in ieder geval eerder aan eigenschappen die uniek zijn voor die persoon, en niet alle anderen hebben. Maar elke mens wil wel, al dan niet op een manier die apart lijkt voor anderen, gelukkig zijn.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Omgekeerde vraag: waarom houden mensen niet van pijn?

Als ik dit probeer te antwoorden kom ik in een cirkelredenering terecht.

Berichten: 133

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Ik denk dat het hier toch gaat om eerder een kwestie van definities. Mensen willen gelukkig zijn omdat geluk juist wordt gedefinieerd als datgene wat mensen willen (bereiken). Als u streeft naar ongelukkig zijn dan en u bereikt dat ook, dan zult u gelukkig zijn ondanks dat u ongelukkig bent.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Ik denk dat het hier toch gaat om eerder een kwestie van definities. Mensen willen gelukkig zijn omdat geluk juist wordt gedefinieerd als datgene wat mensen willen (bereiken). Als u streeft naar ongelukkig zijn dan en u bereikt dat ook, dan zult u gelukkig zijn ondanks dat u ongelukkig bent.
Jep. Dat is precies wat ik hierboven ook al noemde, alleen zei ik het daar wat onduidelijker dan jij nu doet :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Omgekeerde vraag: waarom houden mensen niet van pijn?
Ik denk dat geluk gewoon in de meeste gevallen inhoudt dat de mens niet wil lijden en geen pijn wil hebben. Dat is voor de meeste mensen gewoon de invulling van wat geluk is, denk ik. Hoe definieer jij geluk?
Oke...Zou het streven naar geluk aangeboren of aangeleerd zijn?
Ik denk dat je deze vraag kunt vergelijken met de volgende:

"Zou de kinderwens aangeboren of aangeleerd zijn?"

Ik denk aangeboren (het is een eigenschap van de mens).

Ik ben het persoonlijk wel eens met de 4 edele waarheden van het Boeddhisme:

1. Er is lijden in het leven.

2. De oorzaak van het lijden zijn onze verlangens.

3. Je moet proberen niet meer te verlangen,maar "gewoon tevreden" te zijn.

4. Dit leidt tot het Nirvana.

Ik denk dat het gewoon zo is: het leven is moeilijk, er is lijden. Als mens proberen wij dat lijden te beperken of te aanvaarden en gelukkig te zijn. Dat is ons doel. "Geluk" is maar een vaag woord. Wat is geluk? Voor de meeste mensen het ontbreken van lijden. Daarom lijdt een mens niet graag, omdat het niet overeenkomt met hoe hij geluk definieert.

Maar waarom hij geluk gelijkstelt aan het ontbreken van lijden, dat is wel een interessante vraag...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

p__ schreef:Omgekeerde vraag: waarom houden mensen niet van pijn?


Ik denk dat geluk gewoon in de meeste gevallen inhoudt dat de mens niet wil lijden en geen pijn wil hebben. Dat is voor de meeste mensen gewoon de invulling van wat geluk is, denk ik.
Ik denk wel dat je daarin gelijk hebt. Daarom kan ook ik bijv. ook niet over wie dan ook oordelen of deze persoon gelukkig is. Dat weet alleen deze persoon zelf.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Ja, daar heb je gelijk in. Het is heel moeilijk te oordelen of iemand nu echt gelukkig is of niet. Toch doen we het vaak. "Het gras is altijd groener aan de overkant". We vergelijken te veel met andere mensen. Hoe gelukkig iemand is, hangt volgens mij af van hoe hij geluk definieert en hoe goed het hem lukt om dit geluk te bereiken. Iemand die veel tegenslagen heeft, kan perfect gelukkig zijn als hij dit bv aanvaardt, of er op een goede manier mee omgaat. Terwijl bijvoorbeeld iemand die alles heeft en gelukkig "lijkt", heel ongelukkig kan zijn, omdat hij nooit tevreden is, voortdurend nog meer verlangt.

Je kunt er natuurlijk wel een beetje een idee van hebben. Als iemand voortdurend vriendelijk en blij is, zal hij waarschijnlijk gelukkiger zijn dan iemand die voortdurend met een zuur gezicht rondloopt. Maar heel zeker weet je dit niet, veel mensen dragen een masker of doen alsof.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Je kunt er natuurlijk wel een beetje een idee van hebben. Als iemand voortdurend vriendelijk en blij is, zal hij waarschijnlijk gelukkiger zijn dan iemand die voortdurend met een zuur gezicht rondloopt. Maar heel zeker weet je dit niet, veel mensen dragen een masker of doen alsof.
Klopt helemaal. Iemand kan wel gelukkig willen lijken, maar het gaat erom in hoeverre deze persoon dat van binnen ook is.

Maar wat jij ook noemt "Het gras is altijd groener aan de overkant." klopt ook helemaal. Echter, wat schiet ik er mee op als jij bijv. gelukkig bent? Helemaal niets. Integendeel, er is een kans dat ik er nog ongelukkiger van word. En aangezien ik daar geen zin in heb, ga ik ook maar niet mezelf teveel vergelijken met anderen.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 11

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Tot zover ben ik het met jullie eens.

Mensen willen dus dingen bereiken en het bereikte noem je dan geluk.

Iets wat persoon a bereikt kan voor persoon a geluk betekeken, terwijl als hezelfde bereikt zou worden door persoon b dit ongeluk zou kunnen betekeken voor persoon b.

Maar waarom willen mensen dingen bereiken?

- Omdat dit van jongs af aan aangeleerd wordt door ouders, leraren enz?

- Omdat we een aangeboren drang hebben om te overleven?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

Ik denk dat ze om verschillende redenen dingen willen bereiken. Het is onder andere afhankelijk van het milieu waarin je leeft.

Als iedereen bijv. opkijkt tegen prof voetballers (gewoon een voorbeeldje), en jij voelt je gelukkig als iedereen tegen je opkijkt, dan ga jij proberen om ook een prof voetballer te worden. Dan kijkt iedereen tegen jou op en ben jij gelukkig.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 133

Re: Waarom willen mensen gelukkig zijn?

harten4 schreef:Tot zover ben ik het met jullie eens.  

Mensen willen dus dingen bereiken en het bereikte noem je dan geluk.  

Iets wat persoon a bereikt kan voor persoon a geluk betekeken, terwijl als hezelfde bereikt zou worden door persoon b dit ongeluk zou kunnen betekeken voor persoon b.  

Maar waarom willen mensen dingen bereiken?  

- Omdat dit van jongs af aan aangeleerd wordt door ouders, leraren enz?  

- Omdat we een aangeboren drang hebben om te overleven?
Om zin te geven aan je leven?
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Reageer