Springen naar inhoud

vrijheid

• Log in om te kunnen reageren

jefdezelle

jefdezelle

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2007 - 23:50

Er wordt toch zo altijd gezegd,dat dingen die echt groots zijn gecreeŽrd worden door mensen die in vrijheid kunnen denken,dus geen angst voor de dood enzo.
Daar moet toch een reden voor zijn?
Het heeft volgens mij ook iets te maken met de tijd.
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2007 - 00:01

Dit is geen theorieontwikkeling, het zal beter passen in het filosofieforum. Verplaatst.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

jefdezelle

jefdezelle

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 00:46

die van psychologie had mij naar hier gestuurd,maar ik denk nog een veel als een kindje van vijf,ik hoop da het ooit wegga
sorry
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 01:36

Iets op een verkeerd forum posten, is helemaal niet erg hoor, zolang je maar probeert om een topic zo goed mogelijk te plaatsen, niet zomaar in het wilde weg ergens iets zet en je een beetje rekening houdt met de regels. Iedereen kan zich vergissen! Voor sommige topics is het ook niet zo gemakkelijk omdat ze soms op de grens kunnen liggen, het hangt ervan af welke richting je uit wilt en hoe de discussie evolueert.

Ik denk dat mensen meer gestimuleerd worden als ze nergens bang voor hoeven te zijn. Je hoort vaak dat angst verlamt, en dat is volgens mij ook zo. Als iemand psychologisch vrij is, dan zal hij volgens mij ook vrijer kunnen denken en ook vrijer kunnen handelen en dus "grootse dingen" kunnen presteren. Volgens mij is iedereen wel eens bang, maar als je voortdurend beklemd wordt door een angst, dan zal dat je beperken. Een heel simpel voorbeeld: iemand met een agorafobie (pleinvrees) kan minder vrij handelen, in het ergste geval durft hij zijn huis niet meer uit en sluit hij zichzelf als het ware op. Ik denk dat angst hetzelfde kan doen met de geest, angst sluit de geest op, het beperkt je. Als je deze beperkingen niet hebt, dan is je geest vrij en durft het alle kanten op te gaan, de meest vreemde hersenkronkels maken. Dan is er ook meer kans dat daar iets groots uit komt.

Wat bedoel je met hetvolgende?

Het heeft volgens mij ook iets te maken met de tijd.

jefdezelle

jefdezelle

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 15:35

dat als je helemaal vrij denkt , dat je een zeer goed tijdsbesef krijgt, tot op de seconde soms.
Maar stel als je borderline,asperger,ptss en adhd te samen hebt,dan is het toch moeilijk om in vrijheid te denken, niet dan?
Maar mijn borderline is precies achteraf gekomen omdat ik heel hard gepest ben geworden toen ik jong was na mijn post traumatisch stress syndroom, toen ik heel klein was had ik precies ook niezoveel last van mijn asperger, maar door die andere dingen zijn de slechtere eigenschappen van autisme er meer in gestimuleerd.
Maar ik heb nog altijd het gevoel dat ik er ooit uit geraak.
Ben nu twintig en nu dat ik echt een meisje wil , begint men hoofd echt super raar te doen. Begin zo meer en meer van die momente te hebben dat ik mij express precies super belachelijk maak, dat de rest het niet meer erg vind en volgens mij als ik dat terug kan, gaat mijn geheugen allemaal ook terug wat beter werken
Want zo van die psychiaters, er zullen er goeie zijn maar ook veel die nog nooit gedacht hebben aan zoiets complex en ze zien je ook nie elke dag enzo.
Ik denk moest ik er terug uit raken zoals het me twee jaar geleden is gelukt,dat ik me helemaal terug zal voelen, ik zal terug los staan van men lichaam en 100 vrij.

jefdezelle

jefdezelle

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 18:29

als je autist bent, bij mij lijkt dat toch zo gaat de tijd precies trager dan als wanneer ik zo van die momenten heb dat ik alles wa sneller kan.
Als je de twee door hebt kan je volgens mij met de tijd spelen.
Je kan immers traag denken en toch snel iets doen daardoor ben je tot veel meer in staat in een kortere tijd en krijg je een veel beter tijdsbesef.
Zo van amai, er zijn nog maar vijf minuten voorbij en ik heb al aan zoveel kunnen denken, terwijl anders vijf minuten voorbij zijn zonder dat je het doorhebt.

gast004

gast004

• >250 berichten
  • 314 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 18:46

Ik denk persoonlijk dat vrij denken niets te maken heeft met tijdsbesef. Volgens mij moet je geen goed tijdsbesef hebben om vrij te kunnen denken of denk je niet vrijer als je een beter tijdsbesef heeft. Volgens mij is daar geen enkel verband tussen. Waarom zou dat wel zo zijn volgens jou?

Michel

Michel

• >250 berichten
  • 261 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 20:54

Om grote dingen te creeren heb je o.a nodig:
- Een groot zelfvertrouwen
- Inventiviteit en/of intuitie
- En een open mind

Of je deze kwaliteiten hebt hangt heel sterk af van je opvoeding en het verloop van je leven.

De meeste van ons hebben het niet.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 30 januari 2007 - 00:57

De meeste mensen zullen als ze iemand tegenkomen die deze eigenschappen bezit heel snel tot de conclusie komen deze persoon hele vreemde gevaarlijke ideeŽn heeft... Een gek, een schadelijke invloed voor de jeugd, een ketter?

Ze zullen hem niet als wijs of intelligent zien: Per definitie is iedereen is afwijkt van onszelf verward of slecht geÔnformeerd in het beste geval. Opzettelijke dwars of misleidend en gevaarlijk in het slechtste geval.

In het land der blinden zit een-oog in het gekkenhuis omdat hij ziek is: Hij denkt dat hij zogenaamd kan 'zien' terwijl iedereen weet dat je alleen kunt 'tasten' en 'luisteren' en 'ruiken', er bestaat geen zintuig 'zien'; dit is een wetenschappelijk feit. De reden voor deze afwijking zijn de bewegingen van die twee bollen voor in zijn hoofd, om hem te genezen moeten deze verwijderd worden.

Zie The Country of the Blind, and Other Stories by H. G. Wells, samenvatting in Wikipedia.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 01:23

Mooie analogie, gmlk, die had ik nog niet gehoord :)
Een groot zelfvertrouwen hebben is geen onontbeerlijke factor: je kan gerust iets moois creŽren en er niet mee naar buiten komen... Alhoewel... Dan moet je natuurlijk nog steeds voldoende overtuigd zijn van je eigenwaarde/je gelijk. Zo voorkom je in ieder geval opsluiting in het gekkenhuis, of het uitsteken van je oogbollen (of verbranding, ik noem maar wat, zoals Galilei).

Michel

Michel

• >250 berichten
  • 261 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 10:27

Mooie analogie, gmlk, die had ik nog niet gehoord :)
Een groot zelfvertrouwen hebben is geen onontbeerlijke factor: je kan gerust iets moois creŽren en er niet mee naar buiten komen... Alhoewel... Dan moet je natuurlijk nog steeds voldoende overtuigd zijn van je eigenwaarde/je gelijk. Zo voorkom je in ieder geval opsluiting in het gekkenhuis, of het uitsteken van je oogbollen (of verbranding, ik noem maar wat, zoals Galilei).

Als je het niet naar buiten brengt dan heb je het niet gecreŽrd.

Je moet zoveel zelfvertrouwen hebben dat de gedachte aan een gekkenhuis je er
niet van weerhoud om het toch te doen.

Vele van ons hebben geweldige ideeen maar wij worden gesaboteerd door het
ontbreken van het zelfvertrouwen

Emile Ratelband laat mensen over heten kolen lopen dit om mensen te versterken
in hun zelfvertrouwen.

Beste qmlk, even een paar voorbeelden van die gevaarlijke mensen waarna jij verwijst.

Nelson Mandela, Mahatma Ghandi, Richard Brandson, John de Mol,
Joop van den Ende etc

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 30 januari 2007 - 11:10

Wellicht dat de meesten van dat lijstje nog te veel zijn aangepast en ingepast om echt 'vrij' te zijn... :)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Michel

Michel

• >250 berichten
  • 261 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 11:46

Wellicht dat de meesten van dat lijstje nog te veel zijn aangepast en ingepast om echt 'vrij' te zijn... :)

Okay dan is de vraag wat is vrijheid.

In een samenleving zal je toch met elkaar rekening moeten houden. Maar kan je
dan toch vrijheid hebben. Of is vrijheid alleen een vorm van anarchisme.

Of word hier bedoeld dat deze mensen niet vast zitten aan standaard gedachten
en ideeen als in "minder voor geprogrammeerde limitatie's"

De mensen in het lijstje zijn toch instaat om grote dingen te doen. Toch de vrijheid
om tot creeren te komen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2007 - 11:50

Vrijheid lijkt mij de kunst om jezelf grenzen te stellen zonder dat je daarvoor anderen nodig hebt.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 11:52

"Grote dingen" is duidelijk subjectief... John De Mol op een rij met Ghandi en Mandela?

Als je het niet naar buiten brengt dan heb je het niet gecreŽrd.

Waarom zou het niet gecreŽerd zijn als het onbekend is?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures