Alcohol en hart

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Alcohol en hart

hallo,

ik heb laatst voor mijn profielwerkstuk een schapenhart 3dagen in alcohol gezet, hij leek opgegeven moment gekookt..

ik heb zelf niet echt een verklaring voor..heeft iemand hier een verklarinG op???

en wat kunnen precies de effecten van alcohol op het hart zijn?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Alcohol en hart

Alcohol denatureert ('ontvouwt') de eiwitten in het weefsel. De rode kleur wordt veroorzaakt door myoglobine, ook een eiwit. Als de structuur hiervan kapot gaat, raakt het eiwit zijn rode kleur kwijt (het daarvoor verantwoordelijke ijzeratoom zal uit de structuur verdwijnen).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 11

Re: Alcohol en hart

kun je misschien meer vertellen over myoglobine?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Alcohol en hart

Wikipedia is zeer handig.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!

Berichten: 11

Re: Alcohol en hart

jaa zeer bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Alcohol en hart

klik

en klik

edit: ow, iets te laat, maar het maakt wel duidelijk dat je zo iets heel gemakkelijk op internet kunt vinden :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Alcohol en hart

Voor informatie over de effecten van alcohol op hart en bloedvaten kun je het beste even wat rondkijken op internet. Er wordt vaak beweerd dat het drinken van 1 tot 2 glazen alcohol per dag goed zou zijn voor hart en bloedvaten. Dit zou o.a. te maken hebben met een verlaging van de cholesterolwaarden in het bloed. Maar er is nog veel onduidelijkheid over de precieze werking.

De meeste info is overigens te vinden in het Engels (zoals gewoonlijk).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 11

Re: Alcohol en hart

bas, u vertelt dat alcohol de eiwitten in het weefsel denatureert, zou dat ook bij een levend hart kunnen gebeuren. bijvoorbeeld iemand die zwaar alcoholist is, zou zijn hart ook op den duur gaan krimpen?

(ik weet dat t niet zal gebeuren, maar heb zelf geen verklaring :) :?: heeft u misschien een verklaring voor mij?)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Alcohol en hart

Hoeveel alcohol (ethanol) zit er in het bloed van een zwaar alcoholist?

Als je die getallen weet, boots die concentratie dan na door ethanol in een fysiologische zoutoplossing (google even) op te lossen en leg daar nog eens een stuk vlees in.

Is een beetje simplistisch, maar ik geloof niet dat je hoge eisen stelt aan de proef?

Bedenk je goed dat alcohol allerlei effecten heeft op o.a. het bloed. Daarbij is het een bloedverdunner en heeft het effect op bijvoorbeeld je rode bloedcellen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer