Springen naar inhoud

Hoe inhoud van een niet volle cilinder berekenen?

• Log in om te kunnen reageren

Noot

Noot

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 11:17

Hallo,
Ik ben niet helemaal zeker dat het onderwerp hier thuishoort, maar aangezien het geen "huiswerk" is, waag ik het er toch maar op.
Ik vraag me af of het mogelijk is om de inhoud van een niet volle cilinder te berekenen. Het gaat hier in 't bijzonder om een stookolietank.
Het enige dat ik met zekerheid weet is dat de tank als ze vol is 3200 liter bevat en dat als ze "leeg" is (de brander niet meer werkt) er 250 liter in zit. In "lege" toestand geeft m'n peilstok 40 cm aan. En 3 weken na gevuld te zijn gaf de stok 117 cm aan.
Volgens m'n eigen berekeningen zou de tank 260,89 cm lang zijn en een diameter van ongeveer 125 cm (schatting) hebben.
Ik denk dat ik wel een idee heb om de inhoud op "bepaalde" momenten te kunnen berekenen, bvb een formule voor als de tank zeker minder dan de helft vol is, maar ik had graag een inzicht van iemand die wat meer van wiskunde afweet....
Bestaan er formules/manieren om te berekenen hoeveel liter een niet volle cilinder bevat, op basis van de metingen op een peilstok?
Bedankt voor jullie hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 januari 2007 - 13:06

Als hij niet halfvol is vermenigvuldigt ge de lengte van de tank met oppervlakte van een cirkelsector waarvan ge de pijl kent. Over halfvol gaat dit met een kleine redenering ook.
Om oppervlakte cirkelsector te berekenen klik hier.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 januari 2007 - 14:38

Ik zou eerder zeggen de cirkelsector van de oliestand plus de driehoek erboven, zodat je het lege segment dat geen olie bevat overhoudt!Je kunt daar wel een diagram van maken en een peilstok vervaardigen,ofwel empirisch een klein tankje maken met steeds er wat water ingooien en peilhoogte aanstrepen.

Maar ik maak het je makkelijker en heb een doorsnede getekend en wat berekeningen uitgevoerd en wel als volgt:

Ga uit van een latlengte 100 cm en deel die in in lengte maten als volgt en gerekend vanaf de onderkant:

0 % hoogte = 0% vol
15% ,, = 9% ,,
30% ,, = 26% ,,
50% ,, = 50% ,,
70% ,, = 74% ,,
85% ,, = 91% ,,
100% ,, = 100% ,,

Je hoogtematen zijn hier dus 15,30,50,70 en 85 cm.

Heb je een staaf van 120 cm als diameter van de tank , dan geef je voor 15% staaflengte, 120/100 * 15%= 18 cm aan.

Geplaatste afbeelding

Wil je verfijning dan moet er meer gerekend worden als in de aanhef van het verhaal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures