Een mogelijke energiecatastrofe

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Een mogelijke energiecatastrofe

Het onzekerheidsbeginsel van Heisenberg wordt afgeleid in de Q.M. en komt voort uit het geval als 2 grootheden niet commuteren.

Een uitdrukking is bv.
\(\Delta E.\Delta t \geq\frac{h}{4\pi}\mbox{ waarbij }h=6,63.10^{-34} J.s\mbox{ cons\tante Planck }\)
Als we bv.
\(\Delta t=10^{-134} s\)
nemen dan is er voor de energie zeker een onzekerheid van
\(\Delta E\geq\frac{6,63.10^{-34}}{4\pi10^{-134}}=0,523.10^{100}\mbox{ Joule}\)
Dus deze energie kan geleend worden uit het vacuum zonder dat er een haan naar kraait.

Als ge nu weet dat ge met een energie van 10 Joule ongeveer 1 kg, 1 m kunt omhoog heffen op aarde is dit een zeer grote hoeveelheid energie (
\(M_{zon}=1,989.10^{30} kg M_{aarde}=5,97.10^{24} kg)\)
Volgens de A.R.T. is de tijd continu, dus kunnen we zeer kleine tijdsintervallen nemen, zelfs oneindig klein, zodanig dat de onzekerheid in de energie oneindig groot is. Hieruit zou volgen dat het eindige heelal een oneindige temperatuur zou hebben. Dit is niet zo, dus de A.R.T. moet falen voor kleine tijdsintervallen.

Uit bovenstaande volgt volgens mij ook dat de tijd niet continu is maar korrelig dus met bepaalde kleine quanta toeneemt.

Zo zou men ook kunnen verklaren hoe het heelal is ontstaan. Het ontstaan van de tijd bracht noodzakelijk energie uit het vacuum vrij, die in het begin zich bevond in een klein volume(Big-Bang bij een oneindige temperatuur) en dan kwam de uitdijing met de afkoeling. Want steeds kwam energie uit het vacuum vrij naarmate de tijd met bepaalde eindige kleine quanta toenam.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Een enorme hoeveelheid energie voor 10^100 aantal parallelle werelden.

Per wereld is het 'niks' meer.

Het bovenstaande van 10^100 kan wat minder zijn maar er zijn een hoop werelden.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 125

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

wat is
\(\Delta t\)
?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Dit is niet zo, dus de A.R.T. moet falen voor kleine tijdsintervallen.
Klopt, voor hele kleine tijds- of ruimteintervallen hebben we quantumgravitatie nodig en daar hebben we nog geen onomstreden theorie voor. De twee belangrijkste kandidaten om quantumgravitatie te beschrijven zijn stringtheorie en loopquantumgravity.
Uit bovenstaande volgt volgens mij ook dat de tijd niet continu is maar korrelig dus met bepaalde kleine quanta toeneemt.
Nee hoor, dat volgt hier helemaal niet uit. Stringtheorie werkt gewoon met een continue ruimte-tijd. Loopquantumgravity werkt wel met een discrete ruimte, maar om andere redenen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

@reindern
\(\Delta t\)
is de tijd waarover men de energie van een systeem meet.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Incorrect. De delta staat voor (een sloppy notatie van) de standaard deviatie
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Schwartz schreef:Een enorme hoeveelheid energie voor 10^100 aantal parallelle werelden.

Per wereld is het 'niks' meer.

Het bovenstaande van 10^100 kan wat minder zijn maar er zijn een hoop werelden.
Volgens mij is het zelfs 10^500, veel meer dus.

Ik betwijfel overigens of dit iets met het topic te maken heeft.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 481

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Wat is de relatie met ''mogelijke Energie catastrofe''?
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Als er een enorme hoeveelheid energie voor een zèèr kort moment geleend wordt, is daar toch niet meer van te merken dan wanneer er een kleinere hoeveelheid energie voor een grotere tijd geleend zou worden? Ik zie niet in waarom Heisenberg niet voor zeer kleine ∆t zou gelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Omdat dan volgens de gegeven betrekking de fout op de energie zo groot kan worden als men zelf wil naarmate
\(\Delta\mbox{t}\)
kleiner wordt moet
\(\Delta\mbox{E}\)
groter worden omdat hun produkt groter of gelijk moet zijn aan een constante waarde.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Energie kan niet geleend worden uit het vacuum maar wordt geleend uit het zero-point energy veld.

En omdat het zero-point energy veld een bron voor alle werelden is kan men niet het gehele systeem voor jezelf opeisen.

Omdat elke 'tijd' een aparte wereld is kan men bij een zeer smalle tijdsinterval voorstellen dat er geen twee werelden parallel meer zijn.

Je bekomt dan overlapping.

Dus bij de 1e en 2e seconde heeft men twee unieke werelden met daartussen een bepaald aantal.

(tussen het aantal heeft men ook nog de subwerelden)

Gaat men het tijdsinterval van die ene seconde terugschroeven dan gaat men bij een bepaald interval merken dat de quantum-states niet meer gelijkwaardig verlopen maar door elkaar gaan huppelen, er ontstaat nu interferentie door de waves rond die states.

(eigenlijk moet men het verhaal bovenstaand andersom lezen)

Het gaat erom dat de states niet meer een syncroon tijdsverloop hebben.

Ze wippen maar wat aan zullen we maar zeggen.

De sub-states wippen door de tijden heen en de daaruit vloeiende main-state wipt keurig met de tijd mee maar kan wel eens wat terug in de tijd wippen...

Hoe dieper men gaat hoe meer ze een processiemars gaan houden.

1 stap terug in de tijd en 2 vooruit en dan weer 1 terug om dan weer 3 vooruit te doen en dan weer 2 terug etc etc.

Je kunt het zich beter voorstellen als men 1000 pentium-processors met elkaar koppelt met elk een eigen generator.

De ene generator loopt net wat sneller waardoor berekeningen in deze dan eerder klaar zijn.

Als men alle 1000 processers dan aan 1 uitgang koppelt bekomt men het gemiddelde van de berekening.

Laat men een berekening van een sinus lopen dan bekomt men een vette sinus als alle processors precies parallel lopen.

Laat men nu de 'sync' los, het syncroon laten lopen, dan gaat elke processor zijn eigen gang.

Na een tijd bekomt men het feit dat men 1000 sinussen heeft die elk een eigen state heeft.

Door de interferentie bekomt men geen vette sinus meer maar een ruissignaal rond de gemiddelde sinus frequentie.

In feite hebben we een zero-point energy veld van 1000 sinussen gecreeerd.

Het gemiddelde van de sinus druk is 0.

De energie van het sinussen veld wordt gebruikt voor het produceren van de sinus.

Dus zero energie opbrengst als men het niet observeert.

Als men het observeert dan tapt men stroom af van die pentium-processer.

De processer moet stroom hebben om de sinus in stand te houden.

Bij een computer hebben we daarvoor een vette voeding, in de quantum-mechanica creeren we een 'gat' in het veld.

Er ontstaat onderdruk in een veld met druk.

Hopelijk vormt het bovenstaande beetje een beeld van het probleem.

Bij zeer kleine tijdsintervallen wordt de formule onbruikbaar doordat het een gemiddelde geeft.

Het verklaart niet waarom het zo is maar het meet zeg maar de gemiddelde snelheid van die processiemars.

-1 meter + 2 meter is 1 meter.

10 maal 1 meter is 10 meter afgelegd.

In feite heeft het deeltje een afstand afgelegd van 30 meter.

Gaat men een snelheidsmeter plaatsen dan zegt de natuurkundige van het jaar 1800: aha ik meet 1 meter per seconde.

De supersupermeter bij cern meet eerst -1 per eenheid en dan nog eens -1 en dan weer 2 etc.

Tijd is niet een zaak dat analoog is.

Een quantum-mechanical systeem heeft geen tijd aanduider, het bevindt zich in een state.

De zpe zorgt ervoor dat de basis states naar andere basis states gaan.

Als twee systemen met elkaar gaan interfereren, states uitwisselen en mengen en uitdoven kan men gaan spreken van het ontstaan van tijd voor BEIDE systemen.

Per systeem kan men niet spreken van tijd.

Onze tijd, de klok aan de wand, is een observatie in een quantum-mechanical systeem met een quantum-mechanical systeem en is dus vals.

De werelden zijn echt, het gehele quantum-mechanical systeem, waardoor deze werelden door observatie in een quantum-mechanical systeem tot 1 wereld is gedoemd.

Vragen?
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Schwartz schreef o.a.:
Door de interferentie bekomt men geen vette sinus meer maar een ruissignaal rond de gemiddelde sinus frequentie.  

In feite hebben we een zero-point energy veld van 1000 sinussen gecreeerd.  

Het gemiddelde van de sinus druk is 0.  
Dank je voor mooi verhaal, voor mij op sommige punten een beetje moeilijk om volgen en dat zeker aan mijn kennis zal liggen op dit gebied. Ik heb het beginsel van Heisenberg zomaar toegepast zoals ik het aanvoel. Met die zero point energie wilt ge hoogst waarschijnlijk zeggen dat naarmate het tijdsinterval korter wordt alles door interferentie van waarschijnlijkheidsgolven golven de geleende energie afgevlakt wordt. Toch heeft men al proefondervindelijk kunnen aantonen( naam proef ontsnapt mij nu) dat het vacuum vol virtuele deeltjes zit(bv. wordt een electron en een positron gevormd, die dan na korte tijd weer verdwijnen);dus hier wordt toch duidelijk energie geleend vanuit het vacuum om een deeltje met zijn antideeltje te vormen. Dus volgens mij als ge Heisenberg rigoureus toepast meen ik dat ge mijn gevolg krijgt. Alhoewel als ge de zaak met die states bekijkt zoals ge dit uitlegt (zelfs dat de tijd kan achteruitlopen) kan men er misschien uitkomen als we een tijdsinterval in de Q.M. anders gaat bekijken. Ik moet toegeven dat ik dit ergens niet goed begrijp; voor mij is
\(\Delta\mbox{t}\)
in Heisenberg een bepaald tijdsinterval, niet iets wazigs.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 125

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Incorrect. De delta staat voor  (een sloppy notatie van) de standaard deviatie
Precies! Dat dacht ik ook.
\(\Delta t\)
is dus (uit mijn hoofd) gelijk aan:
\(\sqrt{ \int ( t - t_{ge\middeld})^2 dx }\)
of zoiets? En in de quantummechanica mogelijk:
\(\Delta_{|\Psi>}t = \sqrt{ < \Psi| t^2 | \Psi> - < \Psi| t | \Psi>^2}\)
.

Wat moet ik me hier bij voorstellen?

Waarom is tijd onzeker ofzoiets?
\(t\)
is toch helemaal geen operator zoals plaats en impuls, dus waarom zou ik mogen concluderen dat er energie 'geleend' kan worden? Ik snap wel dat
\(E\)
en
\(t\)
niet commuteren (net als plaats en impuls), maar omdat
\(Et-tE = i \hbar\)
is het toch nog niet zo dat ik dit soort conclusies kan trekken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

het commuteren van 2 operatoren impliceert met de postulaten van QM dat er een onzekerheidsrelatie ontstaat. dus Moest [H,T] verschillen van 0 was het wel zo geweest dat je zulke conclusies kan trekken. Echter, t is geen operator. De genoemde wet is dan ook heel wat minder fundamenteel dan de onzekerheid voor plaats-impuls. Op kwantumveldniveau kan je energiebehoud niet meer als een fundamentele wet zien. Je krijgt dan off-shell deeltjes, voor velen gekend als virtuële deeltjes. Gelukkig volgt wel voor het globale proces dat energie behouden blijft.

Het geeft natuurlijk wel een idee van grootte-orden. Dit komt o.a. uit bij continuë storingsrekening voor het elektromagnetisch verval van aangeslagen toestanden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Een mogelijke energiecatastrofe

Dit sluit wel een beetje aan op een eerder topic: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=49563
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer