Springen naar inhoud

Wat is liefde?

• Log in om te kunnen reageren

Vrijzinnig-filosoofje

Vrijzinnig-filosoofje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 13:10

Dualist als ik ben twijfel ik soms toch over het feit of liefde ook zo werkt? Is het niet gewoon puur lichamelijke aantrekkingskracht en gaat daarom na een tijdje als je eraan gewend bent de verliefdheid ook weer voorbij? War is liefde eigenlijk? Tot aanzienlijk meerdere mensen kan je je lichamlijk aangetrokken voelen, maar je voelt toch iets anders voor diegene waar je verliefd op bent. Hoe komt dat? Bestaat er zo iets als houden van, je kan niet zelf bepalen of je liefde voelt voor iemand, dus zou het puur een lichamelijk proces moeten zijn.
hoe denken jullie daarover?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Smirnovv

Smirnovv

• >100 berichten
  • 133 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 14:03

Hoewel ik geen dualist ben in de strikte zin van het woord (ik geloof niet echt in de scheiding van ziel en lichaam) denk ik wel dat liefde zowel een lichamelijke als een geestelijke component hebben (die voor mij dan uiteindelijk te herleiden zijn naar één lichamelijke component uiteindelijk). Ik denk dat liefde enerzijds bestaat uit het aantrekkelijk vinden van de andere persoon in fysische zin van het woord. En daarnaast moet er voor liefde zeker ook een geestelijke component aanwezig zijn. Je moet een soort geestelijke verwantschap met die persoon voelen waardoor je je als het ware één kan voelen met die persoon.

Toch denk ik dat deze beide componenten zeer gemakkelijk met elkaar kunnen interageren. Ik ben er zeker van dat wanneer er een geestelijke verwantschap bestaat dat mijn langzamerhand zichzelf kan "wijsmaken" dat de andere persoon ook fysiek aantrekkelijk is. Liefde maakt blind zeggen sommigen, liefde ziet juist scherp omdat ze juist de kleine goede details ziet, zeggen anderen. Maar beiden willen ze hetzelfde zeggen: fysieke aantrekkelijkheid kan zich ontwikkelen indien er genoeg geestelijke prikkels zijn. Andersom is het misschien moeilijker, maar ook zeker niet onmogelijk. Denk bijvoorbeeld aan vrouwen die van hun man blijven ondanks het feit dat deze mannen hen soms hardhandig aanpakken. Ook daar moet een soort filterwerking optreden die de slechte ruis wegfiltert en enkel het goede behoudt.

Tot slot ben ik er ook niet van overtuigd dat liefde niet kan worden "aangekweekt". In dat geval zou er enkel liefde op het eerste gezicht bestaan. Ik denk dat mensen perfect in staat zijn om een liefde te faken, zichzelf uiteindelijk wijsmaken - en het uiteindelijk ook geloven - dat ze daadwerkelijk op een persoon verliefd zijn. Of dit de basis kan zijn voor een langdurige stabiele relatie is iets anders, maar ik sluit het niet uit.

Misschien is alle liefde een illusie en slechts een maatschappelijk aangepraat fenomeen en zijn alle relaties slechts begoochelingen van onze wanhopige geesten.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2008 - 23:18

Zou je liefde kunnen omschrijven als evolutionair resultaat van elkaar nodig hebben bij het opvoeden van het nageslacht? Wordt het niet eens tijd dat we afstappen van het idee dat liefde iets magisch is? Dat we inzien dat liefde het gevolg is van lust -seksueel aangetrokken voelen tot-- en lust niet het gevolg van liefde?...

Wat is liefde?
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,
kan ik niets zeker weten.
Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,
dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2008 - 23:43

Nou, gedeeltelijk. Lust is het gedeelte dat nodig is kinderen te verwerken. Liefde is het gedeelte dat nodig is bij elkaar te blijven en dus te zorgen dat het kind de volwassen leeftijd weet te redden.

Kiwiwoman

Kiwiwoman

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2008 - 05:54

Tjonge zeg, hoofd (inderdaad hoofd, houdt in dat je je hoofd gebruikt, dus je hersens. Is goed, maar er is nog meer dan alleen een hoofd),

Liefde is een gevoel. Probeer dat maar eens te beredeneren. En ik heb het niet over lust. Da's weer wat anders. Daar kun je met je hoofd niet bij, he? Hahaha

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2008 - 09:40

Liefde is een gevoel. Probeer dat maar eens te beredeneren.

Dat zijn veel wetenschappers anders wel aan het doen, hoe ongrijpbaar het ook voelt, Liefde is gewoon een kwestie van hormonen en neurotransmittors..
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2008 - 09:55

Dat zijn veel wetenschappers anders wel aan het doen, hoe ongrijpbaar het ook voelt, Liefde is gewoon een kwestie van hormonen en neurotransmittors..

Hmm,da's wel heel reductionistisch hoor,wat lust en verliefdheid betreft spelen ze waarschijnlijk een belangrijke rol,bij een 'hogere' vorm van liefde wordt vaak net tegen het dictaat van de chemie ingegaan.

Helen Fisher:Liefde bestaat uit het overschatten van de verschillen tussen een bepaalde vrouw en de andere.
http://nl.youtube.co...h?v=x-ewvCNguug

Veranderd door peterA, 28 maart 2008 - 10:05

huh?

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 maart 2008 - 22:55

Wat is liefde?

'Liefde is een gevoel, dat je voelt als je een gevoel voelt dat je nooit eerder hebt gevoeld.' heb ik ooit gehoord. Voel je 'm?

Wordt het niet eens tijd dat we afstappen van het idee dat liefde iets magisch is?

Arme ziel! Eén van de soorten liefde is oprechte vriendschap die niets met sex te maken heeft. Wil je nog enkele soorten? Liefde van van een ouder voor een kind. Liefde van een kind voor zijn ouder(s) (Eén van de 10 geboden). De wederzijdse liefde tussen God en een gelovige. Liefde voor wetenschap en allerlei vormen van kunst. Er zijn nog meer soorten.
Als je (geldt voor iedereen) alleen op de erotische liefde gefocusseerd bent, heb je een armzalig bestaan.
Of dit onder wetenschap valt, weet ik ik niet . Het valt wel onder Wetenschap.

Kiwiwoman

Kiwiwoman

• >100 berichten
  • 179 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2008 - 23:05

Voor mij is liefde verbondenheid, met mensen, met de natuur, met dieren, met nou ja, noem maar op.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 maart 2008 - 23:13

Tja, ik denk dat de wetenschappelijke kijk op liefde vrij uitgebreid is, maar kennelijk is dat hier niet het discussiepunt, anders had je wel voor het biologie- of psychologieforum gekozen. Het gaat je er kennelijk om dat liefde niet iets magisch is. Dat klopt volgens mij tot op bepaalde hoogte. Zeer goed en wel dat we kunnen verklaren waar het vandaan komt, maar het blijft een zeer apart gevoel (althans naar mijn mening, maar ik zie nog niet meteen iemand tegenspreken :D). Als je verliefd wordt denk je niet: "Oh, het is maar neurotrofine." En eigenlijk is dat maar logisch ook. Het maakt helemaal niet uit wat je lichaam doet.

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2008 - 08:56

Als je verliefd wordt denk je niet: "Oh, het is maar neurotrofine." En eigenlijk is dat maar logisch ook. Het maakt helemaal niet uit wat je lichaam doet.

inderdaad

liefde en verliefdheid zijn chemische processen. ze vereenvoudigen het parings- en opvoedingsproces dat daarop volgt.
maar dat betekent niet dat het geen zalig gevoel meer is hé.
vergelijk het met een heerlijk dessert. het smaakt plots niet slechter omdat je weet hoe het gemaakt wordt.

Razerwint

Razerwint

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2008 - 15:34

Ik denk dat liefde de affectie is die ontstaat als mensen elkaar nodig hebben of kunnen gebruiken, maar dit niet persé in het bewustzijn tot uitdrukking komt. Hierdoor blijven die mensen bij elkaar zonder echt te weten waarom en helpen ze elkaar als ze er ogenschijnlijk geen baat bij hebben. Dat is volgens mij liefde: Een heel egoïstisch iets, wat niet wil zeggen dat het negatief is want iets dat niet egoïstisch is is overbodig. :D

Als je verliefd wordt denk je niet: "Oh, het is maar neurotrofine." En eigenlijk is dat maar logisch ook. Het maakt helemaal niet uit wat je lichaam doet.

En dat is maar goed ook, anders zouden we als intelligente wezens altijd ons verstand gebruiken waardoor we niet meer in verbinding staan met het onderbewuste. En volgens mij zijn gevoelens dan nutteloos geworden, het is dus ook logisch dat je dat niet denkt.

mRiE

mRiE

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2008 - 20:36

liefde is de grootste kracht die er bestaat,
soms verwoest het dingen
soms bouwt het dingen op.
en daarnaast is het nog eens onverklaarbaar ook!
lang leve de liefde!!!
x mrie

Hansicarpus

Hansicarpus

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2008 - 09:32

Men heeft geen flauw benul van hoe gevoelens en ervaringen in het algemeen kunnen bestaan, als wat ze zijn als concrete belevingen, hoewel men wel de samenhang met de fysische wetten begint te ontrafelen en er meestal van uitgaat dat ze daar volkomen afhankelijk van zijn.

De 'magie' is voor mij het feit dat het geheel aan interagerende deeltjes niet 'blind' is. Bepaalde filosofen zouden deze redenering echter als een denkfout zien, omdat je in feite moet vertrekken vanuit het allereerst gegevene: de persoonlijke beleving als geheel aan indrukken.

Crispijn

Crispijn

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2008 - 15:17

biologisch gezien is liefde inderdaad slechts hormonen etc etc. ik weet er het zijne niet helemaal van, maar de documantaire hierover was dan ook zodanig langdradig en lang (twee verschillende dingen, in combinatie ook wel omschreven als doodsaai) dat ik halverwege wat anders ben gaan doen.

maar velen zal het geen zak schelen dat er een hormoon voor dat gevoel zorgt. wat maakt dat nou uit?

maar aan ferry

Nou, gedeeltelijk. Lust is het gedeelte dat nodig is kinderen te verwerken. Liefde is het gedeelte dat nodig is bij elkaar te blijven en dus te zorgen dat het kind de volwassen leeftijd weet te redden.

dat hoeft nou niet per se liefde te zijn, neem bijvoorbeeld een kind dat verscheurt word omdat zijn ouders constant ruzie maken, dat kind zal ook best volwassen worden. natuurlijk vind iedereen het logischer dat ze zouden scheiden, maar dat is weer een zijsprong.
ik neem nu trouwens maar aan dat je verwekken bedoelt, kinderen zijn toch niet zo traumatisch dat je ze moet verwerken??

Veranderd door Crispijn, 25 april 2008 - 15:19

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures