Springen naar inhoud

Van afstanden naar co÷rdinaten i.p.v. andersom

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 10 januari 2005 - 17:46

Beste...,

Misschien is dit eerder iets voor een geografieforum, maar daar zie ik alleen hoe je van co÷rdinaten op een kaart met behulp van Pythagoras, vrij simpel afstanden kunt berekenen op grond van gegeven en bekende co÷rdinaten (wortel((x2-x1)^2+(y2-y1)^2) etc. etc., een kind...). Maar nu andersom!

Ik heb van een onbekend en vergaan land alleen nog een afstandstabel tussen zeg 100 steden kunnen vinden. Die zijn ooit bepaald door te meten hoe lang het duurt om van plaats A naar plaats B te lopen etc. etc. Nu wil ik op grond daarvan de originele 'kaart' van dat land zo goed mogelijk reconstrueren, met andere woorden de best passende co÷rdinaten van alle genoemde steden (even los van rotatie, spiegeling e.d.). De matrix is door allerlei rivieren en bergen (dus nog afgezien van de te verwaarlozen kromming van de aarde), uiteraard niet helemaal 'consistent' of 'kloppend', dus het gaat me om de best mogelijke 'fit'.

In realiteit gaat het uiteraard niet om afstanden tussen plaatsen, maar om afstanden tussen bijvoorbeeld groepen personen op basis van een aantal variabelen als eet- en drinkgewoonten e.d., maar het idee is exact hetzelfde. Het lijkt op clusteranalyse in de statistiek, maar nu... twee-dimensioneel.

Zijn er al algoritmes voor deze vraagstelling ontwikkeld, zijn er boeken of artikelen omtrent dit onderwerp verschenen, is er ook al software die dit probleem 'behandelt'? Moet dit met een ingewikkelde maximum likelihood methode (die co÷rdinaten op grond waarvan deze afstandstabel het meest waarschijnlijk is...), of is er 'om de hoek' een hele simpele en onverwachte oplossing? Als er iemand is die me hier meer over zou kunnen vertellen, heel graag.

Met groet, Ernest de Vroome

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures