[Mechanica] Wiskundige Slinger

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

[Mechanica] Wiskundige Slinger

Ik weet niet of deze post juist is geplaatst, maar ik zit met een kleine vraag omtrent de wiskundige slinger.

een slingerende massa m beschijft een cirkelboog, de krachten die op deze massa werken zijn de zwaartekracht en de spankracht van de draad.

Deze twee krachten geven een resultante die Ft wordt genoemd.

Kan iemand mij vertellen wat de naam van Ft is.

wie de vraag niet begrijpt

Fz = zwaartekracht

Fs = spankracht

Dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Wiskundige Slinger

Ft is de resulterende kracht van Fz en Fs. Teken eens een slinger met een bepaalde hoek theta, teken de zwaartekracht en de spankracht, tel deze krachten op. Dat is Ft.

Berichten: 3

Re: [Mechanica] Wiskundige Slinger

Ft is de resulterende kracht van Fz en Fs. Teken eens een slinger met een bepaalde hoek theta, teken de zwaartekracht en de spankracht, tel deze krachten op. Dat is Ft.


Dat weet ik, maar ik ben op zoek naar de naam van die kracht

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Wiskundige Slinger

De resulterende kracht? De tangentiële kracht? Omdat ze "tangent", rakend aan de baan is.

Berichten: 3

Re: [Mechanica] Wiskundige Slinger

De resulterende kracht? De tangentiële kracht? Omdat ze "tangent", rakend aan de baan is.


zou kunnen, maar ik heb er mijn twijfels over eerlijk gezegd

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Wiskundige Slinger

Waaraan twijfel je dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Wiskundige Slinger

Over namen van krachten zijn bij mijn weten geen vastliggende afspraken gemaakt. Je kunt je dan ook suf zoeken naar wat het moet betekenen, maar het moet de betekenis hebben die de schrijver van het probleem eraan geeft.

Wel zijn er stilzwijgende conventies op dit gebied. Met een Fz worden in Nederland meestal alleen zwaartekrachten aangeduid, met een Fw wrijvingskrachten, met een Fn normaalkrachten, enz.

Ft is in de context van de opgave een heel logische aanduiding voor een kracht die tangentieel werkt. Ik zou er maar niet verder aan twijfelen in dit geval. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Mechanica] Wiskundige Slinger

idem in belgië, alhoewel ik nu werk met een engels boek en daar krijg ik dan

Fz=W

Fn=N

Fw=F

dikke leters voor vectoren, anders voor groottes
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer