Draaisnelheid?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Draaisnelheid?

Hallo

Ik zat eens na te denken over het volgende; De afstand van de zon tot een planeet heeft veel invloed op bepaalde eigenschappen van zo'n planeet. Nou vraag ik me af of de snelheid waarmee een planeet om zijn as heen draait afhankelijk is van de afstand tot een ander bepaald voorwerp dat een gravitatiekracht uitoefent. Dus maw zou de afstand van de aarde tot de zon groter worden dan zou de gravitatiekracht die de zon uitoefend op onze planeet kleiner worden waardoor er minder weerstand is voor onze planeet dus zal ze sneller om haar as draaien.

Ik weet het niet zeker, dus kan iemand me vertellen of ik gelijk heb. :shock:

Alvast bedankt.

Berichten: 683

Re: Draaisnelheid?

Dus m.a.w. zou de afstand van de aarde tot de zon groter worden dan zou de gravitatiekracht die de zon uitoefend op onze planeet kleiner worden waardoor er minder weerstand is voor onze planeet dus zal ze sneller om haar as draaien.
Kun je mij uitleggen waarom er weerstand is?

Re: Draaisnelheid?

Nou ik heb altijd geleerd dat als er twee krachten een tegenovergestelde richting hebben je ze van elkaar moet aftrekken om aan de nettokracht te komen.

De zon oefend een gravitatiekracht uit op de aarde, de richting van die kracht is naar de zon toe en bij de aarde gebeurd er precies hetzelfde.

Dus als de gravitatiekracht van de zon zwakker wordt doordat bijv de afstand tot het voorwerp toeneemt wordt die kracht kleiner.

Antwoord op jou vraag: Ik bedoel niet speciefiek weerstand in de vorm van lucht of iets dergelijks maar in de vorm van krachten die elkaar opheffen of tegenwerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Draaisnelheid?

appie schreef:Nou ik heb altijd geleerd dat als er twee krachten een tegenovergestelde richting hebben je ze van elkaar moet aftrekken om aan de nettokracht te komen.

De zon oefend een gravitatiekracht uit op de aarde, de richting van die kracht is naar de zon toe en bij de aarde gebeurd er precies hetzelfde.

Dus als de gravitatiekracht van de zon zwakker wordt doordat bijv de afstand tot het voorwerp toeneemt wordt die kracht kleiner.

Antwoord op jou vraag: Ik bedoel niet speciefiek weerstand in de vorm van lucht of iets dergelijks maar in de vorm van krachten die elkaar opheffen of tegenwerken.
wat ik daaruit begrijp is dat een kracht kleiner wordt doordat ze kleiner wordt, niet dat dat me fout lijkt, maar echt zinvol?

Berichten: 683

Re: Draaisnelheid?

Ik bedoel niet speciefiek weerstand in de vorm van lucht of iets dergelijks maar in de vorm van krachten die elkaar opheffen of tegenwerken.
Over welke krachten heb jij het dan die elkaar opheffen of tegenwerken?

Re: Draaisnelheid?

wat ik daaruit begrijp is dat een kracht kleiner wordt doordat ze kleiner wordt, niet dat dat me fout lijkt, maar echt zinvol?


Nee...ik bedoel dat een bepaalde kracht minder effect heeft naarmate de afstand tot het voorwerp toeneemt.

Re: Draaisnelheid?

Over welke krachten heb jij het dan die elkaar opheffen of tegenwerken?


De gravitatiekracht van de zon en de aarde die in een tegenovergestelde richting van elkaar een kracht uitoefenen.

Berichten: 683

Re: Draaisnelheid?

Wat heeft dat met de snelheid van de Aarde om zijn as te maken?

Re: Draaisnelheid?

Nou als jij een bepaald voorwerp laat draaien bijv, een knikker. Nou stel dat die beinvloed wordt door een aantrekkingskracht, dan zal die toch enige vorm van weerstand ondervinden waardoor die niet evensnel zal draaien als een knikker die veel verder weg staat en minder beinvloed wordt door diezelfde aantrekkingskracht.

Ik weet het, klinkt als onzin maar zou dit niet met planeten gebeuren hetzelfde zijn namelijk, planeten die verder van de zon staan hebben toch minder last van die gravitatiekracht van de zon.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Draaisnelheid?

appie schreef:Nou als jij een bepaald voorwerp laat draaien bijv, een knikker. Nou stel dat die beinvloed wordt door een aantrekkingskracht, dan zal die toch enige vorm van weerstand ondervinden waardoor die niet evensnel zal draaien als een knikker die veel verder weg staat en minder beinvloed wordt door diezelfde aantrekkingskracht.

Ik weet het, klinkt als onzin maar zou dit niet met planeten gebeuren hetzelfde zijn namelijk, planeten die verder van de zon staan hebben toch minder last van die gravitatiekracht van de zon.
aan de ene helft ondervind die knikker een weerstand maar aan de andere helft ondervind die een 'hulpje' dus als die knikker homogeen en perfect is ondervind die netto geen weerstand

Re: Draaisnelheid?

hallo

De aarde is niet echt bepaald homogeen aan andere terriristische planeten in ons zonnestelsel. Verder is zij ook niet echt perfect.

Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord om mijn vraag; Heeft de gravitatiekracht van de zon enige effect op de rotatiesnelheid van de aarde?

Berichten: 683

Re: Draaisnelheid?

Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord om mijn vraag; Heeft de gravitatiekracht van de zon enige effect op de rotatiesnelheid van de aarde?
Ik denk het niet. Het zwaartekrachtveld van de Aarde heeft toch ook geen invloed op de draaisnelheid van het wiel van mijn fiets?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Draaisnelheid?

en geld behoud van impulsmoment hier niet?

Re: Draaisnelheid?

Ehm, Hoi ;) Ik heb dus een vraag bij aardrijkskunde gekregen.. een doordenker.. en ik kom er niet uit, ik heb aan mijn ouders, zus, broer en vrienden gevraagd of zij het antwoord weten. De vraag luidt:

:?: Hoe kan het dat wanneer iets compacter wordt het sneller gaat draaien ;) Denk ook aan een figuurschaatster die een pirouette maakt. :shock:

Ik kom er dus niet helemaal uit en ik vroeg me af of iemand dat wel wist.. Ik heb wat opgevangen bij L.O. dat het iets te maken had met gewicht naar binnen, maar ik denk dat het wel wat anders ligt bij de aarde. Ik heb wel een verzoek bij het antwoord, laat t wel een beetje op mijn iq ;) Ik ben wel van nature blond hea ;) Ik bedoel eigenlijk meer dat het wel op het iq van een 2e klasser moet zijn.. Verder had ik niet veel te vermelden

Greetz Claudia

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Draaisnelheid?

Blondiaatjuh schreef:Ehm, Hoi ;) Ik heb dus een vraag bij aardrijkskunde gekregen.. een doordenker.. en ik kom er niet uit, ik heb aan mijn ouders, zus, broer en vrienden gevraagd of zij het antwoord weten. De vraag luidt:

:?: Hoe kan het dat wanneer iets compacter wordt het sneller gaat draaien ;)  Denk ook aan een figuurschaatster die een pirouette maakt.   :shock:

Ik kom er dus niet helemaal uit en ik vroeg me af of iemand dat wel wist..  Ik heb wat opgevangen bij L.O. dat het iets te maken had met gewicht naar binnen, maar ik denk dat het wel wat anders ligt bij de aarde. Ik heb wel een verzoek bij het antwoord, laat t wel een beetje op mijn iq   ;) Ik ben wel van nature blond hea ;) Ik bedoel eigenlijk meer dat het wel op het iq van een 2e klasser moet zijn.. Verder had ik niet veel te vermelden

Greetz Claudia
Ik weet niet of ik dit heel simpel kan uitleggen.

De energie in de draaing van een voorwerp zit in de draaisnelheid (hoeksnelheid) en het traagheidsmoment. Het traagheidsmoment is de verdeling van de massa over het object. Hoe verder de massa naar buiten ligt, hoe hoger het traagheidsmoment.

Stel je hebt de pirouette van de ijsschaatser. Deze begint met de armen gestrekt en eindigt met de armen bij het lichaam. Het traagheidsmoment is in het eerste geval dus groter dan in het tweede geval.

Het is echter zo dat de energie tijdens deze overgang constant blijft (wet van behoud van energie). Dus als het traagheidsmoment afneemt, moet de hoeksnelheid wel toenemen om de energie constant te houden.

Een object dat compacter wordt krijgt ook een kleiner traagheidsmoment en gaat dus ook sneller draaien.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer