[warmteleer] Kringproces

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

[warmteleer] Kringproces

Ik ben met onderstaande oefenopgave bezig en heb hier geen uitwerkingen van. Ik zit nu bij een vraagje waarvan ik niet weet hoe ik het aan moet pakken....

De opdracht:

Een ideaal gas doorloopt het Joule kringproces dat bestaat uit twee adiabaten en twee isobaren. Het kleinste volume voor het gas in dit proces is V en het grootste volume 2V, terwijl de kleinste druk in het kringproces p is en de grootste druk 2p. De interne energie, E, van het systeem wordt gegeven door E=5/2 NkT, waarbij N het totaal aantal molekulen in het systeeem is, T de temp en k de constante van Bolzmann.

De vraag:

Bereken de hoogste en laagste temperatuur die in het kringproces worden bereikt.
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [warmteleer] Kringproces

Het is lang geleden dat ik iets aan thermodynamica heb gedaan, en het is niet mijn sterkste punt. Maar om te beginnen: moet dit:
E=5/2 NkT
niet zijn E=3/2 NkT ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [warmteleer] Kringproces

nee niet in dit geval, het is gegeven in eerste instantie, maar het kan allebei. Deze constante zegt iets over het aantal vrijheidsgraden van de molekulen.

3/2 staat voor translatie

2/2 staat voor rotatie en ook vibratie

Als je 5/2 hebt, gaat het dus over een gas wat molekulen bevat die zowel transleren als roteren. Als je 7/2 hebt gaat het over alledrie de bewegingsmogelijkheden. Dat noemen ze de equipartitie van energie.

Maar het is verder gewoon gegeven in de opdracht dus hier moet ik het mee doen.
Nothing to see here, move along...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: [warmteleer] Kringproces

Ik kan er nog wel bijvertellen dat voor de twee adiabaten geldt,

PV^γ = constant en TV^(γ-1) = constant

en verder geldt op elk punt in het kringproces: PV=nRT
Nothing to see here, move along...

Reageer