zwart gat/sneller dan licht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 321

zwart gat/sneller dan licht

Ik heb al verschillende keren discussies gezien over dat sneller gaan dan de lichtsnelheid niet mogelijk is

als licht wordt opgeslorpt in een zwart gat, dan moet dit toch sneller gaan dan de lichtsnelheid of zit ik hier mis?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: zwart gat/sneller dan licht

Waarom moet dat? Licht (in vacuum) gaat altijd met de lichtsnelheid, niet zachter maar ook niet harder.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 624

Re: zwart gat/sneller dan licht

dumery schreef:Ik heb al verschillende keren discussies gezien over dat sneller gaan dan de lichtsnelheid niet mogelijk is

als licht wordt opgeslorpt in een zwart gat, dan moet dit toch sneller gaan dan de lichtsnelheid of zit ik hier mis?
Je denkt misschien dat dit zo is, omdat het zwarte gat "heel hard aan zo'n foton trekt". Het enige wat zo'n zwart gat doet, is de ruimte-tijd krommen, en die kromming wordt naarmate je naar het middelpunt gaat steeds sterker. Op een gegeven moment blijft dat licht ingevangen, maar het heeft nog steeds diezelfde snelheid. Het enige wat dat foton doet is de geometrie van de ruimte-tijd volgen met een zogenaamde geodeet ( kortste route ), en dat kan prima met een constante snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: zwart gat/sneller dan licht

Ik ben akkoord met Rudeoffline. Maar wat doet het zwarte gat met dit licht?Is het zwarte gat een scheur in de ruimtetijd?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: zwart gat/sneller dan licht

Een zwart gat zal alleen de golflengte van EM-straling veranderen. De golflengte zal kleiner worden voor straling die richting de waarnemingshorizon beweegt, en groter worden voor straling die van de waarnemingshorizon af beweegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: zwart gat/sneller dan licht

Volgens mij klopt dit niet de ruimte is uitgerekt in en in de nabijheid van een zwart gat dus de golflengte is vergroot en frequentie verkleint. Dus ook de energie van de golf verkleint want E=constante Planck X frequentie.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: zwart gat/sneller dan licht


Reageer