Springen naar inhoud

[wiskunde]PHI en goochelen?

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 januari 2007 - 23:21

Nav.een verwijzing bij een pyramide-onderwerp aangaande wisk.eigenschappen werd er een verwijzing gegeven naar een site "The Golden number PHI"met in "PHI and math." een volgende formule die werd gehanteerd en verder ontwikkeld:
LaTeX -LaTeX -1=0;lijkt heel indrukwekkend maar vervang ik die n door een 3 dan wordt de vergelijking 9-3-1=0 ????

Betreft deze formule een beperkt aantal getallen voor n of hoe zit dat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 23:33

vul is PHI = 1.618 in.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 januari 2007 - 06:14

Dus alleen als n=PHI;dan werkt de term n verwarrend!Overigens wel weer een wonderlijke "eigenschap"van PHI !
Bedankt voor de info.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2007 - 07:08

Euh, die vergelijking heeft anders wel twee oplossingen:
LaTeX
en LaTeX is de positieve wortel:
LaTeX

Zie hier voor veel meer over LaTeX
Never underestimate the predictability of stupidity...

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2007 - 09:32

LaTeX

-LaTeX -1=0;lijkt heel indrukwekkend maar vervang ik die n door een 3 dan wordt de vergelijking 9-3-1=0 ????  

Betreft deze formule een beperkt aantal getallen voor n of hoe zit dat?

Een kwadratische vergelijking heeft steeds twee (mogelijk samenvallende) oplossingen (die ook toegevoegd complex kunnen zijn).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 januari 2007 - 16:13

Ik vind het gebruik van n hier typisch,ik weet ook dat een kwadr.verg.twee opl.heeft,maar die jij aangeeft komt weer op PHI uit,maar wrs. via een andere benadering .Enfin Phi is een intrigerend getal!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 19:02

Wat bedoel je met 'benadering'? De oplossingen zijn exact, n = 3 is er duidelijk geen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 30 januari 2007 - 22:32

Ik ga bij mijn redeneringen ervan uit dat "n" een willekeurige waarde heeft,maar dat die in deze context verkeerd gekozen is omdat alleen PHI voor de vergelijking n^2-n-1=0 in aanmerking komt en ik dus in verwarring werd gebracht door de laatstgenoemde vergelijking.
Met benadering-niet in waarde doch om tot je doel te komen- is er volgens mij uitgegaan van een lijn ter lengte van a+b als lijndelen en dan een vergelijking :
a/b=(a+b)/a met als resultaat vergelijking a^2 -ab -b^2=0 en deze vergelijking gaat alleen op als a het grootste deel van de lijn is ofwel 0,618 (afgerond) en b de rest ofwel 0,382 (afgerond);dus samen 1.De laatste vergelijking klopt dan;in dit geval kunnen a en b alleen deze waarden hebben en zijn geen willekeurige waarden als "n"normaliter is!
Overigens is dit gefilosofeer over een gebruik,een code,meer niet;PHI is onaantastbaar in zijn(haar) eenzame hoge waarde.

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 31 januari 2007 - 09:02

Niet de notatie PHI maar LaTeX wordt gebruikt voor de positieve oplossing van de vierkantsvergelijking LaTeX .
De letter n gebruik je doorgaans voor gehele getallen.
Voor reŽle getallen de variabele x en voor complexe de letter z.
Dus LaTeX

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 januari 2007 - 22:42

Baoje dankie, Peter!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures