[Geschiedkunde] genealogische kwartieren

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

[Geschiedkunde] genealogische kwartieren

Ik las in een topic,waarin de nazaten van Karel de Grote zich presenteerden , een berekening hoe zij daarop kwamen met als gevolgtrekking dat we allemaal van hem zouden kunnen afstammen.

Bij het maken van een kwartierstaat vraag ik me dan ook af hoever en hoe juist is het steeds opbouwen van voorouders;

ouders heb je 2,

grootouders 4,

overgroot,, 8,

betovergr.,, 16,

Ik kom aan 12 generaties,dus volgens deze redenatie 2^12=4096,

Tot aan Karel globaal een vier miljard volgens een eerdere topicbezoeker.

Wat klopt er dan niet in dit steeds dieper doorrekenen,tenzij er doublures in de kwartieren/opbouw zitten,want je komt wel soms meerdere lijnen tegen,waardoor die wijzen op herhalingen van dezelfde figuur.In mijn kwst. kan ik (binnen een termijn van 250-300 jaar)er enkele aanwijzen die 5 of 6 keer terugkomen en dan zou het aantal terug te voeren zijn.

Mogelijk vermeerdert het aantal lijnen zich in de oudheid en kun je mogelijk op
\(2^1\)
uitkomen? Een auteur schreef ooit het boek:"De bijbel heeft toch gelijk"!

Berichten: 1.780

Re: [Geschiedkunde] genealogische kwartieren

Wat klopt er dan niet in dit steeds dieper doorrekenen,tenzij er doublures in de kwartieren/opbouw zitten,want je komt wel soms meerdere lijnen tegen,waardoor die wijzen op herhalingen van dezelfde figuur.In mijn kwst. kan ik (binnen een termijn van 250-300 jaar)er enkele aanwijzen die 5 of 6 keer terugkomen en dan zou het aantal terug te voeren zijn.
Inderdaad begint na een generatie of 10 het aantal doublures zeer snel op te lopen.

Dat moet ook wel want tot Karel de Grote, dus 12 eeuwen, = ca. 36 generaties, zit je inderdaad al ver boven het totaal aantal wereldbewoners als voorvader, terwijl de meesten van ons toch echt geen negers of chinezen in hun kwartiersaat - zo ze die zo ver konden terugvoeren - zullen tegenkomen.

Waarschijnlijk kun je in je eigen kwartierstaat al constrateren dat voor het midden van de 19de eeuw families nauwelijks van hun plek kwamen en generatie na generatie huwden binnen een straal van hooguit 10 tot 20 km. Dat betekent dat na 12 eeuwen inderdaad vrijwel iedereen in een bepaalde streek tot je voorouders behoort en het aantal voorvaderen zich stabiliseert. Slechts heel af en toe komt er nieuw bloed bij. Bijna iedere Nederlander heeft wel een 16de-eeuwse vluchteling "om den gelove" uit Vlaanderen of Frankrijk in zijn kwartierstaat. Omdat slechts zeer weinigen hun stamboom veel verder dan 1600 kunnen terugvoeren, blijft het daar doorgaans bij voor zover het de identificeerbare gevolgen van volksverhuizingen betreft.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Reageer