[Scheikunde] Water ontharden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Scheikunde] Water ontharden

Hallo,

Ik moet voor scheikunde een praktische opdracht maken over de verschillende manieren om water te ontharden.

Ik heb hier al redelijk veel informatie over gevonden, maar vaak gaat deze informatie niet diep genoeg op de stof in.

De volgende manieren van water ontharden heb ik al gevonden:

Door verhitting.

Door een neerslagreactie.

Met een ionenwisselaar.

Door een complexvormer.

Door membraanfiltratie.

Afschermen met zeolieten.

Van de meeste onderwerpen snap ik wel hoe het werkt, maar ik kan nergens de exacte werking met reactievergelijkingen vinden.

Met vriendelijke groet,

Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [Scheikunde] Water ontharden

Veel van de methodes die je beschrijft hebben ook geen reactie vergelijking. De reactie vergelijkingen lijken mij niet zo moeilijk te vinden. Ik zal vanmiddag een poging voor je doen.

Een complexvormer en een neerslag reactie liggen in elkaars verlengde.

Bij filtratie worden (ruigweg) ,de hard makende stoffen zoals kalk, tegengehouden door het filter. Bij continu filtratie ontstaat een stroom met erg hard water en een stroom met zacht water.

Een belangrijke manier om te ontharden vergeet je volgens mij nog: Elektrolyse. Dit is een hele intressante en relatief nieuwe methode.

Ik hier later nog wel even op terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] Water ontharden

Complex: EDTA toevoegen (zoek maar eens op google of wikipedia)

Neerslag: vb. Na2CO3 toevoegen (verschillende mogelijkheden).
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 2

Re: [Scheikunde] Water ontharden

Bedankt voor de informatie. Ik had er veel aan en ik heb nu het theoretische gedeelte af.

Er zat ook nog een praktische kant aan deze PO en ook hier heb ik helaas problemen mee.

Ik moest de hardheid van water bepalen door een titratie uit te voeren met EDTA.

Ik moest hiervoor 50 ml kraanwater in een erlenmeijer doen en hierbij een buffer oplossing met pH=10 toevoegen (ook moest er de inicator Eriochroomzwart T-opl bij). Vervolgens moest ik met een 0,01 M EDTA oplossing (deze oplossing moesten wij maken door 0,372g EDTA in 100ml op te lossen) titreren. Ik moest hierna de hardheid geven in CaCO3 per liter.

Ik heb al heel wat berekeningen geprobeerd, maar ik loop steeds vast. Zou iemand mij hiermee in de goede richting kunnen sturen?

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] Water ontharden

Stel de rv eens op en kijk wat de molverhouding is waarin ze reageren. Daarna kun je bepalen hoeveel mol EDTA je hebt gebruikt, waar dus uit volgt met hoeveel mol Ca je hebt getitreerd. Dan ben je er wel zo'n beetje alleen nog beetje omrekenen!
TU/e Werktuigbouwkunde


Reageer