Springen naar inhoud

als God de mens heeft geschapen wie heeft God dan gechapen?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Conno

Conno

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 13:48

als God de mens heeft geschapen wie heeft God dan gechapen?
Geplaatste afbeelding
Filosofie rules!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 14:06

Ja een veelvoorkomende en voor de hand liggende vraag. En even tussendoor: er is totaaaaal geen aanwijzing of reden om aan te nemen dat een godheid ons heeft geschapen.
Anyway, dit vraagstuk wordt meestal makkelijk opgelost door te zeggen dat God altijd heeft bestaan.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 29 januari 2007 - 15:39

Geen idee. Daarvoor moet men God onderzoeken; Wellicht dat God daar zelf ook wel een theorie over heeft, hij heeft er vast wel eens over nagedacht neem ik aan?

De reden voor het stellen van deze vraag vind ik echter vreemd: Wat doet het er namelijk toe? Moet je eerst achterhalen wie de ouders van een brandstichter zijn (en hun ouders...) voordat je uit de bewijzen mag herleiden dat een brand is aangestoken?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 15:48

Tsja, en God onderzoeken is lastig als je niet weet wat God is.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

bstard

bstard

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 17:06

Schepper van de schepper zijn zaken die een religie schaden in haar geloofwaardigheid, dus wordt het meestal niet aangekaart of afgedaan als onbelangrijk. Religie moet je zien in haar functie; niet door de ogen van een wetenschapper maar door die van een bange, onzekere homo sapiens.
Ainulindalë

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 17:09

Geen idee. Daarvoor moet men God onderzoeken; Wellicht dat God daar zelf ook wel een theorie over heeft, hij heeft er vast wel eens over nagedacht neem ik aan?

De reden voor het stellen van deze vraag vind ik echter vreemd: Wat doet het er namelijk toe? Moet je eerst achterhalen wie de ouders van een brandstichter zijn (en hun ouders...) voordat je uit de bewijzen mag herleiden dat een brand is aangestoken?

Dat god een theorie heeft is inderdaad een aanname. Ik heb er nog nooit van gehoord. Misschien heeft mijn paarse vriend in de 26e dimensie ook een theorie.

Bij een brand is de eerste vraag natuurlijk of er een bewust handelende dader is. De brand kan immers ook een natuurlijke oorzaak hebben.

Even de vraag ook welke god we zouden moeten onderzoeken. Het zijn er zoveel. En je wilt toch zeker niet neerbuigend doen naar welke god dan ook.
Skeptic by nature

Troy

Troy

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 18:20

Schepper van de schepper zijn zaken die een religie schaden in haar geloofwaardigheid, dus wordt het meestal niet aangekaart of afgedaan als onbelangrijk.

Het ontbreken van een verklaring waar God vandaan komt hoeft niks te zeggen over zijn bestaan. Immers, we weten ook niet waar het heelal vandaan komt, maar dát het er is, daar zijn we zeker van. Dus ik denk niet dat dit het Christendom schaadt in haar geloofwaardigheid.

Een verschil is natuurlijk wel dat de wetenschapper volmondig zal toegeven dat hij niet weet waar het heelal vandaan komt, en dat een gelovige je vol overtuiging zal vertellen dat God altijd al bestaan heeft.

Michel

Michel

• >250 berichten
  • 261 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 21:00

Tja, God of geen God !

De vraag blijft altijd hoe is het nou begonnen en daar heeft niemand een antwoord op.

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 21:53

Tja, God of geen God !

De vraag blijft altijd hoe is het nou begonnen en daar heeft niemand een antwoord op.

Misschien dan toch eerst maar eens onderzoeken.
Skeptic by nature

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 januari 2007 - 23:41

http://www.wetenscha...showtopic=11155 .

-slotje-
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures