[Natuurkunde] Rendement katapult, rotatie-energie e.a.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Natuurkunde] Rendement katapult, rotatie-energie e.a.

Ik ben een Havo 5-leerling die voor het profielwerkstuk het rendement van een katapult wil uitrekenen.

alleen, we hebben sommige van de benodigde theorie nog niet gehad. waaronder rotatieenergie. hier moesten wij ons in gaan verdiepen, en dus zou ik graag een uitleg van welke formules ik moet gebruiken, en hoe/ waar ik deze moet toepassen. ook dingen zoals de energie die nodig is om te berekenen hoeveel energie er in het gespannen touw zit en hoe ik uitreken hoeveel energie er nodig is om bijvoorbeeld de balk op snelheid te krijgen.

ik vraag alleen maar om de theorie en de uitleg, de uitwerking moet ik zelf doen. (onze leraar heeft het ''te druk'' hier voor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Rendement katapult, rotatie-energie e.a.

(onze leraar heeft het ''te druk'' hier voor)
Bij een PWS is het toch ook de bedoeling dat je het zelf uitzoekt, en niet dat je docent je alles onder het gat schuift??

De vragen die je moet stellen zijn:

1) Wát wordt er allemaal in beweging gebracht?

2) Hoe zien die bewegingen er uit?

3) Hoeveel energie kruipt er in elke beweging?

4) Welke van die bewegingen (en dus energiën) zijn nuttig, welke niet ? ==> rendement.

Nu wordt het belangrijk om te weten hoe je katapult eruitziet. Omdat je praat over een bewegende balk denk ik dat je eerder een trebuchet bedoelt.

Een duidelijk antwoord op de vragen 1) en 2) zijn dus een eerste vereiste voor verdere analyse van je probleem.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [Natuurkunde] Rendement katapult, rotatie-energie e.a.

Afbeelding

zo'n ding ongeveer, alleen dan met een bakje aan het uiteinde, en geen apart mechanisme om de arm naar beneden te drukken (doen we met de hand, het is een klein schaalmodel)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Rendement katapult, rotatie-energie e.a.

Nou, begin dan maar eens om de vragen 1 en 2 te beantwoorden....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer