Springen naar inhoud

nitrosamine // NH3 - NH4

• Log in om te kunnen reageren

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 januari 2007 - 19:59

CH3 -CH2-N -N = O
!
CH2 - CH3
dit is diethylnitrosamine

CH3 -CH2-N -N = O
!
CH3
hoe noemt dit dat? is dat N-methylethylnitrosamine ?

(het uitroepteken "!" gewoon zien als een streepje naar beneden want kvind dat niet op mijn toetsenbord :) )

------
(meschien domme vraag nu )
NH4+ is ammonium-ion
CH3-CH2-NH3+ is ethylammonium-ion
NH4Cl is ammoniumchloride
CH3-CH2-NH3Cl ethylammoniumchloride

is het normaal dat je bij alle 4 ammonium kan zeggen?
( ik zou bv zeggen omdat NH4+ al ammonium is dat je dan bij die CH3-CH2-NH3+ die NH3+ niet als ammonium mag benoemen maar das dus wel zo?)

bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2007 - 00:06

Ik zou voor de duidelijkheid N-methyl-N-ethylnitrosamine zeggen, om verwarring met isopropylnitrosamine =(1-methylethyl)nitrosamine te voorkomen.

Wat betreft het ammoniumion: Het maakt niet uit hoeveel substituenten er aan het stikstof zitten, het blijft een amine (en als 1+ ion ammonium) heten.
Is er 1 subsituent, dan weet je dat er 2 H-atomen aanzitten bij een amine, en 3 bij een ammoniumion. Bij 2 substituenten heb je dus 1 resp. 2 H-atomen eraan. Enzovoort.

In NH4Cl is het NH4+, dus net zo goed ammonium als bij het losse ion. Vergelijk Na (natrium), Na+ (natriumion) en NaCl (natriumchloride).

Hetzelfde voor de laatste 2. Het stikstofatoom is gesubstitueerd, maar het blijft ammonium. En het zout heet dus (...)ammoniumchloride.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures