[magnetisme] Ompoling aarde

Moderators: jkien, Xilvo

[magnetisme] Ompoling aarde

Weet iemand de wetenschapelijke naam van het proces wat rond 2200 nogwat plaats zal vinden (De ompoling van het aardse machnetisch veld)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

durf ervoor wedden dat deze datum weer gegeven is door een of andere religeuze of ik weet ni wat leider.

De ompoling van de aarde is niet iets dat je zomaar kan voorspellen. we weten alleen dat het ooit eens gebeurd is.

Zou me er in ieder geval niet te veel zorgen over maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

Volgens mij is ompoling een goede wetenschappelijke term.

overigens is het ompolen van de aarde niet echt alledaags, dus ik zet hem maar in sterrenkunde
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

Stel dat het gebeurt, wat dan? gaan alle electronische aparaten kaduuk?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

Stel dat het gebeurt, wat dan? gaan alle electronische aparaten kaduuk?
Nee hoor, geen paniek! De ompoling houdt alleen in dat het magnetische noorden en zuiden zullen omdraaien. Dat heeft verder geen enkel effect op apparaten (behalve dan het kompas)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

Ompoling heeft wel een enorm effect op dieren, zoals Dolfijnen, Walvissen, maar ook Vleermuizen. En dat zijn nog alleen maar de dieren waar we het meteen van weten, wie weet wat voor een ongeregelheden er kunnen ontstaan. Dus echt gerustgesteld zou ik niet zijn. :shock:

Vogeltrek bv.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

Nee hoor, geen paniek! De ompoling houdt alleen in dat het magnetische noorden en zuiden zullen omdraaien. Dat heeft verder geen enkel effect op apparaten (behalve dan het kompas)


Volgens mij neemt het magnetisch veld tijdens een ompoling drastisch af. Dus de bescherming tegen zonnewind en dergelijke is dan ook een stuk minder. Dit heeft al eens een groot deel van canada plat gelegd (met een goed magentisch veld dus), kun je nagaan wat er dan gebeurd. Nog niet te spreken over de straling waaraan je bloot komt te staan. Maar ompolingen gebeuren om de vele miljoenen jaren, dus zo nauwkeurig als 2200 kunnen ze het helemaal niet voorspellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

woodstock schreef:Ompoling heeft wel een enorm effect op dieren, zoals Dolfijnen, Walvissen, maar ook Vleermuizen. En dat zijn nog alleen maar de dieren waar we het meteen van weten, wie weet wat voor een ongeregelheden er kunnen ontstaan. Dus echt gerustgesteld zou ik niet zijn.   ;)

Vogeltrek bv.
Dus de postduivenverenigingen kunnen wel opdoeken in het jaar 2200 :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

Dat zeg ik niet, ............... alleen zullen ze minder Duiven terug zien komen. :wink:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

niet als je ze exact aan de andere kant van de wereld gaan wonen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

lolololololololol :shock:

Zou het geen invloed hebben op de golfstroom of luchtstromingen?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

dat weet ik niet. Weet men eigenlijk al hoe deze ontstaan of exact werken?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

Anonymous schreef:Stel dat het gebeurt, wat dan? gaan alle electronische aparaten kaduuk?
Nee hoor, geen paniek! De ompoling houdt alleen in dat het magnetische noorden en zuiden zullen omdraaien. Dat heeft verder geen enkel effect op apparaten (behalve dan het kompas)


ja, zo wouden de Sovjets in het boek van Hermans, naar Magnitogorsk, door middel van een gigantische elektromagneet het magnetisch veld van de aarde beinvloeden. jaja het is bij de weg wel een leuk boek om een keer te lezen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 717

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

Ompoling van het aardmagnetisch veld is veel vaker voorgekomen. Het is af te lezen in de aardkost. Daar waar de ene tektonische plaat onder de andere tektonische plaat vandaan komt wordt de plaat gevormd door magma. De ijzerdeeltjes in dit magma lijnen zich uit in de richting van het aardmagnetisch veld. Onderzoek aan deze stukken hebben uitegewezen dat ompoling met een zekere regelmaat is voorgekomen en dat het zeker weer zal gebeuren. Het is alleen vrijwel niet te voorspellen wanneer. In ieder geval nog niet.

Dat dit een effect zal hebben op de aarde is absoluut waar. Ons magnetisch veld beschermt ons tegen allerlei straling vanuit de ruimte en vooral tegen de zon. In hoeverre dat een effect zal hebben op ons klimaat is onduidelijk. In onze economie zal dat nog wel eens goed merkbaar kunnen zijn door onze electronische apparatuur. Die kunnen ernstig gestoord worden. Maar we overleven het verder prima hoor, beetje chaos en dan gewoon weer verder... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

Maar we overleven het verder prima hoor, beetje chaos en dan gewoon weer verder...   :shock:


Ik eet er geen één boterham minder van :?:

Reageer