Kruiskop versus platte schroeven

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Kruiskop versus platte schroeven

Voor welke situaties zijn de conventionele gleufkopschroeven nog te verkiezen boven de kruiskopschroeven?

Ik heb het idee dat ik die conventionele eigenlijk helemaal niet meer nodig heb.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Kruiskop versus platte schroeven

Johan schreef:Voor welke situaties zijn de conventionele gleufkopschroeven nog te verkiezen boven de kruiskopschroeven?

Ik heb het idee dat ik die conventionele eigenlijk helemaal niet meer nodig heb.
voor mijn gevoel heb je gelijk. Ik zou niet weten wanneer een platkop beter zou zijn dan een kruiskop.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 17

Re: Kruiskop versus platte schroeven

Ik gebruik ze nog allebij, maar met kruiskoppen is het idd sneller werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Kruiskop versus platte schroeven

pro kruis: stabieler (toernevis schiet minder snel los uit je schroefje)

contra kruis: als je schroevendraaier versleten is gaat het draaien moeilijiker
???

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kruiskop versus platte schroeven

Kruiskop (en butenzeskant) is wat mij betreft het prettigste om mee te werken. Je draait de kop van een kruis een stuk minder snel kapot dan de kop van een gleufkop. (maar dan nog geldt dat je passend gereedschap moet gebruiken)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kruiskop versus platte schroeven

Ik gebruik vrijwel uitsluitend kruiskop schroeven. Zijn o.a. veel makkelijker machinaal in te draaien.

Maar je moet wel een passend bitje gebruiken, niet alleen de goede maat, maar ook het goede type. Er bestaat nl. onderscheid tussen Phillips en Pozidriv. Die kun je niet door elkaar gebruiken want dat slipt.

Berichten: 12.262

Re: Kruiskop versus platte schroeven

Gleufkopschroeven zijn eigenlijk wel een beetje ouderwets, je ziet ze ook zelden meer in nieuwe producten.

Maar dat er verschillende types kruiskoppen zijn is lastig, zeker om dat het verkeerde bitje vaak nog 'net goed genoeg' wil happen waardoor je uiteindelijk de kop stukdraait. Er zijn trouwens wel meer dan 2 verschillende soorten...

Persoonlijk vind ik zeskant-schroeven die je indraait met een inbussleutel het prettigste werken, maar je ziet ze niet heel vaak. Enorm voordeel is dat je gereedschap altijd exact past, alleen de diameters zijn verschillend, verder geen types of andere problemen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kruiskop versus platte schroeven

..... Er zijn trouwens wel meer dan 2 verschillende soorten...
Noem er eens een paar? Ik ben nooit te beroerd om iets nieuws te leren.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Kruiskop versus platte schroeven

Benm schreef:..... Er zijn trouwens wel meer dan 2 verschillende soorten...
Noem er eens een paar? Ik ben nooit te beroerd om iets nieuws te leren.
torex(schrijf je dat zo)?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kruiskop versus platte schroeven

Bijna goed, het is torx. :)

Maar dat is toch wel iets anders dan een kruiskop. En een kruiskop is niet exact hetzelfde als een posidriv. Kruiskop is het type wat Philips gebruikt, posidriv is later ontwikkeld door Philips in samenwerking met the American screw company. Leuk artikeltje: http://en.wikipedia.org/wiki/Pozidriv

Daar staan ook links naar de andere meest gangbare schroeftypes.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Kruiskop versus platte schroeven

Ik heb liever kruisschroeven van de PZ (pozidriv) variant dan de PH variant.

Ik geef eveneens ook de voorkeur aan inbus(aka hex) en torx als ik de keus heb.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 6

Re: Kruiskop versus platte schroeven

kruiskoppen. Idd wel met de goede schroevendraaier of bitjes. Dit ook met het feit dat als ze rond zijn of een beetje uitgesleten zijn (kom ik veel tegen in de garage) dat je ze dan met een beetje grippasta wel los kan krijgen of door er een torx bitje in te slaan (meestal wel de hele kleine).

Bij de conventionele schroeven lukt dit meestal niet ook omdat de gleuf meestal niet erg diep is. Wat bij kruiskoppen vaak wel het geval is.

Berichten: 12.262

Re: Kruiskop versus platte schroeven

Andere kruiskoppen.. bijv de schroefjes waarmee hdd's soms in laptops zitten, hele ondiepe en smalle groeven, maar wel in kruisvorm. PH en PZ gereedschap heeft daar in mijn ervaring weinig grip op (maar de 'horloge' sleuf-sleuteltjes weer wel) - al lijken ze wel weer op PH kruiskoppen.
Victory through technology

Reageer