Diffusie bij proeven?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 183

Diffusie bij proeven?

Dag,

Als je je tong afkoelt (bijv. d.m.v. ijsblokjes) proef je een suiker oplossing minder goed.

Heeft dit te maken met diffusie? Want bij warme temperaturen lossen stoffen zich beter op. Bij een koude tong zal dat dan betekenen dat smaakstoffen minder goed in het speeksel oplossen, waardoor er minder smaak ontstaat.

Zit ik in de goede richting?

En zo niet, wat zou dan een verklaring kunnen zijn, voor de mindere zoete smaak bij een afgekoelde tong?

Edit mod Mrtn: één vraagteken is genoeg als je een vraag stelt :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Diffusie bij proeven?

Edit mod Mrtn: één vraagteken is genoeg als je een vraag stelt :)
Sorry :) was iets te enthousisast
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Diffusie bij proeven?

deze vraag heb ik in je topic in huiswerk toch al beantwoord? :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Diffusie bij proeven?

Jah je hebt hem inderdaad al beantwoord, maar ik moet een verslag schrijven voor school in het kader reuk- en smaakzintuig voor biologie, dus ik dacht ik leg dit nog een keer op bij de afdeling Biologie, misschien is er een docent, die toevallig exact kan verklaren hoe het zit...

Niet dat ik niks aan jou antw. heb, daar maak ik zeker gebruik van;)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Diffusie bij proeven?

Dan nog komt hier een -slotje- op, we houden graag de informatie over onderwerpen centraal, daarnaast is het ook nog een vorm van crossposten. Als je wil kan het topic vanuit huiswerk&practica naar biologie verplaatst worden, stuur in dat geval even een PB naar één van de moderators.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gesloten